2957
Sök

Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.

334 348 Visningar
Uppdaterades senast 10 december
496 Inlägg
17 mars 2022
Trådstartare
#561
Motorn urplockad i tisdags, inlämnad till motorverkstad i onsdags. Idag torsdag körde jag inom och lämnade en pärm med manual mm och då var minsann motorn delvis riven och en diagnos ställd: vevstakslager och ramlager är kassa. Det var tyvärr inte tillräckligt med olja även på motorns undersida, dvs på vevstakarna enligt Risto på motorverkstaden. Jag är mycket tacksam att han redan kikat på motorn och ställt diagnos. Nåja, nu tar vi det därifrån. Oljepump är beställd. Jag har också bett dem att ändå dubbelkolla med endoskop i cylinderloppen och förhoppningsvis utesluta eventuella skador där, nu när allting ändå är nerplockat. I annat fall blir det till att riva av toppen och se över cylindrarna mer noggrant.

Jag letade i de tidigare fotoalbumen efter bilder på just dessa delar. De bilder jag hittade på kolvar och vevstakar var på den tiden då jag fotograferade i svartvitt. De var dessutom de absolut sista två bilderna jag tog i svartvitt (inlägg från 5 februari 2019, sidan 4), innan jag började fotografera i färg. Spooky. Försöker historien säga mig någonting?

• • • TRANSLATION • • • 


Reply to post: Well... it feels like the angle of the engine shouldn't matter that much. They are not heavily angled in all cars Suzuki has installed them, right...? 🤔 Feels more like something else is amiss, but we'll see what the autopsy shows!
Well fought anyway, nice to see that the flame still burns! (Fueled by hatred and contempt perhaps, but still... 🙈)

Reply to post: Sad setbacks, but let's focus on the positive. Really exciting that it started! 😊

Reply to post: The angle of the engine can't have any significance, as long as it's not upside down... I mean, then the engine would completely collapse if you park on a steep hill.

The engine was removed on Tuesday, submitted to the engine workshop on Wednesday. Today, Thursday, I stopped by and left a folder with manuals, etc., and by then, the engine was partially disassembled, and a diagnosis was made: connecting rod and main bearings are bad. Unfortunately, there wasn't enough oil even on the underside of the engine, i.e., on the connecting rods, according to Risto at the engine workshop. I am very grateful that he has already inspected the engine and made a diagnosis. Well, now we take it from there. An oil pump is ordered. I have also asked them to double-check with an endoscope in the cylinder bores and hopefully exclude any damage there, now that everything is already disassembled. Otherwise, it will be necessary to remove the top and inspect the cylinders more thoroughly.

I searched the previous photo albums for pictures of these particular parts. The pictures I found of pistons and connecting rods were from the time when I photographed in black and white. They were also the very last two pictures I took in black and white (post from February 5, 2019, page 4), before I started photographing in color. Spooky. Is history trying to tell me something?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e002e0d0d0435f2f455148c77ea605ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d74b2b465723af9b74aa53bef552fb5.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#562
Söndag. Småpyssel. Idag bytte jag ut bältesöglorna som var något gulfärgade mot helsilvriga vilket synkar bättre med resten av färgpaletten i kupén. Passade även på att sätta dit bältesspännena och så rullade jag ihop de överblivna bältesdelarna och stripsade fast dem.

Sen var det ju det där med egengjorda dashcards. Och mallar. Mallen hade jag tyvärr knäckt senast jag provade den på plats, det är ett helsike att få dit dem och när de väl sitter så är det knöligt värre att få bort dem om något blir fel. Vilket det blev. Och då hade jag inte satt dit mallen. Nädå, jag hade satt dit den färdiga dashcard-panelen på plats. Och den var förstås för stor. Fck. Den närmaste kvarten var lika tålamodskrävande som frustrerande. Vill liksom inte rycka sönder den eller skära/skava hål på denna vinylpanel som minsann har tagit en bra stund att egentillverka. Men skam den som ger sig, jag fick ut den i ett stycke, puh!

Smackade dit mallen och konstaterade att jag var tvungen att justera dashcard-panelen hela 12 mm på sina ställen för att den smidigt skulle kunna sättas på plats. Så det var bara att snitta bort flikarna där jag limmat tidigare, kapa bort en del av masonitskivan och limma dit det på plats igen. Nu då? Sitter den bra nu? Jajemän, gick smidigt dit och den satt bra! Gött. Då är det bara förarsidans dashcard kvar att göra.

I veckan väntar jag för övrigt ivrigt på besked gällande motorn. Blir det till att rycka bort toppen och i värsta fall hona cylindrarna och kanske byta kolvringar? Håller tummarna på att det "bara" var vevstakslager och ramlager som var kaputt enligt första diagnosen.

• • • TRANSLATION • • • 

Sunday. Small projects. Today, I replaced the belt loops, which were somewhat yellowish, with fully silver ones, which sync better with the rest of the color palette in the cabin. I also installed the belt buckles and rolled up the leftover belt parts, securing them in place with cable ties.

Then there's the matter of homemade dash cards. And templates. Unfortunately, I had broken the template the last time I tried it in place. It's a hell of a job to get them in place, and once they're there, it's quite tricky to remove them if something goes wrong. Which it did. And then I hadn't put the template in place. No, I had put the finished dash card panel in place. And it was, of course, too large. Darn. The next fifteen minutes were as demanding on patience as they were frustrating. I really didn't want to tear it apart or cut/scratch holes in this vinyl panel that certainly took a good while to manufacture. But shame on the one who gives up, I managed to get it out in one piece, phew!

I slapped the template in place and found that I had to adjust the dash card panel by a whopping 12 mm in some places for it to fit smoothly. So I had to cut away the tabs where I had glued earlier, trim off part of the Masonite board, and glue it back in place. Now then? Does it fit well now? Yes indeed, it went smoothly, and it fit well! Nice. Now, only the driver's side dash card remains to be done.

By the way, this week I am eagerly awaiting news about the engine. Will it be necessary to remove the top and, in the worst case, hone the cylinders and perhaps replace piston rings? Keeping my fingers crossed that it's "only" the connecting rod and main bearings that were damaged according to the initial diagnosis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c61f30a18b7e1bde35a810a3ddd7db8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d471870c2da3541aa063ab53501923b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c96e39800ed51d2a78d559c06fc1575.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-372f3ad8e17d7c86e5eee33be1f4c5d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97558d01cb25a0368e19fbafc766e77d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d30e169d58011b3d1dcd52b5e8b71bf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b55d618510c0361d2a3653af7f209c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4aa57557bac0c09bd15bf5f2f381056b.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
20 mars 2022
#563
På tiden jag skruvade Opel så kunde man ju starta upp eller iaf köra på startmotorn lite lugnt med ventilkåpan borta för att se att oljeflödet var okey. Det stänkte rätt bra så jag fick täcka över med trasor runt toppen. Sen kunde man ju samtidigt skvätta på olja den vägen.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
#564
eastmotorsport skrev:
På tiden jag skruvade Opel så kunde man ju starta upp eller iaf köra på startmotorn lite lugnt med ventilkåpan borta för att se att oljeflödet var okey. Det stänkte rätt bra så jag fick täcka över med trasor runt toppen. Sen kunde man ju samtidigt skvätta på olja den vägen.

Tanken slog mig. Men nu är startmotor demonterad och allt lämnat till motorverkstad. Ny oljepump är beställd. Borde vara där problemet är då det var ”torrt” både i botten och toppen på motorn. Kanske kan vara oljekanaler som är igensatta eller har dåligt flöde. Vi får se vad bildoktorn säger.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Back when I worked on Opel, we used to start or at least run the starter motor gently with the valve cover off to check that the oil flow was okay. It splashed quite a bit, so I had to cover the top with rags. Then you could simultaneously splash oil that way.

The thought crossed my mind. But now the starter motor is disassembled and everything has been submitted to the engine workshop. A new oil pump is ordered. It should be where the problem is since it was "dry" both at the bottom and the top of the engine. Perhaps there could be clogged or poorly flowing oil channels. We'll see what the car doctor says.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
26 mars 2022
Trådstartare
#565
Häromdagen kom det ett orangesvart paket från en webbshop. Det var den nya poljepumpen, men jag hann aldrig se den för den körde jag bort till motorverkstaden illa kvickt! Inväntar motordiagnos i nästa vecka.

Och så var det plötsligt lördag – frun är på 50-årsfirande av vännina, minstingen lirar fotbollscup, den äldste dottern glor på mobilen i sängen som vanligt. Då är det minsann läge att pinna ut i studion och bygga vidare på hundkojan!

Höger dashcard satt ju som en smäck. Nu var det dags att finjustera hålet för friskluftsintaget. En kort stund senare gled intaget in i sitt spår som om den aldrig gjort något annat. Nice. Nu hade jag minsann flow, så det var bara att fortsätta med inpassning av vänstersidans dashcard. Men innan jag gjorde det så var jag tvungen att lägga dit "hyllmattan" med mindre justering. Det krävdes dessutom en mindre modifiering av dashcard-panelen, både på bredden och höjden. Håltagningen för friskluftsintaget gjordes också i samma veva.

Därefter spraylimmade jag fast "hyllmattan" på den kartongpanel jag lagt som hylla för att eliminera att hyllmattan veckar och bubblar sig. Så, nu var det på plats. Nu börjar det likna något minsann! Satte halvnervöst dit den vänstra dashcard-panelen på sin plats och nog var den lite för hög vilket gjorde att framrutebalken kniper fast i panelen. Men lite varsamt men bestämt tryck så gled den på plats. Flow flow flow. Pang, dit med friskluftsintaget på en gång. Klar med hela instrumentpanelen som består av två egentillverkade dashcard-paneler som jag skurit ut ur nya dörrpaneler. Var ju tvunget att se likadant ut vart man än kikade i kupén tyckte jag. De konformade höljena till friskluftsintagen är något för korta så jag får fundera hur jag löser det. Vill ju undvika glipa mellan dessa höljen och dashcard-panelerna. Osnyggt. Kanske gör en 3D-utskrift som minimerar glipan, slipar och lackar.

En milstolpe är nådd med tanke på ovanstående.

Då hoppar vi på nästa delmoment – skruva dit varvtalsräknaren. Fick popnita fast en gängningstapp och kapa skruven för att få rätt tryck när jag spänner fast instrumentet i sitt hölje. Det började kurra i magen, men jag hade ju flow... och då ska man aldrig ta paus, för då blir det garanterat oflyt därefter. Men denna gång var det tvärtom, att montera det egentillverkade fästet till varvtalsräknaren var meckigt. Så det blev snabblunch istället. Och så klämde jag även in att fotografera en av dotterns fotbollsmatcher innan det var dags att återuppta arbetet, och att återfå lite flow.

Jodå, det var rätt strategi, fästet kom dit på plats ganska enkelt när man vilat sig i form. Varvtalsräknaren gled in i höljet, spändes fast med skruven – voila, klar!

Godkväll!

• • • TRANSLATION • • • 

The other day, an orange and black package arrived from an online store. It was the new oil pump, but I never got to see it because I quickly drove it to the engine workshop! Waiting for the engine diagnosis next week.

And then suddenly, it was Saturday – the wife is at a friend's 50th birthday party, the youngest is playing in a football tournament, the eldest daughter is staring at her phone in bed as usual. That's the perfect time to head out to the studio and continue working on the Mini!

The right dash card fit like a glove. Now it was time to fine-tune the hole for the fresh air intake. A short while later, the intake slid into its groove as if it had never done anything else. Nice. Now, I had the flow, so I continued with fitting the left side dash card. But before doing that, I had to put the "shelf mat" in place with some minor adjustments. There was also a slight modification of the dash card panel, both in width and height. The hole for the fresh air intake was also made at the same time.

Then, I spray-glued the "shelf mat" onto the cardboard panel I placed as a shelf to eliminate any wrinkles or bubbles. So, now it was in place. Now it really started to look like something! I nervously put the left dash card panel in place, and sure enough, it was a bit too high, causing the front windshield bar to catch onto the panel. But with a bit of gentle but firm pressure, it slid into place. Flow flow flow. Bang, put the fresh air intake in at once. Done with the entire instrument panel, consisting of two homemade dash card panels that I cut out of new door panels. I thought it had to look the same everywhere you looked in the cabin. The molded covers for the fresh air intakes are a bit too short, so I need to think about how to solve that. I want to avoid a gap between these covers and the dash card panels. Not elegant. Perhaps I'll do a 3D print that minimizes the gap, sand, and paint.

A milestone has been reached considering the above.

Then we move on to the next step – attaching the tachometer. I had to rivet a threaded insert and cut the screw to get the right pressure when tightening the instrument in its housing. My stomach started to rumble, but I had the flow... and then one should never take a break, because then it will surely go wrong afterward. But this time it was the opposite; attaching the homemade bracket to the tachometer was tricky. So, I opted for a quick lunch instead. I also squeezed in photographing one of my daughter's football matches before it was time to resume work and regain some flow.

Yes, it was the right strategy; the bracket went into place quite easily when well-rested. The tachometer slid into the housing, tightened with the screw – voila, done!

Good evening!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0395e408da663fba85103a7767bd1ac6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a25f59eb783468d7c07ae4602d27adc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8d3a4d989189110eb1c79095c015359.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fbb63a0ab01a27306590a6e451cb06ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-07e9f9444bf8c8b72718b4fc052cd143.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cdba66b91ceebdadbc3a607ebb19435.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-83066795c3e231fbf4c0ccd9e7a84023.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54db192b5c4d0629ef340d33e4ce5a04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-883327fd576dfaff49c92cc046036216.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a1c734387331830d196b7455cc78f042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47d9141e1ac58e5cad8cd0ef44e7c6bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ea7c2462bf185e42d5d10c46c35cf5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-038c1b5288b14e272c937c320753cedd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d26c761ff0bbf4a3efef29e1ab6a40f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b9a0824c77a42ee3922f0d0bc3785dbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0dd5edeb14d22865a7ee579e2a9bd40d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aaaf242a46c6a8e5f03e04c4078e58bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-632013282e7d628886be0bfc9b7a36cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bc1f6d21c3710294a93b1343bccb63ab.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
445 Inlägg
27 mars 2022
#567
Grym detaljkänsla, fantastiskt resultat. Väl värt allt pill.


496 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#569
Tackar för alla peppande tillrop Cuefa, Montecarlo och Sir_daniel! Ja, man kan ju lugnt konstatera att detta bygge blev bra mycket mer detaljerat på alla plan än vad det var tänkt från början. Men... man har lärt sig många saker av föräldrarna, men en har fastnat rejält: "–Ska man göra något så ska man göra det till 100%."

Igår och idag var mitt nya lilla pillprojekt som direkt hämtat ur ett avsnitt ur "Plåtnisse och hans vänner" – jag har funderat och återigen funderat på hur jag ska göra switchpanelen styvare eftersom switcharna är hyfsat tröga att ställa om. Hade jag fäst dem enbart i den lilla switchpanel som jag tillverkat av en bit dörrpanel (vinylklädd masonit) så lär nog hela switchpanelen vicka när jag ställer om en switch. Och så kan jag ju inte ha det. Risken är dessutom att switchpanelen ger vika efter ett tag, och jag vill ogärna göra om den där tillverkningen på nytt med allt vad det innebar med utskärning, klippning, limning och stansning.

Så, hur ska jag lösa detta? Jag hade gärna också sluppit att skruva fast switchpanelen i de små hålen på balken mellan A-stolparna. De där skruvskallarna hade ju sabbat den rena designen. "–Aha, jag har en plan!" "–Skitbra Sickan!". Jag bygger ett litet hölje i plåt som jag kan fästa med skruv inne i balken (baktill och därmed osynligt). Sen trär jag in switcharna från baksidan och sätter dit switchpanelen från framsidan och skruvar fast den med de medföljande tunna muttrarna som kom med switcharna. Mmm, det kanske funkar.

Så jag letade upp en en lagom tjock kartongbit och började måtta, rita, klippa och stansa hål. Böjde den lite lätt och höll den på plats. Jo minsann, det där funkar nog! Det där gjorde jag igår och idag blev det till att tillverka motsvarigheten fast i plåt. Fick köra och köpa ett stegborr men sen gick det som smort. Vinkelslipen gjorde sitt och vips så hade jag en färdig plåtbit som jag böjde till i omgångar för att få det att passa in.

I nästa steg blir det till att skruva fast hela paketet och montera switchar med switchpanel. Sen tror jag minsann att allt interiört detaljarbete är klart i kupén. Visst ja, ska försöka svartanodisera fotplåtarna och handtagen också. Sen är det nog klart.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Incredibly stylish!

Reply to post: Great attention to detail, fantastic result. Well worth all the effort.

Reply to post: Mini Singer style. Stylish and high detail quality

Thanks for all the encouraging words, Cuefa, Montecarlo, and Sir_daniel! Yes, one can calmly conclude that this build became much more detailed in every aspect than originally intended. But... one has learned many things from the parents, but one has stuck firmly: "–If you're going to do something, do it 100%."

Yesterday and today were my new little fiddling project, directly inspired by an episode of "Plåtnisse och hans vänner" – I have been contemplating and contemplating again on how to make the switch panel stiffer since the switches are quite stiff to adjust. If I had attached them only to the small switch panel that I manufactured from a piece of door panel (vinyl-covered Masonite), the entire switch panel would likely wobble when I adjust a switch. And I can't have that. Moreover, there is a risk that the switch panel will give in after a while, and I am reluctant to redo that production with all that it entailed in terms of cutting, clipping, gluing, and punching.

So, how do I solve this? I would also have preferred not to screw the switch panel into the small holes on the beam between the A-pillars. Those screw heads would ruin the clean design. "–Aha, I have a plan!" "–Great Sickan!". I'll build a small metal casing that I can fasten with screws inside the beam (at the back and thus invisible). Then I'll thread in the switches from the back and place the switch panel from the front, screwing it in with the thin nuts that came with the switches. Mmm, that might work.

So, I found a suitably thick piece of cardboard and began measuring, drawing, cutting, and punching holes. Bent it slightly and held it in place. Oh yes, that should work! I did that yesterday, and today it was time to manufacture the equivalent in metal. I had to buy a step drill, but then it went like a charm. The angle grinder did its job, and suddenly I had a finished metal piece that I bent in stages to make it fit.

In the next step, I'll screw the whole package in place and mount switches with the switch panel. Then, I believe all interior detailing work in the cabin is done. Oh yes, I'll try to black anodize the footplates and handles as well. Then it should be done.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8248f32680451b84949bcba5858650b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-214c41add1bb5a97abcf8ffe454d2536.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd0a392f4eb2c6972ed22e6a4778b8f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95fc40e0ea49611cf566a8282157788a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f70a7d153a8cf09d0f172ec80da94633.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1ef353263513254159d4ffcb4471a2c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7af7a533dca30462324cfbcf964d53fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9b2f85ea36360e2f20ab12fa014c9d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33e7bd468b0f179285451e82e0080725.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-51f6f3dae18651abc101c2370b8cb0c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1c8fc95d0fe422a0203ff403edab755d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8edd32edee3636c7eb97575d82e2c1af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-edf6fdfaa303eecafd1afa1ca78a8dfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4b3d759e358e591a08ba4e4f51673d2.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
30 mars 2022
#570
Klurigt, och riktigt snyggt! 👍🏼

Några nyheter om motorn då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

496 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#571
Detta svarta hål. Där switcharna ska sitta. Det där höljet jag så gladeligen konstruerade igår kväll kunde jag ju kassera direkt. Jag hade borrat något större hål i metallhöljet för att det skulle ge mig lite justermån när jag sedan monterade dit switchpanelen. Men, hur tänkte du där Mr Hejdesten? Den vinylbeklädda masonitskivan, aka switchpanelen, har en mjuk vaddering mellan just masoniten och vinylen. Och denna lär ju pressas samman och ge osnygga inbuktningar när jag skruvar fast switcharna med de tunna muttrarna. Plus att de för stora hålen i plåthöljet lär göra att switcharna kommer trilla rundor och vicka så fort jag ska manövrera spakarna. Gaaaah!

Häpp häpp! Måtta rita, kapa ut en liknande bit ur plåtarket. Igen. Drog en centerlinje och smackade dit hålcentrum med ett dorn. Borra, i rätt diameter, dvs samma som jag gjort i switchpanelen. Bankade dit ett litet veck så att plåthöljet kommer i linje med balkens utsida då den hade en liten böjd kant som plåthöljet var tvunget att komma förbi. Nu så. Nu sitter switchpanelen med switchar kalasbra. Men det blir ju som tidigare nämnt en tradig liten inbuktning just där muttrarna sitter pga vadderingen trots allt. Hmm. Och det är även så att muttern knappt går på gängningen förrän de tar emot vinylen. Och då vickar switchen hej vilt när jag försöker manövrera spakarna. Måste ju kunna spänna muttrarna rejält för att få fast allt. Mög.

Men om jag minskar tjockleken på switchpanelen då? Då lär ju muttrarna gå på en bit mer i alla fall. Så jag karvade försiktigt bort 1,5 millimeter-ish av masoniten. Såja, nu gick muttrarna på lite bättre. Men switcharna glappar ändå pga vadderingen. Hmm. Äh, jag sätter muttern direkt mot plåten och sätter switchpanelen utanpå. Dock blir det ingen sexkantsmutter i sikte, men det blir ju renare look.

Och förresten, Cuefa, ingen uppdatering gällande motorn ännu. Jag lär ringa motorverkstaden och fråga imorrn.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Clever, and really nice! 👍🏼 Any news about the engine then?

This black hole. Where the switches should go. That casing I so happily constructed last night, I could discard it right away. I had drilled a slightly larger hole in the metal casing to give me some adjustment space when I later mounted the switch panel. But, what were you thinking there, Mr. Hejdesten? The vinyl-covered Masonite, aka the switch panel, has a soft padding between the Masonite and the vinyl. And this will be compressed, causing unsightly indentations when I screw in the switches with the thin nuts. Plus, the too-large holes in the metal casing will likely make the switches roll around and wobble as soon as I try to operate the levers. Gaaaah!

Hepp hepp! Measure, draw, cut out a similar piece from the sheet metal. Again. Drew a centerline and slammed a hole center with a punch. Drill, in the right diameter, i.e., the same as I did in the switch panel. Hit a small fold so that the metal casing aligns with the outside of the beam as it had a slightly bent edge that the metal casing had to pass. Now then. Now the switch panel with switches sits great. But, as mentioned earlier, there will be a little boring indentation right where the nuts are due to the padding after all. Hmm. And it's also true that the nut barely goes on the thread before they catch the vinyl. And then the switch wobbles wildly when I try to maneuver the levers. I have to be able to tighten the nuts firmly to secure everything. Annoying.

But what if I reduce the thickness of the switch panel? Then the nuts should go on a bit more at least. So I carefully carved away about 1.5 millimeters from the Masonite. There you go, now the nuts went on a bit better. But the switches still have play due to the padding. Hmm. Oh well, I'll place the nut directly against the metal and put the switch panel on the outside. However, there's no hex nut in sight, but it'll have a cleaner look.

And by the way, Cuefa, no updates regarding the engine yet. I'll call the engine workshop and inquire tomorrow.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4e7a99da5db1d95928253f791e24270e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a62346c3866df621e1d6506fb671365.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc6c5f09bb798666051b2d5ce66bec93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eddeb55825ef074208d90f6b08cb8eff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f86f5395c559278131f080cda0d78d19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7b4a00a231e52ecdc98fc93d31375d46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8ef09f04ac1b3e65b3b7cb9d0f40a9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ba970c3637b3f16473c633fab270ba2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4ef78e65593315ad0011785e97e26783.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cdaeb542de4f502d5ecc3b90d66193c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95038546007b3f3f38370b7e10918a78.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
#572
Mars 2019 vs mars 2022. Skillnaden är hårfin.

• • • TRANSLATION • • • 

March 2019 vs March 2022. The difference is subtle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b6bfeca015651c1db38279cca8f741a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-02a15cd041cba734b7812ada53665c82.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

496 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
#573
Fotplåtar, handtag och pedaler är i alu än idag men har svarteloxerats i Photoshop i dessa bilder. Vad tycker ni; helsvart, eller blanda svart med alu?

Första bilden: allt i alu
Andra bilden: pedaler och handtag i alu
Tredje bilden: alla detaljer svarteloxerade

• • • TRANSLATION • • • 

Footplates, handles, and pedals are still in aluminum today but have been black-anodized in Photoshop in these pictures. What do you think; all black, or mix black with aluminum?

First picture: everything in aluminum
Second picture: pedals and handles in aluminum
Third picture: all details black-anodized

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65f11bee127308ff500f7254ce3198a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d30b14819c6184c02d7d30da40a7cca3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60c0f20a0d713663b765d357afff9648.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Jackass
799 Inlägg
31 mars 2022
#574
Blanda!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

496 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
#575
Det blir alltför svart annars, eller hur? Lutar åt blandad look nu när jag kikat på visualiseringarna fram och tillbaka. Lutar åt svarteloxerade/anodiserade fotplåtar men behålla pedaler och handtag i aluminium.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Mixed!

It becomes too black otherwise, right? Leaning towards a mixed look now that I've looked at the visualizations back and forth. Inclining towards black-anodized footplates but keeping pedals and handles in aluminum.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
31 mars 2022
#576
Jag röstar för att låta allt aluminium vara aluminiumfärgat.  Mer genuint!
Senast redigerat av eastmotorsport (1 april 2022)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
#577
eastmotorsport skrev:
Jag röstar för att låta allt aluminium vara aliminiumfärgat.  Mer genuint!

Du menar att fotplåtarna ändå ska vara svarteloxerade så att de inte sticker ut för mycket? Handtag och pedaler är kanske redan hårdanodiserade i alufärg för att ha slitstark yta och kan eventuellt inte svartanodiseras alls. Who knows.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: I vote for keeping all aluminum parts in their natural color. More authentic!

Are you suggesting that the footplates should still be black-anodized so that they don't stand out too much? Handles and pedals might already be hard-anodized in aluminum color for a durable surface and might not be able to be black-anodized at all. Who knows.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
31 mars 2022
#578
martinhejdesten skrev:
eastmotorsport skrev:
Jag röstar för att låta allt aluminium vara aluminiumfärgat.  Mer genuint!

Du menar att fotplåtarna ändå ska vara svarteloxerade så att de inte sticker ut för mycket? Handtag och pedaler är kanske redan hårdanodiserade i alufärg för att ha slitstark yta och kan eventuellt inte svartanodiseras alls. Who knows.

Tänkte att all aluminium skulle vara som handtagen.  Eloxerar man aluminiumet svart så är det visst snyggt men ger en känsla av billig Biltema.
Senast redigerat av eastmotorsport (31 mars 2022)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
1 april 2022
#579
Jag skulle nog köra svarta fotplåtar men resten alu.
Börjar se ruskigt jävla fint ut i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

297 Inlägg
2 april 2022
#580
När du använt bilen ett tag har du antagligen små repor i fotplåtarna som lyser igenom svarteloxeringen och det börjar se sunkigt ut. Såvida du inte ta av dig skorna varje gång sätter dig bakom ratten...


Sök