Ja som rubriken lyder så har min nya begagnade v70 inget oljetryck.
Bilen har stått ett bra tag innan jag köpte den igår och den har endast flyttats en kort sträcka av den tidigare ägaren för cirka två veckor sen nu. Jag funderar på att ta ner tråget och tvätta rent samt se om silen är igentäppt, vevhusventilationen och oljefällan har jag även läst krånglar för många, Det är egentligen rätt mycket olja på bakre delen av motorn som jag såg underifrån samt på turbons kompressorhus. Jag tog loss tryckröret och såg att det var olja som förekommit i det, läste att det var normalt? (Förbluffande) Ja nu har jag nämnt lite grejer så kom gärna med tips och råd.
Jag hade även igång den förut och den knackade som att lyftarna eller liknande inte smörjdes, logiskt kanske om det inte finns oljetryck... Men jag var inte medveten om oljetrycket vid det tillfället.
sen så har du ju slangar o sånt som hör till ventilationen
Jo det kan jag räkna ut men de borde väl gå att återanvända ifall det inte är några fel på dem? Jag har inte rivit ner allt än men jag vill ha ett hum om hur jag ska göra när det blir av.
Det är antagligen oljetrycksgivaren som spökar eftersom den verkar glappa lite ibland. Själva givaren är nyligen bytt vad jag kunde se så det är troligtvis något kabelbrott eller liknande i kontakten eller kablarna som ställer till det.
Bilen fungerar felfritt förutom att det kommer rök ur oljestickshålet, vevhusventilationen lär alltså få rengöras och oljan bör bytas tillsammans med filtret
Ok,bra..oljereturen från turbon brukar läcka,finns en o-ringssats/packningsats till röret på volvo ,kostar under 50 lappen har jag för mig,,.är en "fyrkantig" i tvärsnitt o-ring,,,konstigt förklarat,men du kanske förstår...
Ok,bra..oljereturen från turbon brukar läcka,finns en o-ringssats/packningsats till röret på volvo ,kostar under 50 lappen har jag för mig,,.är en "fyrkantig" i tvärsnitt o-ring,,,konstigt förklarat,men du kanske förstår...
Tack för det tipset Jag tvättade av med avfettning och sköljde av hela undersidan och sidan (mot torpedväggen) av motorn typ så jag kommer förhoppningsvis kunna se vart läckan kommer från Turbons retur är mycket möjligt
Det har gått ett tag nu sen jag fixade iordning allt och nu kommer "listan" på vad jag gjorde. Jag bytte oljefällan och rensade kanalerna samt slangarna och jag vågar påstå att vevhusventilationen inte fungerade ultimat innan med all den senapsliknande geggamojan som inte så diskret gömde sig i oljefällan. kondensvatten i oljan var nog ett faktum också... Bytte oljan (självklart) och filter och den har fungerat felfritt sen dess. Varningen för oljetrycket har kommit ett par gånger när man kört på gupp men verkar ha lugnat sig nu och har inte visat sig på ett tag så det glappet är nog inte så farligt längre... Får skaffa en extern oljetrycksmätare eventuellt Kom på att jag lovat en hur-gick-det-sen-uppdatering så den kom nu
Det har gått ett tag nu sen jag fixade iordning allt och nu kommer "listan" på vad jag gjorde. Jag bytte oljefällan och rensade kanalerna samt slangarna och jag vågar påstå att vevhusventilationen inte fungerade ultimat innan med all den senapsliknande geggamojan som inte så diskret gömde sig i oljefällan. kondensvatten i oljan var nog ett faktum också... Bytte oljan (självklart) och filter och den har fungerat felfritt sen dess. Varningen för oljetrycket har kommit ett par gånger när man kört på gupp men verkar ha lugnat sig nu och har inte visat sig på ett tag så det glappet är nog inte så farligt längre... Får skaffa en extern oljetrycksmätare eventuellt Kom på att jag lovat en hur-gick-det-sen-uppdatering så den kom nu
Härligt med uppföljning! Hoppas att det har löst sig nu, om man får vara lite vitsig.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Det har gått ett tag nu sen jag fixade iordning allt och nu kommer "listan" på vad jag gjorde. Jag bytte oljefällan och rensade kanalerna samt slangarna och jag vågar påstå att vevhusventilationen inte fungerade ultimat innan med all den senapsliknande geggamojan som inte så diskret gömde sig i oljefällan. kondensvatten i oljan var nog ett faktum också... Bytte oljan (självklart) och filter och den har fungerat felfritt sen dess. Varningen för oljetrycket har kommit ett par gånger när man kört på gupp men verkar ha lugnat sig nu och har inte visat sig på ett tag så det glappet är nog inte så farligt längre... Får skaffa en extern oljetrycksmätare eventuellt Kom på att jag lovat en hur-gick-det-sen-uppdatering så den kom nu