2688
Sök

Bygga driftbil av 740gl b230f

125 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
Tjenare! Tänkte höra om någon här har plockat ihop en drift bil av en volvo 740gl? Är lite sugen på att börja åka brett på bana så tänkte eventuellt börja lite vackert med en 740.
Så min fråga lyder- Vad bör jag uppgradera i motor/drivlina? Hade självklart räknat med diffad bakaxel, hydraulisk handbroms å sugtrimmad motor! Räcker det för att han ska ge ifrån sig lite hjulspinn på bredden?
Tack för svar! big_smile

227 Inlägg
29 mars 2016
16v eller turbo underlättar ganska mycket för att ligga brett på asfalt

5 705 Inlägg
29 mars 2016
https://www.youtube.com/watch?v=GYRxSWwL2Gw
Där har du t.ex ett budgetbygge, bmw 6a för lite pulver och sen lättad så gott det går.

Jag har sett nån som byggde riktigt budget, standard 744 med trött b230f och sen rensat ut exakt allt som inte behövs, t.o.m motorhuv, baklucka och bakdörrar hade han tagit bort tongue
Däremot så tvivlar jag på att du får köra på någon seriös bana med ett sådant bygge.

66 Inlägg
30 mars 2016
Ska du få ordentligt med effekt för å kunna speka bana så kommer du nog undan billigare om du skaffar dig turbo:)

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

1 966 Inlägg
30 mars 2016
Ryck ur alla tunga stolar och annat bröte som inte behövs för att den ska ta sig framåt.

Därefter kan du börja snegla på turbokonvertering.

125 Inlägg
1 april 2016
Trådstartare
Någon som vet vad det är för regler gällande drift? Måste man ha rullbur, 4 punkt osv osv? tongue

Sök