Så säger alla som sänker bilen, dock vill jag inte hamna i sits där jag måste börja fixa alla skönhetsfel på den. Räcker med att jag nu upptäckt alla jäkla rostblommor som slagit ut som finnar runt puberteten
Klock-facet börjar ta form. Har enbart fått koda ihop baserat på tidigare loggad data från bilen så det borde funka när allt ska kopplas in i bilen. Håller tummar.
Klock-facet börjar ta form. Har enbart fått koda ihop baserat på tidigare loggad data från bilen så det borde funka när allt ska kopplas in i bilen. Håller tummar.
En liten on-bench demo. Har sniffat ut massvis canbus data som jag fortfarande tyder till klarspråk. Ett av canbus paketen indikerar larm + lås -status som fick sina egna ikoner i R4 watchface. Otestad i bilen än, anledningen är att jag desperat försöker få fönsterhissar att fungera från klockan genom canbus, verkar vara något väldigt lurt med vissa (kanske alla) VAG bilar när det gäller förarsids dörrmodul. Hittat flertal rapporter om icke fungerande hissar över canbus men även 1 rapport om fungerande hack.
Hoppas det finns en belöning för att hitta risker i can-bus protokollet så du får mer cash att lägga på detta underbara projekt!
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Hoppas det finns en belöning för att hitta risker i can-bus protokollet så du får mer cash att lägga på detta underbara projekt!
Mmm lite inkomst från detta vore inte helt fel med tanke på att möjlighet till utvecklings-tider nu börjar rinna ut. Bara att njuta så länge det varar hehe
Jag har dock en idé för regnr också, dock är det extremt dyrt att införskaffa så jag håller på letar custom saker som gör nästan samma sak.. avslöjar senare om det blir aktuellt / testat
Sido-projekt Fick för en vecka sen ett litet sido uppdrag på att "modda/hacka" (ouff jag hatar ordet hacka, men är enda ordet som kan beskriva rätt) en Audi R8 ratt in i en Audi RS5. Detta involverar då att få bilen förstå knapparna och paddlarna i ratten. Knappar som ska funka är vanliga mediaknappar, start-stop. Första mötet med ägaren till RS5:an gick bra, saknade dock några microchip'ar för att kunna avlyssna data i ratten / bilen och kunde därav inte göra något vettigt. Nu har dock chip'arna anlänt på mitt bord och kvarstår att koppla upp dessa i bilen och lyssna av vad bilen och original ratten har för kommunikations typ. Får bli en ny uppdatering efter nästa möte.
R4 relaterat Ang. R4'an så ligger det en ide på bordet... eller iofs, det är nog rättare sagt 2 ideer.
Idé #1 Ena involverar en funktion som kan aktiveras på vissa nyare bilar (men inte på A4 B7 -07, som är för gammal) och som jag sett på div Audi / VAG sidor på FB så är denna funktion eftertraktad... hoppas f*n jag får mitt interface att utföra denna funktion
Idé #2 Även här måste jag vara lite hemlighetsfull just nu, håller på utvärderar rent teknisk om det är en så kallad, "Bra att ha" grej. Rent teoretiskt så bör det inte vara nåt strul, ej heller vid besiktningen meeeeen det kan alltid uppstå oväntade hinder. Jag tror jag kan publicera en liten teaser kring denna ide rätt snart.
Och avslutningsvis, har jobbat som webbutvecklare send 2008 men redan 2009 började fokus skifta mot annan typ av utveckling och försöker nu sälja in mitt engagemang och intresse för teknik i och kring bilar. Min portfolio från denna branch är obefintlig så det fick bli en liten intro video för att väcka intresse hos uppdragsgivarna. (ps. jag tar inga cred för redigering, det är inte alls min specialitet, tacksam för förståelse!)
För snabbare o kanske mer jämnare uppdateringar kika in här FB sida
Har nu gått lång tid sedan senaste så denna post får vara som ett mellanmål då.
Senaste tiden har det blivit mer av att tyda den råa datan i CANbus och till nu har jag kartlagd ungefär 500 definitioner. Med andra ord för enklare förståelse, så är det ca 500 definitioner på diverse funktioner, från läsa status eller anropa centrallåsning till läsa kvarvarande soppa i liter i tanken.
Vid sidan av det så har även LED listen legat på bordet för att färdigställa den slutgiltiga funktionen ihop med CANbus. Kort o gott handlade om att hitta paketet som indikerar vilken blinkers nätverket aktiverar och vad för data jag behöver för att köra LED-listen.
För att förklara lite av termer och kompliciteten kring den råa-datan i CANbus. PS: Kan bli invecklat / komplicerat
CANbus paket - Innehåller data som sänds från någon modul i bilen. Exempelvis på ett CAN paket, som i det här fallet indikerar diverse ljus inställningar men innehåller även data som indikerar om blinkers är på / av och vilken sida (förar / pasg.)
Exempel på hur olika paket kan se ut som xxxyyyy xxx - ID nummer för paketet yy - olika indikationer, dessa kan vara mänskligt läsbara eller måste tydas separat eller måste tydas tillsammans med annan data 1) 2 byte paket 53101 02 - denna är "kodad" och måste tydas/defineras separat för att kartlägga vad detta innehåller 2) 8 byte paket 62300 12 43 37 29 07 20 16 - denna är mänskligt läsbar. Kolla noga... 12:43:37 29/07/2016
Så, till blinkers... Det finns inget specifikt paket (med egen ID) just för enbart blinkers, istället hittade jag paket med diverse ljusinställningar, där även original blinkers fanns med.
Här är litet utkast av samma paket med olika datan som dyker upp i nätverket:
Byte1 - 0x09 indikerar vissa ljus inställningar så som ljusreglagets olika lägen (dimljus, halvljus, helljus m.fl) Byte2 - 0x52 är vart det började bli intressant. Jag testade blinkersen och såg att här ändras datan beroende på om blinkersen är av/på för pasg./förar sida. Såg att ?2 indikerar (minns jag rätt?) passagerar sida medans ?1 indikerade förar sida. Några av definitioner jag mappat ut är: 0x52 för blinkers lampan PÅ för pasg. sida 0x42 för blinkers lampan AV för pasg. sida 0x51 för blinkers lampan PÅ för förar sida 0x41 för blinkers lampan AV för förar sida
Enkelt! mer än så behöver jag inte för att veta när LED-slingan ska animeras.
Sen finns det fler innställningar som Byte2 indikerar, exempelvis 0x0B - Varningsblinkers på och lamporna AV 0x1B - Varningsblinkers på och lamporna PÅ 0x5B - Varningsblinkers på MEN original DRL lampor AV samt Bromsen nedtryckt (alltså är bromsljuset på) 0x4B - Varningsblinkers på MEN orig. DRL lampor AV samt bromsen släppt (alltså bromsljuset EJ tänd)
För att verkligen förstå hur extremt svårt rå-canbus definering kan vara... Ett paket kan innehålla 8 bytes, xxxY1 Y2 Y3 Y4 Y5 Y6 Y7 Y8
Varje byte, i det fallet kan vara ett värde från 0 ... 255 Det innebär att ett endaste paket kan antingen innehålla 255 lägen/inställningar/infon, om paketet innehåller 1 byte eller så kan den innehålla 2040 lägen/inställningar/infon om paketet innehåller 8 bytes.
Har inte räknat totala unika paket i A4an än men skulle tippa den har ca 200-400 unika paket så matten för hur många olika definitioner det kan finnas i dessa 200-400 olika paket, utelämnar jag Men mina ynka 500 än så länge, är en bra början till massa framtida ideer.
Så, nu med lite förståelse kring vad som ligger bakom enkla blinkers och animera några LED lampor för "slide-effect", kanske man förstår svårigheter.
Tills en riktigt bra video blir inspelad, får nedanstående video fylla tomrummet i demo
Have you ever noticed... anybody going slower than you is an idiot. And anyone going faster is a maniac.
Mitt lilla projekt Audi 80 Quattro http://www.umeagatbilar.se
För ganska bra tag sen satt jag och lekte med bilens instrument cluster och testade även olika CAN paket som jag tidigare loggat ut. Allt för att kunna verkställa en annan (ny) idé. Eller rättare sagt, det är 2 idéer men båda är baserade på CAN och involverar clustret.
Resultatet vart ganska så förvånande... att göra 50km/h på 0rpm och stilla stående är nog så nära till bränslesnål körning som man kan komma till.