3695
Sök

Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.

333 258 Visningar
Uppdaterades senast 27 november
Ruter Knekt
721 Inlägg
10 april 2023
#701
Vilket klockrent avslut på en första utställning!

Något sen på bollen

Jackass
799 Inlägg
10 april 2023
#702
Att härda genom stormarna för att sedan segla i hamn med flaggan i topp på det här viset, respekt!

Så glad att se att du och farsgubben belönades för ert hårda slit med mer än med några rader på ett forum också.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

495 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#703
Tack för fina ord Duvetdet och Hunted! Så nice att få lite extra uppmärksamhet på mässan.

Dessutom några rader i en kort notis på Bilsports hemsida…
https://www.bilsport.se/artikel/mini-me … detaljerna

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: What a perfectly fitting conclusion to a first exhibition!

Reply to post: Enduring through the storms and then sailing into port with the flag flying high in this way, respect! So glad to see that you and your dad were rewarded for your hard work with more than just a few lines on a forum.

Thanks for the kind words Duvetdet and Hunted! It's so nice to get some extra attention at the show.

Plus, a few lines in a brief note on Bilsport Magazine's website…
https://www.bilsport.se/artikel/mini-me … detaljerna
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
11 april 2023
#704
Hej igen Martin! Kul att träffa dig o din far på mässan. Vi hann med bra pratstund också där på torsdagen under inflyttningen. Kul med ett omnämnande i artikeln samt Jury´s Choice 2023 Hall B.
Hoppas nu att det blir en härlig första provkörning. / Urban med de två polarna som var med.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

495 Inlägg
22 maj 2023
Trådstartare
#705
ojOJojOJ, WOW, jösses vad den lilla rackarn låter vid tomgångskörning! Och när motorn var varm så gasade vi litegrann... man behöver ingen bilstereo där inte, då det var ren skär lycka i öronen från motorrummet!

Spelade in ett par filmsnuttar som ni kan se på min Instagram som ni hittar på https://linktr.ee/austinminigti. Se till att följa mig på Instagram. Och Youtube då det minsann kommer publiceras en drös med filmer och bilder framöver!

Men innan vi startade upp den så hade farsan monterat shims på hjulupphängingen och spänt åt muttrar och dylikt.

Det är fortfarande lite smågrejor kvar. Däribland tomgången som är lite skum. När man gasar så faller varvningen inte tillbaka till tomgången direkt, utan segar sig tillbaka. Gasspjället gick tillbaka direkt, men den varvar fortfarande högt ytterligare några sekunder. Vill ju inte att den ska bete sig så när man kör och växlar. Någon som har en idé kring vad det kan vara? Har ju mc-förgasare så jag antar att det är en inställning som krävs, eller?

Urban, kul att träffas på Elmia-mässan tillsammans med övriga 90 000 besökare! Vart håller ni till? Jag får ju komma förbi en vacker dag och hälsa på när den är körklar!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Hi Martin! Nice to meet you and your dad at the fair. We had a good chat on Thursday during the setup. Exciting to be mentioned in the article and Jury's Choice 2023 Hall B. Now, hoping for a wonderful first test drive. / Urban with the two buddies who were with me.

Oh, WOW, goodness gracious, the little devil sounds amazing at idle! And when the engine was warm, we revved it a bit... you don't need a car stereo, as pure joy echoed from the engine compartment!

I recorded a couple of clips that you can see on my Instagram, which you can find at https://linktr.ee/austinminigti. Make sure to follow me on Instagram, TikTok and on YouTube, as there will be plenty of videos and pictures coming up!

But before we started it up, my dad had installed shims on the wheel suspension and tightened nuts and such.

There are still a few things left to do, including the idle, which is a bit odd. When you rev it, the RPM doesn't drop back to idle immediately but slowly eases back. The throttle goes back right away, but it still revs high for a few seconds. I don't want it to behave like that when driving and shifting. Any ideas on what it could be? I have motorcycle carburetors, so I assume it's a setting that needs adjustment, right?

Urban, great to meet at the Elmia fair along with the other 90,000 visitors! Where are you located? I should drop by one day and say hello when it's ready to hit the road!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-de6f12581a2c3a29c0ce5b30b1fb370a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2cba68daeb770cdffc51a519ab013fa9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42409ece8851a9b8510078827865596c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9245c55f2a0e8775ee0a494089cea877.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2d32b39b88f3c0b1d2d80cb1e2d9f567.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
23 maj 2023
#706
Härligt. Hoppas ni får till tomgången också. Låter som nån typ av vakumrelaterat. Vi tre är från Östersund, Sollefteå och Bispgården.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

495 Inlägg
4 juni 2023
Trådstartare
#707
Jag älskar min Mini. Jag hatar min Mini. Varför ska det vara så trångt? Enda nackdelen med en hundkoja. En slangklämma läcker till värmefläkten i kupén. Jag satte dit en gammal slangklämma, ni vet en sådan som fjädrar, oh no det där är en big no-no. Och nu sitter det burrör, rattstång mm i vägen för lättare åtkomst under instrumentpanelen. Jag får böja mig likt Barbapapa i alla möjliga och omöjliga former för att komma åt.

Och så har jag fått tänka om gällande placering av lambdasond. Uttaget på grenröret sitter illa till, nämligen inklämd mellan grenrör och kylare och dess fäste. Så det blir till att plocka bort en avgasrörsbit, borra och svetsa dit ett nytt uttag. Och dra sladd till mätinstrumentet genom torpedväggen på något sätt.

Sen lär vi ladda ner Andreas tändkurva och testa den i appen 123ignition, ni vet den där mojängen som löste alla tändningsproblem då den blev elektronisk. Spännande tider framöver alltså.

Och så ett bevis på att markfrigången inte är särskilt hög, haha. Får se om jag får justera detta framöver så att inte kottar fastnar under bilen.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Great! Hope you can sort out the idle as well. Sounds like something vacuum-related. The three of us are from Östersund, Sollefteå, and Bispgården.

I love my Mini. I hate my Mini. Why does it have to be so cramped? The only downside to a Mini. A hose clamp is leaking to the cabin heater. I put on an old hose clamp, you know, the one with springs, oh no, that's a big no-no. And now there are rollcage, steering rods, etc., in the way for easier access under the dashboard. I have to bend myself like Barbapapa in all sorts of shapes to get to it.

And I've had to reconsider the placement of the lambda sensor. The outlet on the exhaust manifold is poorly positioned, wedged between the manifold, radiator, and its bracket. So, I'll have to remove a piece of the exhaust pipe, drill, and weld a new outlet. And run the cable to the gauge through the firewall somehow.

Then we'll download Andreas' ignition curve and test it in the 123ignition app, you know, that gadget that solved all ignition problems when it became electronic. Exciting times ahead.

And here's proof that the ground clearance isn't very high, haha. We'll see if I need to adjust this in the future so that cones don't get stuck under the car.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8bd0725eb64c10e7f9b8ffd1caa7057.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e36a99decfb6e9beaa44f8ae92d1f04c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d2c399dd14b374becfeb5cc64391af58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c35a8465429dc0d62c6120e07a03c1bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5bd3509a88d29ac5e70a7dad174b50a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e32052b32bfc7452ec6f475c738ee811.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a2936149c516097662b3f6d9bf23098.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1337610fc4019bbd58a88b9ca4fdd33a.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (23 januari )

Ruter Knekt
721 Inlägg
4 juni 2023
#708
Några CM till kan ni allt få till!

Något sen på bollen

2 417 Inlägg
4 juni 2023
#709
Med så låg frigång och så kort hjulbas så kommer du ju inte bara skrapa i på fartgupp, du kommer ju bli hängandes tvärs över likt en gungbräda big_smile


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
11 juli 2023
#710
Hej! Nyfiken på hur det går med bilen? Rullar den på gatorna nu?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

495 Inlägg
31 juli 2023
Trådstartare
#711
eastmotorsport skrev:
Hej! Nyfiken på hur det går med bilen? Rullar den på gatorna nu?

Sorry att göra dig besviken Urban, men en 130 mil lång cykeltur från Helsingborg till Paris med Team Rynkeby tog all tid. Tränade hårt med spinningcykel sedan 1 oktober till 1 april och sedan 370 mil utomhusträning på cykel till avfärden den 7 juli. Men nu har jag vilat upp mig.

Dessvärre återgår jag till jobbet, ja semestern är slut, och jag har inte hunnit arbeta något alls med hundkojan. Men nu är jag hemma igen och visst kliar det i fingrarna att slutföra mitt ”lilla” bilprojekt!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: You can lower it a few more centimeters!

Reply to post: With such low ground clearance and such a short wheelbase, you won't just scrape on speed bumps; you'll be hanging across like a seesaw.

Reply to post: Hi! Curious about how the car is doing? Is it rolling on the streets now?

Sorry to disappoint you, Urban, but a 1300 kilometer (808 miles) bike ride from Helsingborg to Paris with Team Rynkeby took all my time. I trained hard with a spin bike from October 1st to April 1st, and then 370 kilometers (2,300 miles) of outdoor cycling before the departure on July 7th. But now I've rested up.

Unfortunately, I'm going back to work, yes, the vacation is over, and I haven't had time to work on the Mini at all. But now I'm back home, and my fingers are itching to finish my "little" car project!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d86cbbfea6626b7538c49fb44a9b6a94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee9ced432e79be6e21ca8739191b3c43.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

2 516 Inlägg
1 augusti 2023
#712
😮 jösses vilken sträcka.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
2 augusti 2023
#713
Bra cyklat! Utmaningar är bra för hjärna och kropp. Då vet du vad du har att göra under hösten med Mini´n smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

495 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#714
Tiden går fort, men inte bilbygget! Nåja, senast jag jobbade på Minin var den 4 juni 2023. Drygt ett halvår senare tyckte jag minsann att det var dags att ta tag i… just det, förgasarna. Haha, never ending story.

Men jag har två förgasarkit. Ett från UK som ingick i det förinställda kit som egentligen var Plug and Drive, men som jag har slitit mitt hår över då jag aldrig fick det att funka. Men även ett extra förgasarkit från Holland som faktiskt fungerade då vi lyckades starta Minin i maj förra året.

Idag har jag kollat gamla inlägg i min egna blogg, men även kikat på tidigare anteckningar. Kan konstatera att de är likadant inställda (-1,5 varv) och har samma lågfartsmunstycken (#12.5).

Vi kopplade in lambdasond och startade upp. Lät bra, gick jämnt men vi vet inte hur vi ska tyda mätvärdena från lambdasonden. Och så upptäckte vi en rejäl pöl med bensin på golvet. Stänga ner allt, rengöra och fundera vidare. Imorrn tar vi därför ett utav förgasarkiten till en mc-verkstad för att få lite tips och råd.

• • • TRANSLATION • • • 

Time flies, but not the car build! Well, the last time I worked on the Mini was on June 4, 2023. Over half a year later, I thought it was high time to tackle… you guessed it, the carburetors. Haha, a never-ending story.

I have two carburetor kits. One from the UK that was part of the pre-set kit, supposed to be Plug and Drive, but I struggled with it and never got it to work. However, I also have an additional carburetor kit from Holland that actually worked when we managed to start the Mini in May last year.

Today, I’ve checked old posts in my own blog and reviewed previous notes. I can confirm that they are set the same way (-1.5 turns) and have the same low-speed jets (#12.5).

We connected the lambda sensor and started it up. Sounded good, ran smoothly, but we don’t know how to interpret the values from the lambda sensor. And then we discovered a significant pool of gasoline on the floor. Shut everything down, clean up, and ponder further. Tomorrow, we’ll take one of the carburetor kits to a motorcycle workshop to get some tips and advice.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7191f50e5b111e5e60a4a7b0b9d111e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8d65bc99988cf9e9c8f4caf36119793.jpg

Ruter Knekt
721 Inlägg
24 januari
#715
Förgasare som läcker behöver nästan garanterat renoveras. Således bad product. Men är de nästan nya så tar nog en firma på sig att täta dem för mindre slant. Tänker att foten kanske inte håller tätt, ingen aning då jag inte sett mer än en genre-bild på två bryggor av mc-förgasare.

Ganska omständigt att sätta upp en förgasare (som inte justerar sig själv i viss mån) korrekt, ännu mer pul med två ... dubbelt upp med fyra. Ni gör nog rätt i att lämna bort monteringen ifall det skitit sig så länge.
Senast redigerat av Oreggad (24 januari )

Något sen på bollen

495 Inlägg
24 januari
Trådstartare
#716
Här kommer ett låååångt inlägg. Var bara tvungen att skriva av mig för att komma ihåg allt vad farsan och jag har fått genomgå de senaste två dagarna. Mina blogginlägg har räddat mig några gånger tidigare då man glömt vad man gjort med diverse inställningar mm. Håll till godo!

Denna onsdag var en oviss dag. Hur kommer det att gå? Blir det "Wehej" eller "Buhu bu"?! Gårdagens stora bensinpöl under bilen var en tråkig överraskning. Men motorn gick och problemet med att vi var tvungna att ha rejält med choke likt uppstarten i maj 2023 verkade inte längre vara ett problem. Vid samma session tyckte vi också att det tog lång tid för motorn att falla tillbaka till tomgångskörning. Vi frågade då runt bland folk vi känner och de hade en del teorier kring problemet; vakuumrelaterat, felbestyckade lågfartsmunstycken mm.

Men innan vi startade upp Minin under tisdagen så tog vi beslutet att plocka bort motorhuven för att få bättre åtkomst till förgasarkitet i motorrummet. Det är ju tight som ni kanske förstår. Motorhuvsfästena på gångjärnen är lite svåra att justera in, men vi var bara tvungna att offra det.

Vi har ju två förgasarkit som vi nämnde i förra inlägget; ett från danST Engineering i UK som är förinställt och redo för Plug and Drive (men som strulat, och som jag har plockat isär och renoverat från grunden) och ett bättre begagnat förgasarkit från Holland. Detta kit från Holland var det som faktiskt funkade och därmed startade upp motorn för första gången. Detta är därför vårt prioriterade förgasarkit.

Vår tanke var förstås att starta upp bilen på nytt och spela in motorgången för att se ifall den beter sig som senast. Men farsan hade redan lyckats demontera kitet. Nåja, vi kände på luftningsskruvarna (Pilot screw) då vi trodde att dessa var felinställda och därmed gjorde blandningen för mager eftersom vi fick köra den med mycket choke senast. Vi hade UK-kitet bredvid och jämförde genast de båda kiten. Luftningsskruvarna hade faktiskt samma inställningar, dvs fullt iskruvade i botten men därefter lossade -1,5 varv vilket verkar vara standardinställningen. Och de båda kiten hade samma lågfartsmunstycke #12.5. Detta trodde vi också att vi var tvungna att byta till #40 för att ge rikare bränsletillförsel.

Men efter missödet med den stora bensinpölen igår så torkade vi upp den illa kvickt och satte igång att fundera. Igen. Vi är inga experter. Så långt ifrån det man kan komma måste vi faktiskt erkänna. Tankarna for genom skallen några gånger – varför funkar det inte? Varför blev det läckage nu och inte tidigare i maj 2023?

Farsan kikade runt området där vi konstaterade att läckaget var. Vid bränsleövertrycksrören. Men varför just där? Han plockade bort den ena och insåg att gummit var lite uttänjt och därmed kunde ge upphov till just läckage. Var det så enkelt?

Men vi funderade också på att montera UK-kitet och testa det på motorn, men märkte att gasspjällen inte rörde sig på två utav de fyra förgasarna. Hmm, vad hade nu hänt? Efter att jag fått psykbryt på UK-förgasarna i januari 2021 så plockade jag ner dem i bitar, blästrade dem, Andreas ultraljudstvättade dem och jag köpte reservdelar (nålventiler, o-ringar och större bestyckning #40 istället för #12.5). När det var klart skruvade jag samman dem och testade starta motorn. Men det ville inte alls då (februari 2021). Kändes som om bränslet aldrig kom fram då vi var tvungna att använda mycket startgas men motorn startade heller inte riktigt, då vi inte kände av någon riktig avgasdoft. Konstigt.

Men idag, nästan tre år senare, insåg vi att en mekanism mellan förgasare 2 och 3 hade böjts vid ihopmonteringen och därmed inte kunde överföra vridmomentet för att öppna gasspjällen på förgasare 3 och 4. Där har vi det, inte konstigt att det inte gick att starta motorn då eftersom hälften av gasspjällen inte gick att öppna.

Kort därefter tog vi belsutet att köra till MC-butiken JE68 Motorcycles och se ifall killarna på verkstaden hade några idéer om varför vi hade bränsleläckage. Tyvärr var deras expert bortrest och återkom först ett par dagar senare. Så vi körde till nästa MC-verkstad, Yamaha Center. Där berättade vi samma historia i kortversion, men vi kom tyvärr inte längre där. Vi fick tipset om att besöka JP Motorsport en kort bit bort. Yes, nu då?! Kan vi äntligen få lite flyt nu? Johannes på JP Motorsport var på väg ut på lunchrast men svarade illa kvickt "–De där Mikuni-förgasarna med vakuum är helt värdelösa och riktigt svåra att ställa in!", ehh, jo, vi har "kanske" också samma uppfattning vid det här laget, haha. Han menade att vi borde fixa Mikuni RS-förgasare, för de var betydligt enklare att jobba med, men att det var riktigt dyra. Jaha, januari månad är den fattigaste månaden på året och det verkade bli ett stort minus på kontot om man får tro Johannes svar.

Vi åkte hem och började söka på nätet. Jo, Mikuni RS-förgasare var... riktigt dyra. Men jag hade en tidigare kontakt med reservdelsproffset Christer på Bra i gasen AB. Det var nämligen därifrån jag köpte reservdelar till UK-förgasarkitet. Han hade Mikuni RS-förgasare på lager och vi diskuterade fram och tillbaka. Nej, de skulle tyvärr inte få plats i motorrummet då de var rejält mycket större än de förgasare som jag redan har. Men han fortsatte att diskutera varför mina befintliga förgasare inte fungerade och varför det blev läckage vid T-korset för slangen till bränsleövertrycket. Han frågade ifall vi kollat o-ringarna på nålventilssätena. Eh, ja, men bara på UK-kitet eftersom jag renoverade dem grundligt. Men vi hade inte kollat Holland-kitets o-ringar. Här tändes det lite hopp minsann!

Vi tog bort flottörhusens lock på båda förgasarkiten, plockade bort sprinten som flottören är fäst vid, lyfte bort både flottör, nålventil och nålventilssätena. Det sa minsann "plopp" när vi lyfte bort de renoverade nålventilssätena från UK-kitet, men på Holland-kiten kunde de enkelt dras ut. Ja, se på fan, det var o-ringarna som var grejen. Eller? Vi flyttade över de nya nålventilerna och nålventilssätena med de nya o-ringarna från UK-kitet till Holland-kitet. Smack! Ihopmonterat. Jag hittade det andra kitets bränsleövertryckskopplingar (T-kors) som var i bättre skick och tightare i gummit. Oh, yes! Farsan monterade dem illa kvickt och så hade han bråttom med att få det nykomponerade förgasarkitet på motorn. Lite för fort, då han glömde att koppla bränsleslangen och den sitter under alltsammans och är svårtillgänglig. Men han lyckades minsann fästa den trots allt.

Kopplade på bilbatteriet, lade lite pappertussar intill de ställen vid T-korsen där det läckte senast för att snabbt kunna avgöra om läckaget hade upphört eller inte. Vi slog på tändningen för att starta bränslepumpen och därmed fylla flottörhusen. Och förhoppningsvis inte få det att flöda över. Inga problem. Puh, så skönt! Då var det ju förstås läge att starta upp Minin på nytt. Håll tummarna! Lite choke, och den gick minsann igång! Vi fick öka choken litegrann för en bättre tomgång och det var fortfarande torrt kring T-korsen (bränsleövertryckskopplingarna). Vi kan kalla det ett "Halleluja-moment", haha! Farsan gasade på medan jag hade koll på T-korsen men allt såg bra ut! Papperstussarna förblev torra och höll nästan på att sugas ner i trattarna när farsan gasade på rejält... vi var ju bara tvungna att höra hur det lilla monstret låter, hehe. Så nu luktar det både bensin och avgaser i studion/kontoret. Här behövs ingen Wunderbaum inte, haha! Motorn svarade rappt på gaspåslag och föll snabbt tillbaka och det tycker vi är helt fantastiska nyheter, dessutom utan choke. Vi kommer nog att behöva justera litegrann på tomgångsskruven, men det verkar som om Christer på Bra i gasen AB hade svaret på varför det flödade över – det var o-ringarna som var kass och därmed släppte igenom för mycket bränsle som sedan sprutade ut genom T-korsen vid bränsleövertryckskopplingarna.

Jag har laddat upp en 3-minutersvideo på motorstarten, utan bensinläckage, haha! Du hittar länken till min Youtube-kanal via https://linktr.ee/austinminigti

I nästa steg blir det till att få bilen i rullning och testköra den med lambdasonden inkopplad under färd och se hur mätvärdena blir. På återseende!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Carburetors that are leaking almost certainly need to be overhauled. Thus, bad product. But if they are almost new, a company is likely to take on the task of sealing them for a reasonable amount. I think the float may not hold tight, no idea as I've only seen a generic image of two bridges of motorcycle carburetors. It's quite cumbersome to set up a carburetor (that doesn't self-adjust to some extent) correctly, even more trouble with two... double the effort with four. You're probably doing the right thing by outsourcing the assembly if things have gone haywire for so long.

Here comes a looong post. Just had to write it all down to remember everything that my dad and I have gone through in the last two days. My blog posts have saved me a few times before when I've forgotten what I did with various settings, etc. Enjoy!

This Wednesday was an uncertain day. How will it go? Will it be "Hooray" or "Boo-hoo"? Yesterday's big fuel puddle under the car was a sad surprise. But the engine ran, and the problem with having to use a lot of choke, like the startup in May 2023, no longer seemed to be an issue. In that same session, we also thought that it took a long time for the engine to return to idle speed. We asked around among people we know, and they had some theories about the problem: vacuum-related, incorrectly sized idle jets, etc.

But before we started Mini yesterday, we decided to remove the bonnet to get better access to the carburetor kit in the engine compartment. It's tight, as you might understand. The bonnet mounts on the hinges are a bit tricky to adjust, but we just had to sacrifice it.

We have two carburetor kits, as mentioned in the previous post: one from danST Engineering in the UK, which is preset and ready for Plug and Drive (but has caused trouble, and I have taken it apart and rebuilt it from scratch), and a better-used carburetor kit from Holland. This kit from Holland was the one that actually worked straight out of the box, thus starting the engine for the very first time. This is therefore our prioritized carburetor kit.

Our idea, of course, was to start the car again and record the engine sound to see if it behaves like last time. But my dad had already managed to dismantle the carburetor kit. Well, we checked the pilot screw settings because we thought they were misadjusted, causing the mixture to be too lean since we had to run it with a lot of choke last time. We had the UK kit next to us and immediately compared the two kits. The pilot screws actually had the same settings, fully screwed in at the bottom but then loosened -1.5 turns, which seems to be the standard setting. And both kits had the same idle jet #12.5. We also thought that we had to change it to #40 to provide a richer fuel supply.

But after the mishap with the big fuel puddle yesterday, we quickly wiped it up and started thinking. Again. We are no experts. So far from it, we must admit. Thoughts went through our heads a few times – why doesn't it work? Why did it leak now and not earlier in May 2023?

Dad looked around the area where we found that the leak was. At the fuel pressure relief pipes. But why there? He removed one and realized that the rubber was a bit stretched, which could cause a leak. Was it that simple?

But we also considered installing the UK kit and testing it on the engine, but noticed that the throttle plates did not move on two of the four carburetors. Hmm, what had happened now? After I had a mental breakdown with the UK carburetors in January 2021, I took them apart, blasted them, Andreas ultrasonically cleaned them, and I bought spare parts (needle valves, O-rings, and larger jets #40 instead of #12.5). When it was ready, I assembled them and tried to start the engine. But it didn't want to start at all then (February 2021). It felt like the fuel never got there because we had to use a lot of starter gas, but the engine didn't start properly either, as we didn't feel any real exhaust smell. Strange.

But today, almost three years later (oh deer, has it been this long with these "peep" carburetors), we realized that a mechanism between carburetor 2 and 3 had bent during assembly and thus could not transfer the torque to open the throttle plates on carburetor 3 and 4. There we have it, no wonder it was impossible to start the engine since half of the throttle plates could not be opened.

Shortly thereafter, we decided to drive to the motorcycle shop JE68 Motorcycles and see if the guys in the workshop had any ideas about why we had a fuel leak. Unfortunately, their expert was away and would not return until a couple of days later. So we drove to the next motorcycle workshop, Yamaha Center. There, we told the same story in a short version, but unfortunately, we didn't get any further there. We were advised to visit JP Motorsport a short distance away. Yes, getting closer to a solution?! Can we finally get a bit of luck now? Johannes at JP Motorsport was about to go on lunch break but answered quickly, "–Those Mikuni carburetors with vacuum are completely useless and really difficult to adjust!" Uh, yeah, we "maybe" also have the same opinion by now, haha. He suggested that we should get Mikuni RS carburetors because they were much easier to work with, but they were really expensive. Well, January is the poorest month of the year, and it seemed to be a big minus on the account if Johannes' answer was true.

We went home and started searching online. Yes, Mikuni RS carburetors were... really expensive. But I had a previous contact with the carburetor spare parts pro Christer at Bra i gasen AB. It was from there I bought spare parts for the UK carburetors. He had Mikuni RS carburetors in stock, and we discussed back and forth. No, unfortunately, they wouldn't fit in the engine compartment as they were significantly larger than the carburetors I already have. But he continued to discuss why my existing carburetors weren't working and why there was a leak at the T-junction for the hose to the fuel pressure relief. He asked if we had checked the O-rings on the needle valve seats. Uh, yes, but only on the UK kit since I thoroughly renovated them. But we hadn't checked the O-rings of the Holland kit. Here, a little hope was kindled!

We removed the float bowl covers on both carburetor kits, removed the pin to which the float is attached, lifted both the float, needle valve, and needle valve seats. It indeed made a "pop" when we removed the renovated needle valve seats from the UK kit, but on the Holland kit, they could be easily pulled out. Well, look at that, it was the O-rings that were the issue. Or? We transferred the new needle valves and needle valve seats with the new O-rings from the UK kit to the Holland kit. Smack! Assembled. I found the other kit's fuel pressure relief connectors (T-junction) that were in better condition and tighter in the rubber. Oh, yes! Dad mounted them quickly, and then he was in a hurry to get the newly composed carburetor kit on the engine. Looks if he is praying on the picture, but he's actually tightening the screws on the rubber hoses, haha! But he mounted the kit a bit too fast, as he forgot to connect the fuel hose, and it sits under everything and is hard to reach. But he managed to attach it, after all.

We connected the car battery, placed some paper towels next to the T-junctions where it leaked last time to quickly determine if the leakage had ceased or not. We turned on the ignition to start the fuel pump and thus fill the float bowls. And hopefully not make it overflow. No problems. Phew, so relieved! Then, of course, it was time to start the Mini again. Fingers crossed! A little choke, and it started, indeed! We had to increase the choke a bit for a better idle, and it was still dry around the T-junctions (fuel pressure relief connectors). We can call it a "Hallelujah moment," haha! Dad revved it up while I kept an eye on the T-junctions, but everything looked good! The paper towels remained dry and almost got sucked into the funnels when dad revved it up vigorously... we just had to hear how the little monster sounds, hehe. So now there's a smell of both gasoline and exhaust in the studio/office. No need for a car freshener here, haha! The engine responded promptly to throttle inputs and quickly returned to idle, which we think is fantastic news, also without the choke. We might need to adjust the idle screw a bit, but it seems like Christer at Bra i gasen AB had the answer to why it was overflowing – it was the faulty O-rings, allowing too much fuel to pass through, which then sprayed out through the T-junctions at the fuel pressure relief connectors.

I've uploaded a 3 minute video of the engine start-up, without gasoline leakage, haha! You'll find the link to my Youtube-channel on https://linktr.ee/austinminigti

In the next step, it's time to get the car rolling and test drive it with the lambda sensor connected during the journey and see how the readings turn out. Until next time!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a690b897d3d6abd34234fb98c59edd8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e1bb92bdb85a30b0fc3a7904b19d441.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bce41ed620c2e071322b8489f07ab594.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7c755768fb8ce7026de7c0460a942218.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ad37d09f4b0c1babc963ca1e8d67d4f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54ae93c8bdbba62d527a046960caf30e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e6ab9094afc077b9d5a53ae4002a7b1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-490bdd51bc1706d4ba7a4c6d16fc043a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27396d65bd9f56e50be7100893b3ea2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-685a50f3b42bf8ce2b514c4201844cde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7c3bb052cec6d5b68d425bba3c54600.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-676597e76bba379fa5e4c98042ce9dab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4911ba7c42bc893209ec9e366382cd4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e0584bfedaafcde396e74aadfa90a2aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea04aa03fc6620e259935255f3a2adc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4e4b13ea6ed6e58f7fd3c4e717a322e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-78d21b4dbce34eb23719f964a6972ee0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95cfdce1cd83482fe1c7fce083e3ceca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-395d401d5c4b191280f70294b3434015.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 januari )

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
25 januari
#717
tjoohoo, Grattis. :-)
Et tips till huven. Vet flera som borrar ett eller flera små hål i genom gångjärnen och huven när den är rätt justerad. Då är det snabbt och enkelt att få tillbaka den i samma läge.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

495 Inlägg
25 januari
Trådstartare
#718
KSI-Garage skrev:
tjoohoo, Grattis. :-)
Et tips till huven. Vet flera som borrar ett eller flera små hål i genom gångjärnen och huven när den är rätt justerad. Då är det snabbt och enkelt att få tillbaka den i samma läge.

Tack för tipset! Det där lär jag göra. Jag skaffade förvisso Quick-release-fästen för gångjärnen för ett år sedan men ej monterat dem, men ditt tips är ju briljant!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: A tip for the bonnet. I know several people who drill one or more small holes through the hinges and the bonnet attachment when it’s properly adjusted. That way, it’s quick and easy to get it back in the same position.

Thanks for the tip! I’ll definitely do that. I actually bought Quick-release brackets for the hinges a year ago but haven’t installed them yet. Your suggestion is brilliant!

495 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#719
Vad händer? Jo, jag har kört med mitt lilla monster. Försöker klura ut Air/Fuel Ratio och Lambda-värden. Riktigt stark i treans växel, trots att skivbromsarna fram och trumbromsarna bak låg på. Måste motionera bromskolvarna då jag blev stående på vägen då det knep till lite väl mycket.

Men, spana in filmklippen från föesta körningen sedan 2002 på hemsidan https://austinminigti.com särskilt på TikTok och Instagram.

Håll utkik för nu lär det publiceras grejor där! Målet är att ha den klar för äldsta dotterns Student i början på juni!

• • • TRANSLATION • • •

What’s up? Well, I’ve been driving my little monster. Trying to figure out the Air/Fuel Ratio and Lambda values. Really strong in third gear, even though the front disc brakes and rear drum brakes were engaged. Need to exercise the brake calipers as I got stuck on the road when it seized a bit too much.

But, check out the video clips from the first drive since 2002 on my website https://austinminigti.com especially on TikTok and Instagram.

Keep an eye out because stuff will be published now! The goal is to have it ready for my eldest daughter's graduation in early June!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5709b0e23d8d98c4034102a6efbf657d.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (11 maj )

Ruter Knekt
721 Inlägg
11 maj
#720
Är bromsservo o kolvar dimensionerade rätt med varandra? - kanske dum fråga på ett så nördigt bygge.

Något sen på bollen


Sök