Tyvärr inga nyheter gällande motorrenoveringen. Jag mailade därför MMR den 30/12 och önskade få motorn klar senast till mitten av februari.
Ni vet ju min story. Precis allt med motorn har dragit ut på tiden, närmare bestämt tre hela år – långsamt och utdraget arbete av förra motorverkstaden, problem med mc-förgasarkitet, tändning och till sist motorhaveri vid uppstart. Motorn bortlämnad till ny verkstad (MMR) den 5 maj 2022 för att få tråkiga besked följt efter varandra (nya kolvar behövdes, 12 veckors leveranstid från USA, reduceringsventil, vevaxel, vevaxellager, kil mm). Jag skaffade därför den extra motorn och levererade den till MMR den 28 oktober. Känner stressen krypa på alltmer – jag vill ju ha klart motorn asap så att jag kan få igång bilen och göra småjusteringar innan det blir dags för besiktning hos Bilprovningen. Den bara måste rulla på vägarna till våren!
Nåja, farsan kom förbi igår för att hjälpa till med att få skärmbreddarna på plats. Dvs mallarna. De var ju fellevererade så jag har kapat till mallar utav de främre skärmbreddarna som ska sitta där bak. Vi måttade litegrann på sidopanelen, kollade avstånd mellan däck och skärmbreddare och skred till verket – borra i plåten. Vi popnitade dit gängade aluminiumbultar för att slippa plocka bort klädseln på sidopanelerna för att komma åt låsmuttrar. Vid senaste inköpet från Datch.fr hade jag ju dessutom skaffat vinkeljärn med punktsvetsad M5-bult.
Efter att ha böjt till dessa vinkeljärn litegrann så var det bara till att kränga på en tunn gummilist, smyga dit skärmbreddaren och märka ut skruvhål vart vi skulle fästa alltsammans. Det blir förstås annorlunda montageskruv framöver, de skruvar som syns är förstås bara provosoriska.
Medan farsan försökte få rätt på elschemat till switchen för vindrutetorkaren (tvåhastighets), kapade jag till den vänstra bakre skärmbreddaren. Och med lite extra finlir så var även denna mallskärmbreddare klar. Sen var det lite copy/paste för att få dit den på samma ställe. Jag fick förstås småjustera litegrann då skärmarna/sidopanelerna inte är exakt samma på vänster och höger sida.
Det började kurra i magen och vi skulle precis fixa lunch då ett okänt nummer ringde. Det var MMR: "–Hej, vi har satt ihop bottendelen på din motor. Vill ni ha originalkammarna eller trimkammarna monterade i toppen?". NICE! Motorn förväntas vara klar, knock on wood, redan nästa vecka! Vevaxeln i den kompletterande motorn var i fint skick, likaså vevaxellager mm. Ett mycket efterlängtat glädjande besked!
Medan jag fixade lunch så trixade farsan med askfatet och fått det på plats. Jag var ju rädd att jag var tvungen att plocka av framrutan för att få ner askfatet på sin plats.
Vi firade det glädjande beskedet gällande motorn med god lunch och öl och kort efter så var vi på det igen. Skärmbreddaren på vänster sida blev också klar. Medan farsan försökte få rätt på switchens kopplingar så fäste jag bromsljuset på hatthyllan i bakrutan. Och det lyser skarpt! Lika bra att försäkra sig om att bakomvarande bilister ser min lilla bil, även om jag inte tror att bromsarna kommer användas särskilt ofta, hehe.
Ja, några småsteg framåt sett till detaljerna, men ett gigantiskt kliv sett till arbetet med motorn. Yes! Nu ska vi minsann få denna kärran över mållinjen!
• • • TRANSLATION • • • Unfortunately, no news regarding the engine rebuild. Therefore, I emailed MMR on December 30th, expressing my wish to have the engine ready by mid-February at the latest.
As you know, my story has been a prolonged one. Every aspect of the engine has taken time, specifically three full years – slow and protracted work by the previous engine workshop, issues with the motorcycle carburetor kit, ignition, and finally, engine failure during startup. The engine was left at the new workshop (MMR) on May 5, 2022, only to receive a series of disappointing updates (new pistons needed, 12 weeks delivery time from the USA, reduction valve, crankshaft, crankshaft bearings, key, etc.). Consequently, I obtained the extra engine and delivered it to MMR on October 28. I'm feeling the stress increasing – I want the engine to be ready as soon as possible so I can start the car and make adjustments before the inspection at Bilprovningen. It must be on the roads by spring!
Well, Dad came by yesterday to help get the fender flares in place. That is, the templates. They were misdelivered, so I've cut templates from the front fender flares that will go on the rear. We measured a bit on the side panel, checked the distance between the tire and fender flares, and proceeded to work – drilling into the metal. We pop-riveted threaded aluminum bolts to avoid removing the upholstery on the side panels to access locking nuts. In my last purchase from Datch.fr, I also got angle irons with spot-welded M5 bolts.
After bending these angle irons a bit, it was just a matter of putting on a thin rubber strip, fitting the fender flare, and marking the screw holes where we would attach everything. Of course, there will be different mounting screws in the future; the screws you see are just provisional.
While Dad tried to figure out the wiring diagram for the windshield wiper switch (two-speed), I cut the left rear fender flare. And with some extra fine-tuning, this template fender flare was also ready. Then it was a bit of copy/paste to get it in the same place. I had to make some small adjustments as the fenders/side panels are not exactly the same on the left and right sides.
My stomach started to rumble, and we were just about to fix lunch when an unknown number called. It was MMR: 'Hi, we've assembled the bottom part of your engine. Do you want the original camshafts or the performance camshafts mounted on top?' NICE! The engine is expected to be ready, knock on wood, already next week! The crankshaft in the additional engine was in good condition, as well as the crankshaft bearings, etc. A much-anticipated joyful update!
While I prepared lunch, Dad tinkered with the ashtray and got it in place. I was afraid I had to remove the front windshield to get the ashtray in place.
We celebrated the joyful news about the engine with a good lunch and beer, and shortly after, we were at it again. The left-side fender flare was also completed. While Dad tried to get the switch's connections right, I attached the brake light to the rear window shelf. And it shines brightly! It's just as well to make sure that following drivers see my little car, even though I don't think the brakes will be used very often, hehe.
Yes, a few small steps forward in terms of details but a gigantic leap in terms of engine work. Yes! Now we're definitely getting this vehicle over the finish line!