Tjenare!
Nu är det dags för motorn att få sig en renovering!
Hade egentligen tänkt att vänta och börja med den efter bilen var helt rostlagad, men fick erbjudande om att låna ett motorstativ så jag slapp köpa ett eget, så då fick rosten vänta.
Motorn är en original gammal hederlig B18, från 1962.
Hade i förstahand inte tänkt att byta några lager, då vad jag vet så är de i bra skick.
Men givetvis om det skulle behöva bytas så får det bli så.
Alla skruvar ska bytas, toppbultar, packningar, tändkablar också massa mer slitagedelar.....
Så ser startobjektet ut. En B18 som sägs inte snurrat allt för många mil.
Började med att montera fast motorstativets fäste.
Några gamla toppbultar och spacers fick äran att hålla fast motorn.
Sådär, nu hänger den på plats!
Började genast med att montera bort den gamla slitna ventilkåpan.
Sedan flög även toppen av.
Toppen såg väldigt fräsch ut, så blir nog ingen större renovering av den.
Drog runt motorn och kollade efter några värdkanter i cylindrarna och hittade faktist inte en enda. Såg riktigt bra ut!
Rengjort motorn från en massa gammalt fett och olja.
Slipat ren motorn med borste på borrmaskin och sandpapper. Rengjorde den även med Thinner.
Blev extremt ren och fri från skit.
Målat första lagret färg.
Andra lagret, blev riktigt bra. Är dock inte så nöjd med färgen, tycker den blev för blank så får se om jag byter färg inför nästa lager.
Det var allt för denna gång, har mer att lägga ut men det får komma senare.
//Hampus