Nissan 200sx s13 som ska få nytt liv igen. Blir lite uppfräschning av karossen, trimning och allmän renovering av motorn. Allt det här i ett väldigt litet garage.
Satte dit 40mm Spacers bak, hoppas det blir bra med valsade skärmar och lite mer stretch på däcken.
Så här såg "lösningen" ut för att förhindra att slangen ska plattas till.
Försökt höja laddtrycket lite dock bara kommit upp till 0,6...
Har moddat Biltemas pysventil lite, Borrade upp då jag tyckte den flöda lite för lite.
T-korset är också uppborrat från 1 mm till närmare 4 mm och kulan och fjädern till bakventilen borttagen.
Fick problem med att mina vindrutetorkare sluta röra på sig för att ett stag lossnade. och istället för att bara sätta tillbaka det så var jag tvungen att ta reda på varför den hade lossnat.
Märkte att den ena vindrutetorkaren glappade väldigt mycket. (Notera spelet där jag trycker med fingret)
Loss med muttern som håller fast torkaren.
Knackar man lite lätt så släpper dom från konan utan problem.
Fick tillslut loss axeln till torkaren.
Tyvärr var jag tvungen att borra bort muttrarna då dom bara snurra.
Axeln till den glappande torkaren hade rostat ihop och börjat nöta sönder plasten! Bara att slänga.
Tvättade den andra axeln då den var i mycket bättre skick.
Bort med låsringen.
Rent och fint dax att montera i hopp.
Ordentligt infettat
På med fjäderbrickan, Helst före fettet
Sen clipsen.
Eftersom jag bara har en axel som går att använda så bestämde jag mig för att bygga om och bara köra med en vindrutetorkare.
Lossa motorn.
Sitter en gömd bult under motorn som man inte kommer åt
Som tur är går det att dra loss allt från bussningen.
Slipade bort ytrosten med slippapper 400
Det gamla fettet har torkat.
Lite färg på bara för att.
Ordentligt med fett så det inte kärvar.
Skruvade dit axeln i mitten bara för att inse att den är längre an den andra...
Kulan är placerad längre ner på den till höger.
Kapat bort lite metall.
Gör man armen kortare så kommer vindrutetorkaren röra sig i en större vinkel.
Lite färg för att skydda mot rost.
Efter som jag tog axeln från vänstra torkaren och satte i mitten så är ju såklart kullederna i olika storlekar. Bara kappa bort en bit från det vänstra staget och svetsa fast på det högra.
Här ser man tydligt att kulorna har olika storlek.
Det under lättar om man monterar fast staget utanför bilen. Nu är det bara att skruva fast allt igen
För att få torkaren att ha sitt ursprungsläge i mitten av rutan måste man flyta armen på motorn 90 grader.
När allt är monterat är det bara att skruva fast torkarbladet i upprätt position.
Nu minns jag inte om du ska regga eller inte, men singeltorkare med torkaren rakt uppåt är inget som SBP gillar så du vet. Det är fränt, men skymmer tydligen sikten - det finns en regel om att man måste ha fri sikt motsvarande ett liggande A4 strax ovanför ratten.
Haha ja, jag tycker det var en bra lösning då jag inte kunde använda den ändra torkaren Det enda man behöver göra egentligen är ju att fila om spåret vid motorn sen flytta på mitt torkaren bara bara jag som var tvungen att krångla till det då mitten axeln var paj x)
Nu minns jag inte om du ska regga eller inte, men singeltorkare med torkaren rakt uppåt är inget som SBP gillar så du vet. Det är fränt, men skymmer tydligen sikten - det finns en regel om att man måste ha fri sikt motsvarande ett liggande A4 strax ovanför ratten.
Okej! Tack för tipset, borde gå att modda om det innan besiktning. Ska kolla det där med A4 pappret! tycker personligen inte att den är så mycket i vägen