3369
Sök

Volvo 240 dör när den blir varm

245 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#1
B200k -85a, går hur rent och fint som helst kall, men när den blir varm så dör den och går inte få igång igen, förens den har kylts ner.

Jag har bytt allt i tändväg samt den mekaniska bränslepumpen.
Förgasarfel? Isåfall vad, den går jätte fint innan den blir varm..
Senast redigerat av Wheel_Spin (27 april 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 april 2016
#2
Som jag nämnt i tidigare klagomål av samma sort , så bör du skaffa lite kylspray och kyla relevanta delar för att se vad fasiken det är som krånglar..
Värme och kyla gör ju att saker och ting utvidgas och sammandras, så det blir väl lite småläckor lite här och där..
Senast redigerat av tommen1 (27 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 111 Inlägg
27 april 2016
#3
K-motorn har ju automatchoke, kan den ha hängt sig på nåt vis?


245 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#4
Volvo544special65 skrev:
K-motorn har ju automatchoke, kan den ha hängt sig på nåt vis?

Nej, den har inte en automatchoke. Den är manuell och jag drar ut den på vänstersidan av ratten.

23 Inlägg
27 april 2016
#5
Kolla kabelstammen som är fäst precis i framkant på framvagnsbryggan/oljetråget, minns att jag har haft problem med precis samma sak när man åkte B23

Mvh


245 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#6
T-ful skrev:
Kolla kabelstammen som är fäst precis i framkant på framvagnsbryggan/oljetråget, minns att jag har haft problem med precis samma sak när man åkte B23

Mvh

Kabelstammen? Vad är det som går på el som gör att bilen dör när den blir varm?

77 Inlägg
27 april 2016
#7
Wheel_Spin skrev:
B200k -85a, går hur rent och fint som helst kall, men när den blir varm så dör den och går inte få igång igen, förens den har kylts ner.

Jag har bytt allt i tändväg samt den mekaniska bränslepumpen.
Förgasarfel? Isåfall vad, den går jätte fint innan den blir varm..

Innefattar "Allt i tändväg" Tändspolen?

"-Förgasare är inte helt knasigt"

245 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#8
Luchs skrev:
Wheel_Spin skrev:
B200k -85a, går hur rent och fint som helst kall, men när den blir varm så dör den och går inte få igång igen, förens den har kylts ner.

Jag har bytt allt i tändväg samt den mekaniska bränslepumpen.
Förgasarfel? Isåfall vad, den går jätte fint innan den blir varm..

Innefattar "Allt i tändväg" Tändspolen?

Svar ja, spolen är bytt. En polare påstod att jag skulle prova att byta spolen igen, vilket jag givetvis kan göra. Men skulle du kunne förklara för mig i mer detalj varför hela motorn tvärdör när den blir varm för en defekt tändspole?

Fick även till svar att trycksätta bränsleledningarna tillbaka till tanken för att rensa ur skit, men fattar inte hur den kan gå så fint kall isåfall?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 april 2016
#9
Det blir till att göra detdär köpet med kylspreyen alltså..
Kyl förgasaren först..
Det är väl någon packning som läcker..
Senast redigerat av tommen1 (27 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

245 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#10
tommen1 skrev:
Det blir till att göra detdär köpet med kylspreyen alltså..

Haha jo, men kan ju inte felsöka själv då. Måste ju ha någon som står o vrider på tändningen medans jag tömmer 13 burkar överallt, men men.. Börjar luta ditåt..
Senast redigerat av Wheel_Spin (28 april 2016)

59 Inlägg
28 april 2016
#11
Går temperaturmätaren upp? Kolla om det är termostaten som är paj eller hängt sig. Hade samma problem på min 142. Motorn blev för varm och sen blev förgasarna varma. Om du vill testa så kan du ta bort den eller knäcka termostaten.


245 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
#12
ArneDeRussian skrev:
Går temperaturmätaren upp? Kolla om det är termostaten som är paj eller hängt sig. Hade samma problem på min 142. Motorn blev för varm och sen blev förgasarna varma. Om du vill testa så kan du ta bort den eller knäcka termostaten.

Motorn ska inte tvärdö i samma sekund som den blir ''för varm'' i temp i normala fall. Jag har skjutit kylarslangar så det kokar, men inte dör bilen för det? Den dör inte så fort den uppnår lite värme, inte logiskt. Temperaturen står stabilt och jag har t.o.m mätt med lasertempmätare på termostathus och det blir inte mer än 80-90 grader.

Dessutom byttes termostaten för inte alls längesen.
Senast redigerat av Wheel_Spin (28 april 2016)

59 Inlägg
28 april 2016
#13
Wheel_Spin skrev:
ArneDeRussian skrev:
Går temperaturmätaren upp? Kolla om det är termostaten som är paj eller hängt sig. Hade samma problem på min 142. Motorn blev för varm och sen blev förgasarna varma. Om du vill testa så kan du ta bort den eller knäcka termostaten.

Motorn ska inte tvärdö i samma sekund som den blir ''för varm'' i temp i normala fall. Jag har skjutit kylarslangar så det kokar, men inte dör bilen för det? Den dör inte så fort den uppnår lite värme, inte logiskt. Temperaturen står stabilt och jag har t.o.m mätt med lasertempmätare på termostathus och det blir inte mer än 80-90 grader.

Dessutom byttes termostaten för inte alls längesen.

Okej för min 142 hade b20 blocket då sitter förgasarna och grenröret på samma sida om motorn. För den kom upp 100 grader så tvär dog den för att bensinen kokade i förgasarna. Den höll på exakt som du beskriver. Jag köpte den med det felet och förra personen som ägde den trodde det var fel på tändning. Så han byt allt det men det var bara en ny termostat så funkade den fint. Men om du har byt så kan det ju inte vara det som är felet. Har du kollar så det inte har kommit in luft i systemet? Eller att vattnet inte cirkulerar som de ska?


245 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
#14
ArneDeRussian skrev:
Wheel_Spin skrev:
ArneDeRussian skrev:
Går temperaturmätaren upp? Kolla om det är termostaten som är paj eller hängt sig. Hade samma problem på min 142. Motorn blev för varm och sen blev förgasarna varma. Om du vill testa så kan du ta bort den eller knäcka termostaten.

Motorn ska inte tvärdö i samma sekund som den blir ''för varm'' i temp i normala fall. Jag har skjutit kylarslangar så det kokar, men inte dör bilen för det? Den dör inte så fort den uppnår lite värme, inte logiskt. Temperaturen står stabilt och jag har t.o.m mätt med lasertempmätare på termostathus och det blir inte mer än 80-90 grader.

Dessutom byttes termostaten för inte alls längesen.

Okej för min 142 hade b20 blocket då sitter förgasarna och grenröret på samma sida om motorn. För den kom upp 100 grader så tvär dog den för att bensinen kokade i förgasarna. Den höll på exakt som du beskriver. Jag köpte den med det felet och förra personen som ägde den trodde det var fel på tändning. Så han byt allt det men det var bara en ny termostat så funkade den fint. Men om du har byt så kan det ju inte vara det som är felet. Har du kollar så det inte har kommit in luft i systemet? Eller att vattnet inte cirkulerar som de ska?

Haha de va en jävla dum konstruktion med grenrör, det varmaste av allt på samma ställe som förgasarna..

De bilarna som är känsliga för luft i kylsystemet har en luftskruv, men det har inte denna. Samma sak här, om det kommer in luft i systemet så ska motorn bli för varm, men det blir den inte, jag har ju mätt det.
Senast redigerat av Wheel_Spin (28 april 2016)

245 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#15
Några mer idéer?

Ska prova att byta tändspole, sedan kör jag med kylspray.. Men någon som har någon mer idé rent spontant?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
5 maj 2016
#16
Tänk att det ska va så svårt att komma te skott me dendär förbaskade sprayen som du skulle använt från början..
Men det är kanske bättre att byta en massa grejor först för dyra pengar..roll
Senast redigerat av tommen1 (5 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 004 Inlägg
5 maj 2016
#17
Wheel_Spin skrev:
Några mer idéer?

Ska prova att byta tändspole, sedan kör jag med kylspray.. Men någon som har någon mer idé rent spontant?

Det var ett tag sedan nu men jag vet att jag hade problem med brytare/kondensator på någon bil. har den det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

245 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#18
Hybridsmurfen skrev:
Wheel_Spin skrev:
Några mer idéer?

Ska prova att byta tändspole, sedan kör jag med kylspray.. Men någon som har någon mer idé rent spontant?

Det var ett tag sedan nu men jag vet att jag hade problem med brytare/kondensator på någon bil. har den det?

Nej, däremot har jag fördelare med kontaktstycke som en polare påstod att han haft tidigare problem med, med exakt samma symtom. Måste byta hela fördelarjäveln för den sitter fast i hela skiten.

Och angående kylspray så har jag sprutat över hela förgasaren, elektronik, insug osv. Hjälpte icke!

Ska även tillägga att jag bytt spole igen.
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 maj 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 maj 2016
#19
Sprayat i fördelaren har du väl inte gjort, för där finns det väl lite som enl ovan kan jevlas..?mad
Varma kondensatorer är väl ingen höjdare i strömväg?roll
Senast redigerat av tommen1 (7 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

786 Inlägg
7 maj 2016
#20
får den gnista när den är varm  då? smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök