2574
Sök

Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.

334 352 Visningar
Uppdaterades senast 10 december
Jackass
799 Inlägg
30 december 2022
#661
Du valde då jävlar i mig en bildserie som tydligt visar varför det är värt att härda genom "the rough patches".  Den är makalöst läcker.

Hoppas med dig på att 2023 blir året däcken gråter istället för plånboken och tålamodet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

496 Inlägg
11 januari 2023
Trådstartare
#662
Händer det inget med motorn så får det minsann hända lite annat med bilen...

Beställde därför en KAD Anti Roll Bar som tydligen ska motverka att bilen kränger i kurvtagningar. Kan ju vara så att min breddade Mini kränger, trots att jag ersatte 4x10" hjul med 8x13", monterat spacers, sänkt bilen ca 40 mm och monterat de styvaste fjädrarna, moahahaha! Den lär bli rapp i svängarna!

Om någon som följer mig ska handla kojedelar kan jag rekommendera Datch.fr, förvisso en fransk återförsäljare, men du slipper import/tull mm om man vanligtvis handlar från England (Brexit, you know).

En lite brytare till vindrutetorkarna (två hastigheter) skaffade jag också. Inte för att jag ska använda den, men farsan behöver testa av funktionerna gentemot mina nya switchar. När det är gjort kan jag äntligen slutföra instrumentpanelen.

2022 är till ända och jag summerade mina Top Nine på Instagram.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Well, now it seems like it's dragging on a bit too long with the engine. Let's hope they pick up the pace now that it's a new year.

Reply to post: You certainly chose a photo series that clearly shows why it's worth enduring "the rough patches." It's incredibly stunning. I join you in hoping that 2023 will be the year when the tires cry instead of the wallet and patience.

If nothing happens with the engine, then some other things will happen with the car...

Therefore, I ordered a KAD Anti Roll Bar, which apparently counteracts the car's roll in cornering. It might be that my widened Mini rolls, despite replacing 4x10" wheels with 8x13", installing spacers, lowering the car by about 40 mm, and fitting the stiffest springs, moahahaha! It's going to be agile in the corners!

For anyone following me who's shopping for Mini parts, I can recommend Datch.fr. It's a French retailer, but you avoid import/tariffs, etc., compared to usually buying from England (Brexit, you know).

I also got a small switch for the windshield wipers (two speeds). Not that I'll use it, but Dad needs to test the functions against my new switches. Once that's done, I can finally complete the instrument panel.

2022 has come to an end, and I summarized my Top Nine on Instagram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37ad2eea96215b8ba6b13f499487add5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-540898cd840c6eef5f3b45a86467cdcb.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

496 Inlägg
19 januari 2023
Trådstartare
#663
Tyvärr inga nyheter gällande motorrenoveringen. Jag mailade därför MMR den 30/12 och önskade få motorn klar senast till mitten av februari.

Ni vet ju min story. Precis allt med motorn har dragit ut på tiden, närmare bestämt tre hela år – långsamt och utdraget arbete av förra motorverkstaden, problem med mc-förgasarkitet, tändning och till sist motorhaveri vid uppstart. Motorn bortlämnad till ny verkstad (MMR) den 5 maj 2022 för att få tråkiga besked följt efter varandra (nya kolvar behövdes, 12 veckors leveranstid från USA, reduceringsventil, vevaxel, vevaxellager, kil mm). Jag skaffade därför den extra motorn och levererade den till MMR den 28 oktober. Känner stressen krypa på alltmer – jag vill ju ha klart motorn asap så att jag kan få igång bilen och göra småjusteringar innan det blir dags för besiktning hos Bilprovningen. Den bara måste rulla på vägarna till våren!

Nåja, farsan kom förbi igår för att hjälpa till med att få skärmbreddarna på plats. Dvs mallarna. De var ju fellevererade så jag har kapat till mallar utav de främre skärmbreddarna som ska sitta där bak. Vi måttade litegrann på sidopanelen, kollade avstånd mellan däck och skärmbreddare och skred till verket – borra i plåten. Vi popnitade dit gängade aluminiumbultar för att slippa plocka bort klädseln på sidopanelerna för att komma åt låsmuttrar. Vid senaste inköpet från Datch.fr hade jag ju dessutom skaffat vinkeljärn med punktsvetsad M5-bult.

Efter att ha böjt till dessa vinkeljärn litegrann så var det bara till att kränga på en tunn gummilist, smyga dit skärmbreddaren och märka ut skruvhål vart vi skulle fästa alltsammans. Det blir förstås annorlunda montageskruv framöver, de skruvar som syns är förstås bara provosoriska.

Medan farsan försökte få rätt på elschemat till switchen för vindrutetorkaren (tvåhastighets), kapade jag till den vänstra bakre skärmbreddaren. Och med lite extra finlir så var även denna mallskärmbreddare klar. Sen var det lite copy/paste för att få dit den på samma ställe. Jag fick förstås småjustera litegrann då skärmarna/sidopanelerna inte är exakt samma på vänster och höger sida.

Det började kurra i magen och vi skulle precis fixa lunch då ett okänt nummer ringde. Det var MMR: "–Hej, vi har satt ihop bottendelen på din motor. Vill ni ha originalkammarna eller trimkammarna monterade i toppen?". NICE! Motorn förväntas vara klar, knock on wood, redan nästa vecka! Vevaxeln i den kompletterande motorn var i fint skick, likaså vevaxellager mm. Ett mycket efterlängtat glädjande besked!

Medan jag fixade lunch så trixade farsan med askfatet och fått det på plats. Jag var ju rädd att jag var tvungen att plocka av framrutan för att få ner askfatet på sin plats.

Vi firade det glädjande beskedet gällande motorn med god lunch och öl och kort efter så var vi på det igen. Skärmbreddaren på vänster sida blev också klar. Medan farsan försökte få rätt på switchens kopplingar så fäste jag bromsljuset på hatthyllan i bakrutan. Och det lyser skarpt! Lika bra att försäkra sig om att bakomvarande bilister ser min lilla bil, även om jag inte tror att bromsarna kommer användas särskilt ofta, hehe.

Ja, några småsteg framåt sett till detaljerna, men ett gigantiskt kliv sett till arbetet med motorn. Yes! Nu ska vi minsann få denna kärran över mållinjen!

• • • TRANSLATION • • • 

Unfortunately, no news regarding the engine rebuild. Therefore, I emailed MMR on December 30th, expressing my wish to have the engine ready by mid-February at the latest.

As you know, my story has been a prolonged one. Every aspect of the engine has taken time, specifically three full years – slow and protracted work by the previous engine workshop, issues with the motorcycle carburetor kit, ignition, and finally, engine failure during startup. The engine was left at the new workshop (MMR) on May 5, 2022, only to receive a series of disappointing updates (new pistons needed, 12 weeks delivery time from the USA, reduction valve, crankshaft, crankshaft bearings, key, etc.). Consequently, I obtained the extra engine and delivered it to MMR on October 28. I'm feeling the stress increasing – I want the engine to be ready as soon as possible so I can start the car and make adjustments before the inspection at Bilprovningen. It must be on the roads by spring!

Well, Dad came by yesterday to help get the fender flares in place. That is, the templates. They were misdelivered, so I've cut templates from the front fender flares that will go on the rear. We measured a bit on the side panel, checked the distance between the tire and fender flares, and proceeded to work – drilling into the metal. We pop-riveted threaded aluminum bolts to avoid removing the upholstery on the side panels to access locking nuts. In my last purchase from Datch.fr, I also got angle irons with spot-welded M5 bolts.

After bending these angle irons a bit, it was just a matter of putting on a thin rubber strip, fitting the fender flare, and marking the screw holes where we would attach everything. Of course, there will be different mounting screws in the future; the screws you see are just provisional.

While Dad tried to figure out the wiring diagram for the windshield wiper switch (two-speed), I cut the left rear fender flare. And with some extra fine-tuning, this template fender flare was also ready. Then it was a bit of copy/paste to get it in the same place. I had to make some small adjustments as the fenders/side panels are not exactly the same on the left and right sides.

My stomach started to rumble, and we were just about to fix lunch when an unknown number called. It was MMR: 'Hi, we've assembled the bottom part of your engine. Do you want the original camshafts or the performance camshafts mounted on top?' NICE! The engine is expected to be ready, knock on wood, already next week! The crankshaft in the additional engine was in good condition, as well as the crankshaft bearings, etc. A much-anticipated joyful update!

While I prepared lunch, Dad tinkered with the ashtray and got it in place. I was afraid I had to remove the front windshield to get the ashtray in place.

We celebrated the joyful news about the engine with a good lunch and beer, and shortly after, we were at it again. The left-side fender flare was also completed. While Dad tried to get the switch's connections right, I attached the brake light to the rear window shelf. And it shines brightly! It's just as well to make sure that following drivers see my little car, even though I don't think the brakes will be used very often, hehe.

Yes, a few small steps forward in terms of details but a gigantic leap in terms of engine work. Yes! Now we're definitely getting this vehicle over the finish line!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38bdd3fc58c85ff6c60322b7123dc387.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-48fc037b0e9066a294289b3da4ee0e7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd037636e7e5029e057a123284713bda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-441bed9478a9ec8bfd35ca65c98f8609.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f7161c269d651688cc5dcaadebed9544.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ae2e4b5bc6eee7d07d1ed81f0e2854d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd606c183201526069ac62ded7feb5df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb5205cc93239fc30b2ff107bd6e9c44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7b3ebac5212a28d9fbc3402f9d442b01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7871b59c33f974efc9f99819e4afdbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7c057188af0e441e6ac608ff166ec803.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09bfe6edb2a226caaf08f2dc6d198d1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0fabb6ffc7c779af07e4778a25507df7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70a918c0be35414ffcac5b58e54d92a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a07ac12648e8ba1a95351008af66abc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-025ac2f98af7a32d25ad120c91923b8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec11763c0c04bdb41ab6533a223ecca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b0c4893f09eebc55447bafb2458e0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ebd99f285040c78b68e419728be8a23e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a3e4d704a62214fd280fb222f95bbe02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28fb184cdb7339d528116c7c74d383cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-79b399085614bb34063bf00330e9fab6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d25adb68ae27210fcf3738df573deefc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-30f19f9a3471bfd076a11a61c77cb2df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97fc80c5d705681822f161ba49fa75c6.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

3 Inlägg
19 januari 2023
#664
I’ll be back ! var det nån som sa , så snart motorn är tillbaks i studion.

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 444 Inlägg
22 januari 2023
#665
grattis, äntligen ett positivt besked om motorn :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

513 Inlägg
22 januari 2023
#666
fifigt sätt att montera bredarna

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
496 Inlägg
26 januari 2023
Trådstartare
#668
Känslan när man får parkeringsböter när man har betalat och inte stått över tiden. Hmm. Valde p-område i Parkster-appen men fick p-bot där det står att ingen biljett synts till i framrutan. Ehh? Det är ju en digital biljett.

Men men, skit i det, det var ju en väldigt trevlig eftermiddag trots allt – det var dags att hämta hem motorn. MMR hade minsann pallat upp den fint och paketerat den i plastfolie. Alla prylar inklusive donatormotorn fanns med på pallen så det var bara att pressa in den där bak i bilen. Och nog var det tight. "–Snug fit!", som engelsmännen skulle ha sagt.

Nu ska den bara plockas ut och sedan stoppas i hundkojan. Det gick snabbt att riva ner och plocka ur motorn när vi tog det beslutet, så nu spelar vi videofilmerna baklänges för att se vart allt skulle sitta igen. Så skönt att ha den hemma igen!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: I'll be back! As someone once said, as soon as the engine is back in the studio.

Reply to post: Congratulations, finally a positive update on the engine :-)

Reply to post: Clever way to install the fender flares.

Reply to post: Really nice to hear!

The feeling when you get a parking ticket when you've paid and haven't exceeded the time. Hmm. I chose a parking area in the Parkster app but got a ticket where it says that no ticket was visible in the front windshield. Uh? It's a digital ticket.

But well, forget about it; it was still a very pleasant afternoon – it was time to pick up the engine. MMR had neatly palletized it and wrapped it in plastic. All items, including the donor engine, were on the pallet, so it was just a matter of squeezing it into the back of the car. And it was tight. 'Snug fit!,' as the English would say.

Now it just needs to be taken out and then put in the Mini. It was quick to dismantle and remove the engine when we made that decision, so now we're playing the video clips in reverse to see where everything should go. So nice to have it back home!"

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20de6ec0cc1d18ebf4715363b4ba47a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-87090f89cc39300a20652c11a2715af9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f02ef2625e4252d2f70dc0a46d8f63f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb6e4f86bc4e6efa4a415a0e97842175.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d55b58e678a08c77c287348b6824382.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 januari 2023
#669
Härligt! Ja verkligen tight på höjden. Hoppas allt lirar bra nu, håller tummen.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

496 Inlägg
28 januari 2023
Trådstartare
#670
”The infamous G13B Suzuki Swift GTi 1300cc DOHC”.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Wonderful! Indeed, quite tight vertically. I hope everything works well now, keeping my fingers crossed.

"The infamous G13B Suzuki Swift GTi 1300cc DOHC"

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee87a4dac09aa627516303a3529de63d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-69a03bc703f098928a0b7a373d560457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf6ef9293a9239801084936a7526e5fd.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

496 Inlägg
6 mars 2023
Trådstartare
#671
Ingen rast, ingen ro. Farsan har knappt landat från sin utlandssemester och då kallar jag hit honom – det är dags att stoppa i det lilla monstret i kojan. Igen. Det blev lite huvudbry vart muttrar, bultar, slangar skulle sitta, men lyckligtvis hade jag videofilmat när vi rev ner allt i mars, ja, i stort sett på årsdagen från haveridagen då vi lyckades starta upp motorn på riktigt för första gången. Ni vet, en liten låsring som satt snett gjorde att reduceringsventilen stod öppen och inte byggde upp oljetryck...

Men nu är allt i sin ordning. MMR har gjort ett fint arbete och dessutom bytt ut lamell i växellådan, diverse givare mm. Lamellen satt inte helt hundra centrerat så den fick vi justera in något. För att försäkra oss om att vi uppmärksammas av eventuellt oljetryckfall så monterar vi denna gång en oljetrycksgivaradapter och kopplar antingen en elektrisk oljetrycksmätare eller endast en lampa. Adaptern bygger ju en del men det verkar få plats med att få dit oljefiltret utan att det slår i framvagnen.

Ett nytt reglage för kupévärmen monterades tillsammans med diverse slangkopplingar. Drivaxeln på passagerarsidan är monterad, växellådsstagen, grenrör och avgasrör likaså. Imorrn smackar vi dit förarsidans drivaxel, häller på motorolja och går vidare med annat detaljarbete.

Vi ser ljuset i tunneln!

• • • TRANSLATION • • • 

No rest for the weary. Dad has barely landed from his vacation abroad, and I call him – it's time to drop the little monster into the Mini. Again. Figuring out where nuts, bolts, and hoses should go posed a bit of a challenge, but fortunately, I had recorded videos when we took everything apart in March, yes, almost on the anniversary of the breakdown day when we managed to start the engine for the first time. You know, a small snap ring that was misaligned caused the pressure relief valve to stay open and not build up oil pressure...

But now everything is in order. MMR has done a fine job and also replaced the clutch disc in the gearbox, various sensors, etc. The disc wasn't perfectly centered, so we had to adjust it slightly. To ensure that we are alerted to any potential oil pressure drop, this time we are installing an oil pressure sender adapter and connecting either an electric oil pressure gauge or just a light. The adapter adds some bulk, but it seems there's enough space to fit the oil filter without hitting the front suspension.

A new control for the cabin heat was installed along with various hose connections. The driver's side axle is mounted, gearbox mounts, exhaust manifold, and exhaust pipe as well. Tomorrow, we'll attach the passenger-side axle, pour in motor oil, and proceed with other detail work.

We see the light at the end of the tunnel!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-624125807a7e3f723a770f6c62e4e573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6731ea1f6de43454602ff059ee6b98c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5afafe5a0ee5af5f1997e3cdad364c7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d672730e67477eef3b6933f291bcc672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e45bc59d0f4a3b5a68db8e4584cd0d8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94f138921e7141d8e021832608b943eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff63f29d3d9327f5e3121f3fc7c40902.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26553d132464346b3f901a2e674ad9f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d558015b22124eb6abe4e198abd40c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc34d827833c78d6ae5eaedbfe21c7b9.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

496 Inlägg
7 mars 2023
Trådstartare
#672
Tisdag och fortsatt arbete med hundkojan. Vi skruvade dit diverse delar på plats; kylare, drivaxel förarsida, strömfördelare, tändspole, oljetryckskontakt mm. Vi hann också med vätskepåfyllning och än så länge verkar allt vara torrt både här och där.

Farsan pressade sig in under bilen för att åtgärda en SFRO-anmärkning; maximum 200 mm mellan infästningarna gällande bränsleslang och eldragning. Även anmärkning gällande sladdhärva i motorrummet åtgärdades, även om vi vid tillfället för SFRO-besiktningen inte var i närheten att vara klara med eljobbet. Så det såg inte vackert ut då.

Jag tyckte också att framrutan såg lite vissen ut med både repor från vindrutetorkarna och en del "blästring" genom åren. Bilen är ju trots allt en 75:a och har fått utstå en del genom åren. Ny bättre begagnad ruta köpte jag på plats hos Dalhems i fredags, men var i behov av att skrapa av tidigare fönsterkitt men även rengöra rutan överlag. Vi puttade ut originalrutan och lirkade in den nya. Perfekt. Nu lär man se ut även i motljus, haha.

Farsan fortsatte ett tag när jag var i väg på träning (Team Rynkeby), rättare sagt att klia sig i hårbotten gällande kablaget till instrumentbrädan. Vart gick alla sladdar och lampor till? Jag hade ju förstås spelat in en film när jag demonterade alla sladdar och lampor, men den hade han ju inte tillgång förrän jag kom hem. Han var en aning uppgiven, men turligt nog hittade jag filmen (från 12 februari 2021, jösses, tiden går undan). Så imorrn lär det gå undan att koppla klart det.

Fortsättning följer!

• • • TRANSLATION • • • 

Tuesday, and the work on the Mini continues. We screwed various parts into place; radiator, driver's side axle, distributor, ignition coil, oil pressure switch, etc. We also managed to refill fluids, and so far, everything seems dry both here and there.

Dad squeezed under the car to address an SFRO comment; a maximum of 200 mm between the fastenings regarding fuel line and wiring. Also, a comment regarding the wire harness in the engine compartment was rectified, even though we weren't close to finishing the electrical work at the time of the SFRO inspection. So it didn't look pretty then.

I also thought that the front windshield looked a bit weary with scratches from the wipers and some "blasting" over the years. After all, the car is a '75 and has endured a lot over the years. I bought a new, better-used windshield from Dalhems last Friday but needed to scrape off the previous window putty and clean the glass overall. We pushed out the original windshield and gently placed the new one. Perfect. Now you'll likely be visible even in backlight, haha.

Dad continued for a while when I was away for training (Team Rynkeby Cycling Team, raising funds for children with critical illnesses), more precisely scratching his head about the wiring to the dashboard. Where did all the wires and lights go? I had, of course, recorded a video when I disassembled all the wires and lights, but he didn't have access to it until I got home. He was a bit frustrated, but luckily, I found the video (from February 12, 2021, goodness, time flies). So tomorrow, it's likely to be quick to finish connecting everything.

To be continued!"

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34004ff33b21d6b51e7155e8d48d02e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a3224729a00fd39dfd1f32018e3e61b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-063e5361f5150c4c43264c3d484fa01c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56b5946f79afbd905cae8e40b210ef07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-23c6433efe70080418032289f24bcfbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-93861411dcbda396e20113a9b5874049.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ccda4395d799149af4cf224e0b1c6f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22ff71974631f5dea158da5e1049e30f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ea7eed271f1899b428a71355e1d1e21.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

Jackass
799 Inlägg
8 mars 2023
#673
Fy fan känner peppen!!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

496 Inlägg
8 mars 2023
Trådstartare
#674
När man avsätter tid till bilbygget så hinner man med en hel del på tre dagar. Dessvärre hade jag en del att göra på firman, men kunde assistera lite då och då eftersom bilen står i kontoret, hehe.

Gasvajer, chokevajer, vakuumslang och bränsletrycksregulator kopplades in, sen inhandlades spolarmotor och slang och monterades ihop med spolarmunstycke. Även ett relä för att få rätt på elen till oljetryckskontakten (inverterar kontakten så att lampan släcks när oljetryck har arbetats upp). Denna lampa för vi in i ett utav de två lamphål som är blindpluggar i instrumentpanelen. Varvtalsräknaren kopplades in men vi fick inte rätt på belysningen (däremot inte prio just nu).

Farsan fick till slut rätt på sladdhärvan till instrumentpanelen efter att ha tittat på mina videofilmer då jag plockade isär allt. Stripsade alltsammans fint och på vettig plats. Vi testade tändningen och startmotorn och visst bygger den oljetryck! Den nyinstallerade lampan slocknade exakt samtidigt som nålen i oljetrycksvisaren började röra sig. Så skönt!

Jag påbörjade skärmbreddarna bak, dvs att göra de riktiga rackarna. De som jag finjusterat tidigare var ju bara mallar. Men mitt i alltihop sa farsan "–Nu startar vi upp den!". Kan ju inflika att jag var duktigt nervös. Jag menar, jag kommer ihåg 10 mars 2022 motvilligt men tyvärr alltför väl. 363 dagar och antal $$$$ senare så var det dags på nytt. Den hostade lite först, var lite segstartad innan bensinen letat sig fram i systemet, men på tredje försöket så hoppade den igång. Yikes, som den låter, galet! Men nice, hehe. Naturligtvis krävs ju en del justeringar, men jag är så glad att vi är på rätt väg nu. Film på uppstarten hittar ni på min Instagram, https://www.instagram.com/reel/CpinE7jo … _copy_link

Och på tal om att vara på väg... jag drar med mig hela ekipaget till Bilsport Custom Motor Show i Jönköping i Påsk (7-10 april). Ses vi där?

Over and out för denna gång! Uppdaterar igen inom kort!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Damn, feeling the excitement!!

When you allocate time for the car build, you can accomplish quite a bit in three days. Unfortunately, I had some work to do at the company, but I could assist here and there since the car is in the office, hehe.

Throttle cable, choke cable, vacuum hose, and fuel pressure regulator were connected, then a windshield washer motor and hose were purchased and assembled with the washer nozzle. Also, a relay was acquired to fix the electrical connection to the oil pressure switch (inverts the connection so that the light goes out when oil pressure is built up). This light, we insert into one of the two lamp holes that are blank plugs in the instrument panel. The tachometer was connected, but we didn't get the lighting right (not a priority right now).

Dad eventually got the wire harness to the instrument panel right after watching my video recordings of when I disassembled everything. Tied everything neatly and in a sensible place. We tested the ignition and the starter motor, and indeed, it's building oil pressure! The newly installed light went out exactly when the needle on the oil pressure gauge started to move. So relieving!

I started on the rear fender flares, making the real ones. The ones I fine-tuned earlier were just templates. But in the midst of it all, dad said, "Now, let's start it up!". I must say I was quite nervous. I mean, I remember March 10, 2022, reluctantly but unfortunately too well. 363 days and a number of $$$$ later, it was time again. It coughed a bit at first, was a bit slow to start before the gasoline had worked its way through the system, but on the third try, it roared to life. Yikes, the sound it makes, insane! But nice, hehe. Of course, some adjustments are needed, but I'm so happy that we are on the right track now. You can find a video of the startup on my Instagram, https://www.instagram.com/reel/CpinE7jo … _copy_link

And speaking of being on the way... I'm taking the whole setup to Bilsport Custom Motor Show in Jönköping over Easter (April 7-10). Will we see you there?

Over and out for now! Will update again shortly!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0198bf24d6f7b03a12e1f3f41bd35094.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd43c0015f5135963b4f20e3c6764c67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91bc4b6fdd9c6ad44a37e8352ddd4026.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-811567048d55c5b06a23aec2a950910c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0aae12ac6e4dd825708eb24f3328c1b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3dc904760958f0d7bc39d273c78bb2d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a34c820978854803406ab63eff38148.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2913a3a6e3985ac83df95efc58d57591.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a061c116fc749e10f6664bef6aeeb22.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 444 Inlägg
9 mars 2023
#675
tjoohoo, den lever. Det måste kännas otroligt skönt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 mars 2023
#677
Kul att se
Otroligt bra bilder, som vanligt. Men står ni i vardagsrummet och skruvar bil? 😅


496 Inlägg
9 mars 2023
Trådstartare
#678
SportPilot skrev:
Kul att se
Otroligt bra bilder, som vanligt. Men står ni i vardagsrummet och skruvar bil? 😅

Tack! Ja, gör inte alla det som mekar med sina bilar? Haha. Den står inne i min fotostudio/kontor, därav parkettgolv och inredning. Sen är det inte illa att få se bilen varje dag. Man kastar ju också ett extra öga på den när man har en trist arbetsdag.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Yeehaw, it's alive. It must feel incredibly satisfying :-)

Reply to post: Sounds mischievous! 😍

Reply to post: Fun to see. Incredibly good pictures, as usual. But are you in the living room working on the car? 😅

Thank you! Well, doesn't everyone who tinkers with their cars do that? Haha. It's inside my photo studio/office, hence the parquet floor and decor. Plus, it's not bad to see the car every day. It adds an extra dose of joy to a dull workday to cast an extra eye on it.
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

2 419 Inlägg
9 mars 2023
#679
Det var på tiden, bara ut och börna nu då big_smile


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
10 mars 2023
#680
Vad härligt. Nu blir den körbar till Elmia i alla fall. Tittar på den där på plats.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .


Sök