Ojojoj, vi närmar oss 200 000 besök på denna projekttråd. Vad trevligt med stort intresse för denna lilla bil!
Men vi börjar också närma oss juni. Och ni vet ju att motorn är ituplockad och att det var lång ledtid på kolvarna. Vad hittar man på då? Jag gjorde slag i saken och lämnade in fotplåtar, handtag, vevar mm till Ytbehandlarna i Malmö. Slutresultatet blev galet bra så jag smackade dit grejorna i dagarna, men... blir det inte för svart i kupén trots allt? Nåja, Photoshop-visualiseringen var ju en fingervisning och fungerade som beslutsunderlag till att testa idén, tyckte jag. Men det lutar åt alufärgade handtag i alla fall, så att det blir lite kontrast i kupén. Passade på att ta några
riktiga fotografier när jag provmonterat de svarteloxerade handtagen, men även med den andra uppsättningen i ren aluminium.
På tal om kontrast. Man har ju svävat mellan hopp och förtvivlan den senaste tiden, både sett till tänderna och motorn, så jag blev ju naturligtvis glad för nomineringen i Årets Bilsportgarage 2022. Om du inte har köpt senaste numret (Bilsport #8) så kan du läsa mer om finalisterna i länken nedanför. Och rösta förstås. På rätt garage, hehe (psst, Finalist #4).
https://www.bilsport.se/artikel/nu-kan- … arage-2022Ni som röstar kan vinna fina priser, se nedan hämtat från Bilsport.se:
- 1:a-4:e pris: Hagmans kemi, golvfärg á 5.000 kronor.
- 5:e-6:e pris: Däckvaruhuset Molway, presentkort á 2.000 kr.
- 7:e-9:e pris: NGK, två biljetter till Västkustloppet, Falkenberg 8-9/7, samt NGK fan-bag.
- 10:e-12:e pris: NGK, två biljetter till STCC, Pro Superbike, Radical & Legends Cup, Ring Knutstorp 22-23/7, samt NGK fanbag.
- 13:e-15:e pris: NGK, två biljetter till STCC, Anderstorp raceway 10-11/7, samt NGK fanbag.
- 16:e-17:e pris: NGK, två biljetter till Porsche Carrera Cup & STCC, Mantorp Park 29/9-1/10, samt NGK fanbag.
- 18-25:e pris: Halvårsprenumeration på valfri tidning från Albinsson & Sjöberg.
Vinnaren av Årets Bilsportgarage 2022 vinner ett reportage i Bilsport (vore väldans trevligt), medåkning vid STCC-finalen på Mantorp (den får du farsan, om jag vinner) och verktyg (kan behövas).
Men trots stiltje i motorrenoveringen finns det minsann en hel del annat som behöver göras. Bland annat att finjustera bakre skärmbreddaren (vänster sida) till exempel. Och smacka dit fronten på nytt och även göra klart den främre skärmbreddaren (också vänster sida). Jag måste också fästa elkabel och bränsleslang med tätare avstånd enligt besiktningsprotokollet från SFRO.
Häromdagen kikade jag på Instagram och läste att en miniägare som jag följer hade fastnat på första farthindret utanför sitt kvarter. Jag skrattade till lite, men påmindes i samma ögonblick av mitt egna misstag. Jag kom ju inte ens ur mitt egna garage med hundkojan! Avgassystemet ryckte ju loss golvlisten i portöppningen. Haha. Fånigt, men så blir det när man SÄNKER en hundkoja! Lär ju få justera infästningen av avgassystemet så att jag får lite mer markfrigång. Det räcker tydligen inte med en tändsticksask – den lilla, inte den stora, haha!
Men återigen, nu är vi här, i slutet av maj. Kom att tänka på min "to do"-lista från 25 maj 2018... ja, det är ju ganska exakt fyra år sedan! Galet.
Prio i runda slängar:
1. Pressa i hjullager.
2. Montera framvagn.
3. Rostlaga kaross.
4. Skära bort front.
5. Passa in flipfront i glasfiber och bygga gångjärn samt fixa infästningar (snabblås).
6. Montera racebur.
7. Montera sportstolar.
8. Montera coilovers och "sätta" stuket.
9. Få igång motorn.
10. Lackering.
11. Ihopmontering.
Jo, den listan var ju inte nådigt naiv, jösses, hur tänkte jag här?! Men Silverado350 hade ju nästan rätt när han ironiskt svarade med att "det borde hinnas med innan midsommar samma år", haha! Kul kommentar.
Men detta bilbygge har ju blivit en aning mer omfattande än vad jag någonsin kunnat drömma om. Och mer komplicerat. Men sen har även ambitionsnivån höjts alleftersom när man inser att man kan göra vissa saker bättre när man ändå håller på med det, även om det tar mer tid. Drömmen lever fortfarande vidare att jag får igång motorn under sensommaren och hinner göra justeringar så att man kan testköra den innan det blir alltför sent på året. Håll tummarna!
• • • TRANSLATION • • • Oh wow, we're approaching 200,000 visits on this project thread. How wonderful with such a great interest in this little car!
As we're getting closer to June, and you know the engine is disassembled, and there's a long lead time on the pistons, what do you do? I took action and handed over the footplates, handles, cranks, etc., to the Surface Treatment specialists in Malmö. The end result turned out insanely good, so I slapped those pieces on recently, but... won't it be too black in the cabin after all? Well, the Photoshop visualization was a hint and served as a decision-making tool to try the idea, in my opinion. Still, it seems like aluminum-colored handles are leaning in favor, so there's a bit of contrast in the cabin. I took the opportunity to take some real photographs when I test-fitted the black-anodized handles but also with the other set in pure aluminum.
Speaking of contrast, there has been a mixture of hope and despair lately, both concerning the teeth and the engine, so, of course, I was happy about the nomination for Årets Bilsportgarage 2022. If you haven't bought the latest issue (Bilsport Magazine #8), you can read more about the finalists in the link below (NO LONGER AVAILABLE). And vote, of course. For the right garage, hehe (psst, Finalist #4).
Those who vote can win great prizes, as listed below from Bilsport.se:
1st-4th prize: Hagmans Kemi, floor paint worth 5,000 SEK.
5th-6th prize: Tire store Molway, gift card worth 2,000 SEK.
7th-9th prize: NGK, two tickets to Västkustloppet, Falkenberg, 8-9 July, and NGK fan bag.
10th-12th prize: NGK, two tickets to STCC, Pro Superbike, Radical & Legends Cup, Ring Knutstorp, 22-23 July, and NGK fan bag.
13th-15th prize: NGK, two tickets to STCC, Anderstorp Raceway, 10-11 July, and NGK fan bag.
16th-17th prize: NGK, two tickets to Porsche Carrera Cup & STCC, Mantorp Park, 29 September - 1 October, and NGK fan bag.
18th-25th prize: Half-year subscription to any magazine from Albinsson & Sjöberg.
The winner of Årets Bilsportgarage 2022 will receive coverage in Bilsport (would be very nice), a ride-along at the STCC final at Mantorp (you get that, Dad, if I win), and tools (might be needed).
Despite the quiet in the engine rebuild, there is indeed a lot of other things that need to be done. For example, fine-tune the rear fender (left side). Reinstall the front and finish the front fender (also left side). I also need to secure electrical cables and fuel lines with closer spacing, according to the inspection protocol from SFRO.
The other day, I looked at Instagram and read that a Mini owner I follow had gotten stuck on the first speed bump outside his neighborhood. I chuckled a bit but was instantly reminded of my own mistake. I couldn't even get out of my garage with the Mini! The exhaust system tore off the floor trim in the door opening. Haha. Silly, but that's what happens when you LOWER a Mini! I'll probably have to adjust the attachment of the exhaust system to get a bit more ground clearance. Apparently, a matchbox isn't enough – the small one, not the big one, haha!
But again, here we are, at the end of May. I remembered my "to-do" list from May 25, 2018... well, it's almost exactly four years ago! Crazy.
Priority, in round figures:
1) Press in wheel bearings.
2) Install the front suspension.
3) Repair body rust.
4) Cut away the front.
5) Fit the flipfront in fiberglass and build hinges and fix attachments (quick-release).
6) Install the roll cage.
7) Install sports seats.
8) Install coilovers and "set" the stance.
9) Start the engine.
10) Painting.
11) Assembly.
Well, that list was quite relentlessly naive, geez, what was I thinking?! But Silverado350 was almost right when he ironically replied, "It should be done before midsummer the same year," haha! Funny comment.
But this car project has become a bit more extensive than I could ever have dreamed of. And more complicated. But then the ambition level has also been raised along the way when you realize that you can do certain things better while you're already doing it, even if it takes more time. The dream still lives on that I can start the engine in late summer and have time to make adjustments so that I can