2426
Sök

Betala säljare i förskott? Har betalat handpenning och tittat på bilen på plats.

144 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Jag ska köpa en early bay buss imorgon som jag lagt handpenning på. Säljaren vill att jag skickar över resten av pengarna innan vi åker eftersom mottagningen kan vara dålig på plats. Är det här säkert för mig?

Säljaren har skrivit på kvitto för handpenningen, jag har varit hem till honom och tittat på bussen. Har kollat upp att den finns i registret och att det är han som äger den, det är även hans gård. Risken att bli blåst känns minimal eller vad säger ni? Jag förstår bara inte varför vi inte kan göra det på plats, vi har båda samma bank så pengarna bör gå över på en gång, och min mottagning var full där.

Han visade upp en massa bay-bussar och andra fina bilar. Han köper och säljer en hel del som jag tolkar det.

Tack på förhand!

2 311 Inlägg
12 april 2016
Jag hade normalt sett stått på mig och insisterat på att göra betalningen på plats, speciellt eftersom han redan fått handpenning på bussen. Dock går jag mycket efter min magkänsla, så jag hade eventuellt kunnat göra ett undantag. Vad säger din?

Grattis till köpet, förresten. wink

144 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Mew skrev:
Jag hade normalt sett stått på mig och insisterat på att göra betalningen på plats, speciellt eftersom han redan fått handpenning på bussen. Dock går jag mycket efter min magkänsla, så jag hade eventuellt kunnat göra ett undantag. Vad säger din?

Grattis till köpet, förresten. wink

Jag är också inne på att gå på magkänslan som säger att det inte är någon fara, men det finns ju en risk skulle jag tro. Tack! big_smile

5 089 Inlägg
12 april 2016
Ja han sitter säkert och tänker likadant om dig.
Du gör en "överflytt av pengar" på plats.Du tar bilen och sen när han tittar på kontot så finns det inga pengar och du tagit bilen och papper. Så han är nog minskt lika nervös wink
Så som någon annan skrev. magkänsla. Du vet vart han bor och vart bilen finns och du har fått en uppfattning om killen.

\Lindgren

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2016
FLindgren skrev:
Du gör en "överflytt av pengar" på plats.Du tar bilen och sen när han tittar på kontot så finns det inga pengar och du tagit bilen och papper. Så han är nog minskt lika nervös wink
Så som någon annan skrev. magkänsla. Du vet vart han bor och vart bilen finns och du har fått en uppfattning om killen.

Ja jag vet ju inte hur du brukar göra, för egen del är det alltid jag, när jag är säljare, som skickar in papperna. Det plockar ju bort det orosmomentet iaf.
Senast redigerat av it_mutt (12 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
12 april 2016
Gör som man ska istället. Handpenningen är till för att du ska tinga bilen.  Resten sköts vid affären.

Vi vill inte läsa om någon som betalat hela summan och sen är bilen likväl såld wink

Du får ju isåfall visa han telefonen eller datorn eller hur du nu tänkt göra överföringen.
Swish är ju de allra bästa vid olika banker så ser han pengarna direkt.
Skulle mottagningen vara usel så kan han väl bjussa på lite internet. 
Har gjort som så vid vissa affärer att jag lånat dator av säljarna och skrivit ut eller låtit de se överföringen.

270 Inlägg
12 april 2016
Ni får väl åka iväg till dit mottagning finns och göra upp betalning där.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2016
tkd_rille skrev:
Gör som man ska istället. Handpenningen är till för att du ska tinga bilen.  Resten sköts vid affären.

Vi vill inte läsa om någon som betalat hela summan och sen är bilen likväl såld wink

Du får ju isåfall visa han telefonen eller datorn eller hur du nu tänkt göra överföringen.
Har gjort som så vid vissa affärer att jag lånat dator av säljarna och skrivit ut eller låtit de se överföringen.

Värt att tänka på i det sammanhanget är att Swish inte tillåter "några större överföringar" "av sig självt", utan man måste isf ändra maxbeloppet hos banken (eller om man möjligen kan göra det via sin internetbank)

2 311 Inlägg
12 april 2016
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Värt att tänka på i det sammanhanget är att Swish inte tillåter "några större överföringar" "av sig självt", utan man måste isf ändra maxbeloppet hos banken (eller om man möjligen kan göra det via sin internetbank)

Det ska bara vara att ringa in till banken på plats. Så gjorde iallafall köparen av en 945:a jag sålde i höstas. Var dock inga större summor (under 20k), så det kanske inte funkar upp till vilket belopp som helst. Enklast är nog att ringa banken i förväg och fråga.

962 Inlägg
12 april 2016
Nej man betalar på plats när papper skrivs och postning av ägarbyte bör göras med båda närvarande.
Jag släpper det aldrig ur synfältet som köpare och av god sed erbjuder jag köpare att närvara när det läggs på lådan. Väldigt enkelt för att slippa patrull.

Magkänsla hit eller dit. Skulle den fungera så blev väl aldrig någon blåst i affärer eller i kärlekslivet. big_smile

En gyllene regel... Lita aldrig på någon eller något, med den inställningen kommer man långt här i livet. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Muttley
12 april 2016
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Självklart.  De går att fixa på ett par minuter wink   Så om man kommer överens om swish innan så fixar man gränsen snabbt på datorn.

Handelsbanken.
Beloppsgränser
Du kan skicka högst 10 000 kr per betalning och totalt per dygn.

Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2016
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Självklart.  De går att fixa på ett par minuter wink   Så om man kommer överens om swish innan så fixar man gränsen snabbt på datorn.

Handelsbanken.
Beloppsgränser

Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.

Det inte bara kan, utan faktiskt gör. Försökte överföra 4000:- för någon månad sen, var tvärstopp hos SwedBank.

Hade inte en aning om detta innan jag var på plats och skulle betala (därav min inflikning).

Muttley
12 april 2016
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:

Handelsbanken.
Beloppsgränser

Det inte bara kan, utan faktiskt gör. Försökte överföra 4000:- för någon månad sen, var tvärstopp hos SwedBank.

Hade inte en aning om detta innan jag var på plats och skulle betala (därav min inflikning).

Vi andra med förnuft lämnade den skitbanken wink  Du har säkert den i byn väster om din stad med ? :p

Men man får väl kolla lite innan då om man inte har en bra bank som jag smile

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2016
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:

Vi andra med förnuft lämnade den skitbanken wink  Du har säkert den i byn väster om din stad med ? :p

Men man får väl kolla lite innan då om man inte har en bra bank som jag smile

Ehm...nope...västerut ligger det mest bara skog, skog, några vägar, skog skog, åkermark, åkermark, åkermark och sen är man vid havet...eller utomlands om man fortsätter lite till wink

Nåja, nog om vilken bank jag har. Swish har sina begränsningar, men det är hur eller hur inte vidare svårt att åtgärda då kan vi konstatera smile

Märkestekniker
289 Inlägg
12 april 2016
Va nyss i samma sits. Men ja lahandpenning å resten när ja hämta bilen:) swishade 150k. De va bara å gå in på internetbanken å höja maxgränsen tillfälligt. Sen vara bara å köra:) lycka till med köpet!

167 Inlägg
13 april 2016
Het på gröten? ☺

Nej jag hade betalat på plats.

24 Inlägg
13 april 2016
Har läst tidigare trådar och kan inte annat än hålla med föregående. Handpenning är en sak, slutbetalning något helt annat. Slutsumman tycker jag inte har någon betydelse alls utan sista betalning sker när du slutför köpet. Sålde själv en bil i mellandagarna och köparen erbjöd sig själv att lägga halva summan i handpenning efter bara två bilder på annons men då var det HAN som erbjöd detta, inte jag som säljare. Jag hade nog allt stått på mig som köpare och snällt bett hen vänta till överenskommen dag då köpet ska ske.

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??

144 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
Jag gjorde så att jag ringde och sa att jag ville sköta betalning på plats, så ikväll blir det affär cool Tack för alla bra svar big_smile

24 Inlägg
13 april 2016
Så lite så. Lycka till

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??

2 656 Inlägg
13 april 2016
it_mutt skrev:
FLindgren skrev:

Ja jag vet ju inte hur du brukar göra, för egen del är det alltid jag, när jag är säljare, som skickar in papperna. Det plockar ju bort det orosmomentet iaf.

man lägger på papprerna ihop , gött o betalat o skrivit på och man inte vet om ägaren lägger på papprerna på lådan . så står man där med en papperslös bil om de vill sig illa :p

Sök