torsen skrev:
Svarade i dag på en blocketannons om en bil som intresserar mig.
Eftersom regnr fanns i annonsen så konsulterade jag Transportstyrelsen och
www.bilpriser.se.4 tidigare ägare - inte 2 som stod i annonsen.
2002 års modell och inte 2003 som uppgavs i annonsen.
Besiktad men inte skattad, vilket uppgavs i annonsen. Skatten förfaller till betalning innevarande månad.
Priset 125% högre än vad bilpriser värderar bilen till.
Då säljaren ringde upp mig och kommenterade felaktigheterna i annonsen påpekade jag att det är stor skillnad på 2002 och 2003 på den aktuella bilen.
Bl a 16-ventilare fr o m 2003 med högre effekt*) och bättre vridmoment samt en mycket stor förändring/förbättring av transmissionen. Även frontpartiet och instrumentpanelen är förändrade, vilket framgår av bilderna i annonsen.
Man skulle kunna säga att är fråga om "fas2/face lift" av ifrågavarande bil.
På fråga om kamremmen bytts förklarade han att så hade gjorts enligt uppgift från förgående ägare.
Vän av ordning undrar nu varför jag över huvud taget funderade på bilen när jag kommit på alla avvikelserna.
Jo för att jag var intresserad av bilen och ville konfrontera annonsören med de uppgivna och från verkligen divergerande uppgifterna i avsikt att kunna reducera priset.
Liiiite gick han ner, men inte tillräckligt.
Vi skildes åt med orden att vi tänker på saken och eventuellt kontaktar varandra senare.
*)effektskillnaden framgår av Transportstyrelsens uppgifter och därmed även motortyp.