Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken... Visa mer
Angående det där med att ABSen slår i när du svänger mycket och bromsar (typ på en parkering) så är helt normalt. Min gör likadant Kul att du fick boxen reparerad
Angående det där med att ABSen slår i när du svänger mycket och bromsar (typ på en parkering) så är helt normalt. Min gör likadant Kul att du fick boxen reparerad
Okej. Ja men då behöver jag inte bry mig om det då
Men 2 besiktningskillar sa bara att jag skulle slänga i drivaxlarna till nästa besiktning eller "bara" regga den som 2wd. Vilket tydligen inte var något problem. Var helt enkelt bara att regga den som bakhjulsdriven så kan man besikta som man vill kan även trimma den och sfro besikta så kan den bli reggad å besiktad med tex 500hk. Vet även en som har över 600 och kylaren i skuffen tex haha. Verkar ju gå att besikta å regga va som helst
Skönt att du fick den genom besiktningen då Och att de var så "lätt" att besikta om den som tvåhjulsdriven istället för fyrhjulsdriven.
När kommer den bilen upp som en "aktiv" bil bland dina andra bilar
Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Idag åkte diffen ur lådan oxå. rengjord å ska svetsas i morgon. så i morgon åker diffen tillbaka i och drivaxlarna fram ryker troligen samtidigt sen ska jag bara ha tag på en audi 80 quattro bakaxel då vi insett arr varken S4 eller RS4 bakaxlarna är mer diffade än en vanlig 1.8t så får bli en 80 axel OM man någonsin får tag på en sån
Fick dock svar nu. Tänkte ju köra på s4 axel. Men han som ska svetsa min hade en rs4 axel att sälja. Fast han sa att det var att kasta pengarna i sjön då både s4 och rs4 är lika odiffade som min nuvarande :p
Nu ska jag testa med en liten mobilupdate på jobbet.. Aldrig gjort så kanske bara blir kattskit haha.
Så. 15 minuter ca så är torsen diffen ur
Sådär. Fattade först inte hur man fick ut diffen ur lådan men med lite support hittade vi pluggen under man skulle demontera för att knacka ut den från splinesen
Tadaa.. Bara rengöring och svetsning kvar
Nu jäklar. Svetsad med en sjujäkla svets så det här snart nog hålla även fast man inte bränt ihop allt. Minimal risk för vibrationer nu samt att om man svetsade mellan dom långa kuggarna så är det grymt stor risk att få dom inre delade kuggarna att slå sig några tiondelar och då får man inte i allt i splinesen igen. Samt att risken för svets loppor där nere ökar. Men är svetsen bra så ska den inte gå sönder pga det iallafall :p det var även han som svetsade övertygad om. Han har för övrigt mycket slarvigare svetsat på sin och den har pallat bra med stryk i 2 år utan att gå sönder så jag är inte orolig
Fick bli lite custom vid dumpen. Typ omöjligt att montera på original platsen så fick med lite kylarslang flytta placeringen till en lite mer lättåtkomlig plats. Ska byta ut lite slangar som var lite små slitna mot stål slangar. Då ska det både hålla och se lite bättre ut
Ska troligtvis till garaget idag och demontera drivaxlarna fram samt montera diffen. Sen ska vi se om jag hittar någon 80 bak axel eller om jag tillfälligt ska svetsa diffen på den med :p