Här kommer ett låååångt inlägg. Var bara tvungen att skriva av mig för att komma ihåg allt vad farsan och jag har fått genomgå de senaste två dagarna. Mina blogginlägg har räddat mig några gånger tidigare då man glömt vad man gjort med diverse inställningar mm. Håll till godo!
Denna onsdag var en oviss dag. Hur kommer det att gå? Blir det "Wehej" eller "Buhu bu"?! Gårdagens stora bensinpöl under bilen var en tråkig överraskning. Men motorn gick och problemet med att vi var tvungna att ha rejält med choke likt uppstarten i maj 2023 verkade inte längre vara ett problem. Vid samma session tyckte vi också att det tog lång tid för motorn att falla tillbaka till tomgångskörning. Vi frågade då runt bland folk vi känner och de hade en del teorier kring problemet; vakuumrelaterat, felbestyckade lågfartsmunstycken mm.
Men innan vi startade upp Minin under tisdagen så tog vi beslutet att plocka bort motorhuven för att få bättre åtkomst till förgasarkitet i motorrummet. Det är ju tight som ni kanske förstår. Motorhuvsfästena på gångjärnen är lite svåra att justera in, men vi var bara tvungna att offra det.
Vi har ju två förgasarkit som vi nämnde i förra inlägget; ett från danST Engineering i UK som är förinställt och redo för Plug and Drive (men som strulat, och som jag har plockat isär och renoverat från grunden) och ett bättre begagnat förgasarkit från Holland. Detta kit från Holland var det som faktiskt funkade och därmed startade upp motorn för första gången. Detta är därför vårt prioriterade förgasarkit.
Vår tanke var förstås att starta upp bilen på nytt och spela in motorgången för att se ifall den beter sig som senast. Men farsan hade redan lyckats demontera kitet. Nåja, vi kände på luftningsskruvarna (Pilot screw) då vi trodde att dessa var felinställda och därmed gjorde blandningen för mager eftersom vi fick köra den med mycket choke senast. Vi hade UK-kitet bredvid och jämförde genast de båda kiten. Luftningsskruvarna hade faktiskt samma inställningar, dvs fullt iskruvade i botten men därefter lossade -1,5 varv vilket verkar vara standardinställningen. Och de båda kiten hade samma lågfartsmunstycke #12.5. Detta trodde vi också att vi var tvungna att byta till #40 för att ge rikare bränsletillförsel.
Men efter missödet med den stora bensinpölen igår så torkade vi upp den illa kvickt och satte igång att fundera. Igen. Vi är inga experter. Så långt ifrån det man kan komma måste vi faktiskt erkänna. Tankarna for genom skallen några gånger – varför funkar det inte? Varför blev det läckage nu och inte tidigare i maj 2023?
Farsan kikade runt området där vi konstaterade att läckaget var. Vid bränsleövertrycksrören. Men varför just där? Han plockade bort den ena och insåg att gummit var lite uttänjt och därmed kunde ge upphov till just läckage. Var det så enkelt?
Men vi funderade också på att montera UK-kitet och testa det på motorn, men märkte att gasspjällen inte rörde sig på två utav de fyra förgasarna. Hmm, vad hade nu hänt? Efter att jag fått psykbryt på UK-förgasarna i januari 2021 så plockade jag ner dem i bitar, blästrade dem, Andreas ultraljudstvättade dem och jag köpte reservdelar (nålventiler, o-ringar och större bestyckning #40 istället för #12.5). När det var klart skruvade jag samman dem och testade starta motorn. Men det ville inte alls då (februari 2021). Kändes som om bränslet aldrig kom fram då vi var tvungna att använda mycket startgas men motorn startade heller inte riktigt, då vi inte kände av någon riktig avgasdoft. Konstigt.
Men idag, nästan tre år senare, insåg vi att en mekanism mellan förgasare 2 och 3 hade böjts vid ihopmonteringen och därmed inte kunde överföra vridmomentet för att öppna gasspjällen på förgasare 3 och 4. Där har vi det, inte konstigt att det inte gick att starta motorn då eftersom hälften av gasspjällen inte gick att öppna.
Kort därefter tog vi belsutet att köra till MC-butiken JE68 Motorcycles och se ifall killarna på verkstaden hade några idéer om varför vi hade bränsleläckage. Tyvärr var deras expert bortrest och återkom först ett par dagar senare. Så vi körde till nästa MC-verkstad, Yamaha Center. Där berättade vi samma historia i kortversion, men vi kom tyvärr inte längre där. Vi fick tipset om att besöka JP Motorsport en kort bit bort. Yes, nu då?! Kan vi äntligen få lite flyt nu? Johannes på JP Motorsport var på väg ut på lunchrast men svarade illa kvickt "–De där Mikuni-förgasarna med vakuum är helt värdelösa och riktigt svåra att ställa in!", ehh, jo, vi har "kanske" också samma uppfattning vid det här laget, haha. Han menade att vi borde fixa Mikuni RS-förgasare, för de var betydligt enklare att jobba med, men att det var riktigt dyra. Jaha, januari månad är den fattigaste månaden på året och det verkade bli ett stort minus på kontot om man får tro Johannes svar.
Vi åkte hem och började söka på nätet. Jo, Mikuni RS-förgasare var... riktigt dyra. Men jag hade en tidigare kontakt med reservdelsproffset Christer på Bra i gasen AB. Det var nämligen därifrån jag köpte reservdelar till UK-förgasarkitet. Han hade Mikuni RS-förgasare på lager och vi diskuterade fram och tillbaka. Nej, de skulle tyvärr inte få plats i motorrummet då de var rejält mycket större än de förgasare som jag redan har. Men han fortsatte att diskutera varför mina befintliga förgasare inte fungerade och varför det blev läckage vid T-korset för slangen till bränsleövertrycket. Han frågade ifall vi kollat o-ringarna på nålventilssätena. Eh, ja, men bara på UK-kitet eftersom jag renoverade dem grundligt. Men vi hade inte kollat Holland-kitets o-ringar. Här tändes det lite hopp minsann!
Vi tog bort flottörhusens lock på båda förgasarkiten, plockade bort sprinten som flottören är fäst vid, lyfte bort både flottör, nålventil och nålventilssätena. Det sa minsann "plopp" när vi lyfte bort de renoverade nålventilssätena från UK-kitet, men på Holland-kiten kunde de enkelt dras ut. Ja, se på fan, det var o-ringarna som var grejen. Eller? Vi flyttade över de nya nålventilerna och nålventilssätena med de nya o-ringarna från UK-kitet till Holland-kitet. Smack! Ihopmonterat. Jag hittade det andra kitets bränsleövertryckskopplingar (T-kors) som var i bättre skick och tightare i gummit. Oh, yes! Farsan monterade dem illa kvickt och så hade han bråttom med att få det nykomponerade förgasarkitet på motorn. Lite för fort, då han glömde att koppla bränsleslangen och den sitter under alltsammans och är svårtillgänglig. Men han lyckades minsann fästa den trots allt.
Kopplade på bilbatteriet, lade lite pappertussar intill de ställen vid T-korsen där det läckte senast för att snabbt kunna avgöra om läckaget hade upphört eller inte. Vi slog på tändningen för att starta bränslepumpen och därmed fylla flottörhusen. Och förhoppningsvis inte få det att flöda över. Inga problem. Puh, så skönt! Då var det ju förstås läge att starta upp Minin på nytt. Håll tummarna! Lite choke, och den gick minsann igång! Vi fick öka choken litegrann för en bättre tomgång och det var fortfarande torrt kring T-korsen (bränsleövertryckskopplingarna). Vi kan kalla det ett "Halleluja-moment", haha! Farsan gasade på medan jag hade koll på T-korsen men allt såg bra ut! Papperstussarna förblev torra och höll nästan på att sugas ner i trattarna när farsan gasade på rejält... vi var ju bara tvungna att höra hur det lilla monstret låter, hehe. Så nu luktar det både bensin och avgaser i studion/kontoret. Här behövs ingen Wunderbaum inte, haha! Motorn svarade rappt på gaspåslag och föll snabbt tillbaka och det tycker vi är helt fantastiska nyheter, dessutom utan choke. Vi kommer nog att behöva justera litegrann på tomgångsskruven, men det verkar som om Christer på Bra i gasen AB hade svaret på varför det flödade över – det var o-ringarna som var kass och därmed släppte igenom för mycket bränsle som sedan sprutade ut genom T-korsen vid bränsleövertryckskopplingarna.
Jag har laddat upp en 3-minutersvideo på motorstarten, utan bensinläckage, haha! Du hittar länken till min Youtube-kanal via
https://linktr.ee/austinminigtiI nästa steg blir det till att få bilen i rullning och testköra den med lambdasonden inkopplad under färd och se hur mätvärdena blir. På återseende!
• • • TRANSLATION • • •Reply to post: Carburetors that are leaking almost certainly need to be overhauled. Thus, bad product. But if they are almost new, a company is likely to take on the task of sealing them for a reasonable amount. I think the float may not hold tight, no idea as I've only seen a generic image of two bridges of motorcycle carburetors. It's quite cumbersome to set up a carburetor (that doesn't self-adjust to some extent) correctly, even more trouble with two... double the effort with four. You're probably doing the right thing by outsourcing the assembly if things have gone haywire for so long.
Here comes a looong post. Just had to write it all down to remember everything that my dad and I have gone through in the last two days. My blog posts have saved me a few times before when I've forgotten what I did with various settings, etc. Enjoy!
This Wednesday was an uncertain day. How will it go? Will it be "Hooray" or "Boo-hoo"? Yesterday's big fuel puddle under the car was a sad surprise. But the engine ran, and the problem with having to use a lot of choke, like the startup in May 2023, no longer seemed to be an issue. In that same session, we also thought that it took a long time for the engine to return to idle speed. We asked around among people we know, and they had some theories about the problem: vacuum-related, incorrectly sized idle jets, etc.
But before we started Mini yesterday, we decided to remove the bonnet to get better access to the carburetor kit in the engine compartment. It's tight, as you might understand. The bonnet mounts on the hinges are a bit tricky to adjust, but we just had to sacrifice it.
We have two carburetor kits, as mentioned in the previous post: one from danST Engineering in the UK, which is preset and ready for Plug and Drive (but has caused trouble, and I have taken it apart and rebuilt it from scratch), and a better-used carburetor kit from Holland. This kit from Holland was the one that actually worked straight out of the box, thus starting the engine for the very first time. This is therefore our prioritized carburetor kit.
Our idea, of course, was to start the car again and record the engine sound to see if it behaves like last time. But my dad had already managed to dismantle the carburetor kit. Well, we checked the pilot screw settings because we thought they were misadjusted, causing the mixture to be too lean since we had to run it with a lot of choke last time. We had the UK kit next to us and immediately compared the two kits. The pilot screws actually had the same settings, fully screwed in at the bottom but then loosened -1.5 turns, which seems to be the standard setting. And both kits had the same idle jet #12.5. We also thought that we had to change it to #40 to provide a richer fuel supply.
But after the mishap with the big fuel puddle yesterday, we quickly wiped it up and started thinking. Again. We are no experts. So far from it, we must admit. Thoughts went through our heads a few times – why doesn't it work? Why did it leak now and not earlier in May 2023?
Dad looked around the area where we found that the leak was. At the fuel pressure relief pipes. But why there? He removed one and realized that the rubber was a bit stretched, which could cause a leak. Was it that simple?
But we also considered installing the UK kit and testing it on the engine, but noticed that the throttle plates did not move on two of the four carburetors. Hmm, what had happened now? After I had a mental breakdown with the UK carburetors in January 2021, I took them apart, blasted them, Andreas ultrasonically cleaned them, and I bought spare parts (needle valves, O-rings, and larger jets #40 instead of #12.5). When it was ready, I assembled them and tried to start the engine. But it didn't want to start at all then (February 2021). It felt like the fuel never got there because we had to use a lot of starter gas, but the engine didn't start properly either, as we didn't feel any real exhaust smell. Strange.
But today, almost three years later (oh deer, has it been this long with these "peep" carburetors), we realized that a mechanism between carburetor 2 and 3 had bent during assembly and thus could not transfer the torque to open the throttle plates on carburetor 3 and 4. There we have it, no wonder it was impossible to start the engine since half of the throttle plates could not be opened.
Shortly thereafter, we decided to drive to the motorcycle shop JE68 Motorcycles and see if the guys in the workshop had any ideas about why we had a fuel leak. Unfortunately, their expert was away and would not return until a couple of days later. So we drove to the next motorcycle workshop, Yamaha Center. There, we told the same story in a short version, but unfortunately, we didn't get any further there. We were advised to visit JP Motorsport a short distance away. Yes, getting closer to a solution?! Can we finally get a bit of luck now? Johannes at JP Motorsport was about to go on lunch break but answered quickly, "–Those Mikuni carburetors with vacuum are completely useless and really difficult to adjust!" Uh, yeah, we "maybe" also have the same opinion by now, haha. He suggested that we should get Mikuni RS carburetors because they were much easier to work with, but they were really expensive. Well, January is the poorest month of the year, and it seemed to be a big minus on the account if Johannes' answer was true.
We went home and started searching online. Yes, Mikuni RS carburetors were... really expensive. But I had a previous contact with the carburetor spare parts pro Christer at Bra i gasen AB. It was from there I bought spare parts for the UK carburetors. He had Mikuni RS carburetors in stock, and we discussed back and forth. No, unfortunately, they wouldn't fit in the engine compartment as they were significantly larger than the carburetors I already have. But he continued to discuss why my existing carburetors weren't working and why there was a leak at the T-junction for the hose to the fuel pressure relief. He asked if we had checked the O-rings on the needle valve seats. Uh, yes, but only on the UK kit since I thoroughly renovated them. But we hadn't checked the O-rings of the Holland kit. Here, a little hope was kindled!
We removed the float bowl covers on both carburetor kits, removed the pin to which the float is attached, lifted both the float, needle valve, and needle valve seats. It indeed made a "pop" when we removed the renovated needle valve seats from the UK kit, but on the Holland kit, they could be easily pulled out. Well, look at that, it was the O-rings that were the issue. Or? We transferred the new needle valves and needle valve seats with the new O-rings from the UK kit to the Holland kit. Smack! Assembled. I found the other kit's fuel pressure relief connectors (T-junction) that were in better condition and tighter in the rubber. Oh, yes! Dad mounted them quickly, and then he was in a hurry to get the newly composed carburetor kit on the engine. Looks if he is praying on the picture, but he's actually tightening the screws on the rubber hoses, haha! But he mounted the kit a bit too fast, as he forgot to connect the fuel hose, and it sits under everything and is hard to reach. But he managed to attach it, after all.
We connected the car battery, placed some paper towels next to the T-junctions where it leaked last time to quickly determine if the leakage had ceased or not. We turned on the ignition to start the fuel pump and thus fill the float bowls. And hopefully not make it overflow. No problems. Phew, so relieved! Then, of course, it was time to start the Mini again. Fingers crossed! A little choke, and it started, indeed! We had to increase the choke a bit for a better idle, and it was still dry around the T-junctions (fuel pressure relief connectors). We can call it a "Hallelujah moment," haha! Dad revved it up while I kept an eye on the T-junctions, but everything looked good! The paper towels remained dry and almost got sucked into the funnels when dad revved it up vigorously... we just had to hear how the little monster sounds, hehe. So now there's a smell of both gasoline and exhaust in the studio/office. No need for a car freshener here, haha! The engine responded promptly to throttle inputs and quickly returned to idle, which we think is fantastic news, also without the choke. We might need to adjust the idle screw a bit, but it seems like Christer at Bra i gasen AB had the answer to why it was overflowing – it was the faulty O-rings, allowing too much fuel to pass through, which then sprayed out through the T-junctions at the fuel pressure relief connectors.
I've uploaded a 3 minute video of the engine start-up, without gasoline leakage, haha! You'll find the link to my Youtube-channel on
https://linktr.ee/austinminigtiIn the next step, it's time to get the car rolling and test drive it with the lambda sensor connected during the journey and see how the readings turn out. Until next time!