Tänkte dra igång en projekttråd om mitt projekt som förhoppningsvis ska gå enligt planerna nu i år. Det är just över ett år sedan jag sålde min svarta 744 -90:a, saknar den lite. Väldigt svårt att hitta en bil i sådant skick. Om ni kollar in den under "gamla bilar" ser den lite ut som en USA-såld GLE (trots att det är en svensksåld GL), detta är något som jag tänker uppnå med kommande bil.
Planen är att jag ska införskaffa ett fint exemplar, samt få tag i diverse mer eller mindre ovanliga och snygga tillbehör som ger den ett lite exklusivare originellt USA-stuk utöver det vanliga. Observera att jag kommer inte sänka, installera ljud eller tona några rutor eller skaffa några flashiga fälgar.
Jag är mest inne på att hitta en fin GLE -88 eller -89, alternativt en GL (och fixa GLE lister mm). För stunden är det inte aktuellt med bilköp då jag vill jobba ihop lite mer, i väntan på det passar jag på att få tag på roliga originalgrejer.
Det första jag försöker ställa i ordning är fälgarna och dess tillbehör. Det kommer vara helt vanliga 14" plåtfälgar, dessa ska blästras och lackas svart (ev blanksvart). På dom ska det sitta kromringar och en blank centrumkapsel, allt originalgrejer.
Har nyligen fått hem kromringar i fint skick, en liten snabbputs sedan var dom i bra skick:
Har fått tag på en uppsättning 14" plåtfälgar, köpte dom för en hundring på en lokal däckverkstad. Som nämns ovan så ska dom blästras för att få dom i så bra skick som möjligt, därefter ska dom lackas svarta, gärna blanksvart om möjligt. Klämde på en kromring för att testa passformen, passade perfekt och såg snyggt ut.
Nu fattas bara navkapslarna som bör komma med Postnord vilken dag som helst, hoppas att det är rätt slags navkapsel då det finns olika varianter, men det visar sig!
Har idag köpt ett par USA-framlyktor. Lyktorna är nästan i nyskick då dom är nyrenoverade. Enligt uppgift från säljaren blev dom renoverade i USA och skickades sedan till Sverige för att säljas.
En hittills bra start på projektet, men mycket återstår (bland annat själva bilen...duh). När bilen är införskaffad kommer att-göra listan bli längre, men nedan är den jag utgår ifrån nu.
Att-göra lista 04 April:[ ] Volvo 744/764
[ ] Förvaringsplats
[x] 14" Plåtfälgar
[x] Kromringar
[/] Navkapslar
[x] USA-framlyktor
[ ] 4st träinlägg till dörrsidor (interiör)?
Har inte så mycket material som ni ser då jag just börjat projektet som jag vill ha klart innan augusti i år. Men fler bilder och inlägg kommer löpande. Följ gärna! :-)