3943
Sök

Är det ras på gång? Oregelbundet täta "dieseltick" vid tomgång från kamkedjedelen i motorn. 9-5 2.0t -01

77 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#21
xtobra skrev:
Ja, det går att byta med motorn kvar, i 9-5:orna är det ju gott om plats wink Om sträckaren är ute mer än 15mm bör du byta balanskedjan med (snurrar fortare -> slits mer) samt alla drev. Speedparts säljer satser 2800:-
Jag bytte på min 9-3 på 2,5 dagar, utan att ha gjort det förut...

Okej får räkna med det. Hittade en komplett för runt 4k. Har bytt på en og 900 en gång och nån kamrem så får bita ihop så det blir bra. Behöver man lyfta motorn på något sätt?

Mvh

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
17 februari 2015
#22
Gott om plats vet jag inte om jag vill hålla med om men det går. Jag byter en på ungefär 6 timmar och då flyttar jag motorn så långt till vänster det går från förarplatsen sett.
Är lite pyssel med att fylla upp oljepump mm när du haft loss allting. På dom jag bytt så har sträckaren varit ute 17mm (vissa går faktiskt till 21 mm) och på dom har man nästan kunnat hänga av balanskedjan utan att släppa spännaren så kamkedjan kan vara en bit kvar på men den andra är värre. Oftast den som rasar först och sliter med den andra.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

77 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#23
marcus80 skrev:
Gott om plats vet jag inte om jag vill hålla med om men det går. Jag byter en på ungefär 6 timmar och då flyttar jag motorn så långt till vänster det går från förarplatsen sett.
Är lite pyssel med att fylla upp oljepump mm när du haft loss allting. På dom jag bytt så har sträckaren varit ute 17mm (vissa går faktiskt till 21 mm) och på dom har man nästan kunnat hänga av balanskedjan utan att släppa spännaren så kamkedjan kan vara en bit kvar på men den andra är värre. Oftast den som rasar först och sliter med den andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-9fe068b37a84f338faeacca164a9bbd3.jpg
Avståndet där jag mätte var 19mm, mätte två gånger. 19mm båda. Fullt ute var 19mm. Skruvade såklart ut fjädern innan jag tog ut sträckaren. Hur länge håller den såhär? hmm

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#24
Den kedjan går inte så länge till? Den måste bytas snart antar jag?

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
18 februari 2015
#25
Den måste bytas fort, den är tyvärr sopslut.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

77 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#26
marcus80 skrev:
Den måste bytas fort, den är tyvärr sopslut.

Ojoj smile Puff, har väl inget val då, annars blir det väl fruktsallad. Tror haynes beskriver bytet med motorn helt urplockad :S Finns det nån detaljerad guide som är mindre meckig? Vad mer bör man byta i samma veva?

Mvh

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
18 februari 2015
#27
Ja du, olja och kylvatten måste bytas med så det är ju bra att ha. Sedan torx 40 till kåpan utan för kedjan, stor låsringstång till oljepumpen. Sen flyter det mesta på rätt bra. Man ser mycket hur man ska göra.

du bor lite för långt bort tyvärr annars hade jag kunnat hjälpa dig. Men hojta till om det är något så ska jag försöka förklara så gott det går.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

77 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#28
marcus80 skrev:
Ja du, olja och kylvatten måste bytas med så det är ju bra att ha. Sedan torx 40 till kåpan utan för kedjan, stor låsringstång till oljepumpen. Sen flyter det mesta på rätt bra. Man ser mycket hur man ska göra.

du bor lite för långt bort tyvärr annars hade jag kunnat hjälpa dig. Men hojta till om det är något så ska jag försöka förklara så gott det går.

Okej schysst! Vet inte om det blir maptuns drevsats eller SP's. Det skiljer 800 mellan dem, vilken sats är mest komplett och har högst kvalitet? Tänker inte snåla när det är så viktiga delar. Har grön glykol i nu, kan man byta till röd med någon fördel?

//Mvh

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#29
Luchs skrev:
marcus80 skrev:
Ja du, olja och kylvatten måste bytas med så det är ju bra att ha. Sedan torx 40 till kåpan utan för kedjan, stor låsringstång till oljepumpen. Sen flyter det mesta på rätt bra. Man ser mycket hur man ska göra.

du bor lite för långt bort tyvärr annars hade jag kunnat hjälpa dig. Men hojta till om det är något så ska jag försöka förklara så gott det går.

Okej schysst! Vet inte om det blir maptuns drevsats eller SP's. Det skiljer 800 mellan dem, vilken sats är mest komplett och har högst kvalitet? Tänker inte snåla när det är så viktiga delar. Har grön glykol i nu, kan man byta till röd med någon fördel?

//Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-07456ebe776bd0f00219634ece7836b4.jpg
En motsvarande sån här sats ska det väl vara.
Senast redigerat av Luchs (19 februari 2015)

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
19 februari 2015
#30
Precis en sådan sats är det. Byt inte färg på glykogen. Kommer inte göra någon skillnad.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

77 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#31
marcus80 skrev:
Precis en sådan sats är det. Byt inte färg på glykogen. Kommer inte göra någon skillnad.

Okej smile Är det någon skillnad på kvaliten mellan maptunes och speedparts-satsen tror du?

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
19 februari 2015
#32
Det tror jag inte. Jag köpte på saab och kostade runt 1900:- men kvalitén borde ju vara samma.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

77 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#33
marcus80 skrev:
Det tror jag inte. Jag köpte på saab och kostade runt 1900:- men kvalitén borde ju vara samma.

Okej beställt det jag tror behövs nu, plus några ventilationsdetaljer och remmen smile Får ladda inför operationen, puff!

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
19 februari 2015
#34
Det kommer gå bra ska du se. Om du inte får med flytande packning så köp det. Behövs till oljetråget och till kåpan där kamkedjan sitter bakom. Sen är det inte mycket värre än att byta kamrem. Bara lite mer skruva wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

23 Inlägg
19 februari 2015
#35
Flytande packning var mer i S.P. kit i alla fall. Borde väl vara med i maptuns med, tippar på att det är exakt samma kit...


77 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#36
marcus80 skrev:
Det kommer gå bra ska du se. Om du inte får med flytande packning så köp det. Behövs till oljetråget och till kåpan där kamkedjan sitter bakom. Sen är det inte mycket värre än att byta kamrem. Bara lite mer skruva wink

xtobra skrev:
Flytande packning var mer i S.P. kit i alla fall. Borde väl vara med i maptuns med, tippar på att det är exakt samma kit...

Iaf lite mer meck än att byta rem på en mk1 folka misstänker jag tongue
Kitet blev från Sp för det innehöll fler grejer, och sen från Maptun till kyl och ventilationssystemet plus rem ifall något mer ligger på lur hmm Jagar upp sån där flytande packning om den inte ingår, tack för tipsen! big_smile

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
#37
Hej igen! smile
Fått hem gottet från SP och MT smile Tänkte försöka börja med bytet på tisdag.
Kan dock inte hitta bra info hur mycket meck det krävs för att komma åt kedjesidan tillräckligt väl för ett säkert byte.
Bortsett från avgassystemet, kylarslangar, motorfästen och batterihyllan. Hur mycket mer måste lossas/meckas för att vinkla upp motorn, (växellådan?). Är det bäst att göra bytet över smörjgropen eller på plan yta?

Mvh!! smile

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#38
Oljeröret på silen blev lite klämt när jag fick loss tråget. Kan det påverka flödet? sad

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#39
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-5b8df18a323306b79e0281ff751cc9c3.jpg
Senast redigerat av Luchs (25 februari 2015)

"-Förgasare är inte helt knasigt"

Sir
935 Inlägg
26 februari 2015
#40
Den bör du tyvärr byta ut, om man inte kan trycka ut bucklan på något sätt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök