Påväg till jobbet en söndag så händer det som inte får hända. Bilen dog mitt i söndagsruset när jag stod stilla i kön mot hisingen precis vid den röda bron, även kallat karlstads förbindelsen. Jag fick panik för skulle vara på jobbet om en kort stund så jag ringde min bror för att köra mig till jobbet så fort som möjligt. Jag fick själv putta bilen till sidan utav vägen för att inte hindra någon trafik.
Jag satte ut varningstriangeln och han precis låsa bilen innan min bror var framme.
Jag kom som tur i tid till jobbet tack vare min bror och fick ett samtal efter någon timma med ett väldigt tråkigt besked från min pappa. Kamremskuggarna till den lilla kamremmen som driver kamaxlarna hade tappat tänder och säkerligen orsakat ventilskador.
Jag blev helt paff, enligt tidigare ägaren så var hela kamremskittet bytt hos Mechanum och jag visste att jag fick kvitton på det. Dagen efter så ringde jag f.d ägaren och försökte prata med dem men dem ville inte ansvara eller prata om det som hade hänt utan han bad mig ringa verkstaden som hade utfört arbetet. När jag ringde Mechanum och berättade om mitt krisläge så bad han om ett ordernummer så att han kunde kolla upp detta. När han söker på det så kommer det fram en order på Bromsbyte och olja + filterbyte som dem hade utfört tidigare på den bilen som jag hade köpt. Jag insåg då att jag hade blivit blåst och kvittot på bytet utav kamrem var förfalskad. Mannen på Mechanum blev väldigt besviken men det är inget som han kunde hjälpa mig med.
Återigen kontaktade jag fd ägaren men dem började skylla ifrån sig om att det var sonernas kompisar som hade hjälpt till att fixa bilen när det behövdes och att han bara sålde bilen åt hans söner och det fans alltid massa argument och lögner kring det hela så jag sket i det helt och hållet.
Jag gjorde en polisanmälan och tog tag i problemet i egen hand. Satte mig en kväll med pappa och skrev ner allt jag behövde till min bil. Men jag visste inte riktigt vad som behövdes, för att få svar på det så var jat tvungen att lyfta toppen. Jag åkte ner till verkstan direkt och började med att lyfta av toppen.
Nu var toppen lossad, jag vänder den på bordet och möts utav något som jag verkligen visste skulle ske vid ett sådant haveri... KANTARELLSALLAD... Nu var det tidigt på morgonen så jag antecknade allt jag behövde och bad pappa beställa allt så fort han kom ner till verkstaden. Nu var det bara att vänta på reservdelarna. Ville inte köpa något ifrån skruvat då jag skall bhålla bilen så det fick bli reservdelar med bra kvalite.
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/142.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/143.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/144.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/145.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/146.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/147.jpg]()
Under tiden jag väntar på mina delar så fick jag lite ideer kring vad jag skulle kunna göra tills motorn sätts ihop igen. Jag började med att tillverka ena kabeln i The Big Three uppgraderingen, den som går från generatorn till batteriet. Gjorde samtidigt minuskabeln som går från motorblocket och chassit. Sedan var kabelnb slut så jag hann inte göra någon kabel mellan batteriets minuspol till chassits jordpunkt men slängde iväg en order på lite 35mm2 OFC kabel så det borde vara framme inom några dagar.
Uppgraderade även kablarna från min terminal på baslådan till basarna med lite grövre kabel. Jag har alltid varit skeptisk mot den kabel som baslådan hade från fabrik.
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/150.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/151.jpg]()
![http://i813.photobucket.com/albums/zz53/ReDoZz/Golf%20MKIV%20-%20Baged%20Simplicity/149.jpg]()