Pasi_k skrev:
Founder skrev:
- Du måste vara skriven på samma adress som den som står på försäkringspappret
- Försäkringsbolaget ska ersätta bilen till den nivå den är försäkrad för, har du bevis på modifieringar och har anmält detta till försäkringsbolaget så står dom för de eventuella ändringar du gjort.
Under mina 10 med körkort har jag haft alla mina bilar stående på mig och betalat försäkringen själv.
Försäkringsbolagen gör ALLT för att slippa betala.
Dom ska gå med vinst dom bolagen med..
Glöm inte att om ni köper bilen på kredit atingen billån eller bilfinnans , såå kollas detta upp.
Ekonomiskt intresse.
Står du för lånet och den som försäkrar bilen inte är samma person såå är du torsk..
Har ni inte råd att betala försäkringen har du itne råd med bilen heller..
"Inga armar , ingen kaka."
Mina erfarenheter från försäkringsbolag är att det är inga problem om du varit med om en olycka. Bara skicka in rätt papper och kör iväg den till verkstan, sen är det klart.
Vad gäller att slopa Trafikförsäkringen på alla bilar i Sverige. Hur skulle det fungera om någon blev påkörd och fick bestående skador? Ska han själv betala för rehab? Njae inte den bästa lösningen. eller om ett fyllo skulle plöja rätt in i ditt vardagsrum när du satt och tittade på Teletubbies, ska du pröjsa återuppbyggnaden själv? Njae.
Ekonomiskt intresse finns det nog inget som heter i detta sammanhanget, det du tänker på är försäkrat intresse tror jag. Om bilen står på dig men du vill försäkra den på din mamma så går inte det. Ägaren måste försäkra bilen. Likaså kan du inte stå som låntagare på en bil om du inte står som ägare på den.
För att återgå till frågan i denna tråden. Försäkringsbolag löser de flesta frågor väldigt fort. är det en "vanlig" olycka tar det inte lång tid innan allt är klart och bilen står på verkstad. Vill du ha ersättning kontant så löser de givetvis detta, brukar dock vara lite mindre kontant ersättning än värdet på reparationen.
De gånger försäkringsbolaget drar åt sig öronen är vid upprepade inbrott, stölder, olyckor, bränder. Skulle det vara så att din bil brinner så är det 7 av 10 gånger du själv som startat det. MAO väldigt svårt att få ersättning. (Hur ofta börjar en bil bara brinna av sigsjälv?)
Detta är min erfarenhet från försäkringsbolag, både som kund och som medarbetare på försäkringsbolag.