Har nu kört runt ett tag i min röda 940 och började bli sugen på lite mer pulver i motorn. Kollade runt lite med några bekanta om vad jag skulle satsa på att göra med bilen. Tänker på att köpa grejer till b230fk men bestämmer mig sedan för att det är som att försöka få en gris att springa i v75.
Det kommer bli dyrt innan jag kommer upp i en effekt där jag känner att jag kan ha kul i en 940. Därför valde jag att läsa varenda tråd på svenska som handlar om rakställda T5:or. Jag läser runt lite och får mer och mer kött på benen. Efter ett par veckor av konstant läsning bestämmer jag och en kompis för att göra projektet tillsammans. Vi letar delar och bilar för fullt och efter ett tag får vi ett erbjudande som verkar bra.
Vi köper en Volvo 744 -88 med taklucka i en silver/grön nyans. Den är nyligen underredsbehandlad och det visar sig att det är en italienimport som förmodligen har varit en taxi. När vi testar den så sitter det en riktigt fräsch slungdiff på den vilket var ett plus.
Fixat = x
Ska fixas = /
Idé = -
Planer framöver:
[x] Införskaffa alla T5 rwd delar
[/] Regga bilen med T5
[-] Rolla bilen svart
[-] 940 front
[x] Rosbehandla
[/] Spackla små bulor och ojämnheter
[x] Fixa ett par fälgar
[x] Coilovers fram
[/] Sänkningsfjädrar bak
[x] Sportratt
[/] Nytt avgassystem
[-] Nya bromsskivor
[x] Hydraulisk handbroms
[/] Ankstjärt
[/] Nya dimljus
[/] Jalusi
[x] Skaffa alla t5 rwd delar
[x] Tvätta oljetråg, växellåda, motorblock
[x] Byta bakljus
[/] Ny nummerplåtsbelysning
Vi strippar den på inredning för att se hur golvet ser ut och allt ser bra ut i mitt tycke.
Gött lapptäcke som säte.
Bilen är lite rostbehandlad men det är inget bra jobb som är gjort. Jag tar fram vinkelslipen o sandpappret och börjar rostbehandla.
Medans vi jobbar med karossen letar vi delar och vi lyckas hitta en hel 850 t5 som vi åker o kollar på. När vi kommer dit fungerar den inte så vi åkte 4 timmar i onödan (tack alla som följde med, ni vet vilka ni är
).
Någon vecka senare hittar vi en motor med märkt el samt komp-testad. Medans jag gör annat så åker kompisen och en annan kompis iväg och hämtar hem motorn.
Förra veckan hittade vi även en komplett m90h låda till vitmotor som vi köper i närheten av där vi håller till.
Sedan krockar kompisen med sin bil och får fullt upp med den vilket gör att pengar som skulle gått till t5:an får gå till att laga hans bil. Detta gör att han varken har tid eller pengar att fortsätta på projektet så nu fortsätter jag projektet på egen hand. Jag hittade även ett japangrenrör till bilen på returbilen som jag köpte för 200 kronor.
I nuläget väntar jag på att få hem bilen till mig med alla delar så jag kan börja skruva med den. Har även hittat motorfästen och ett insug färdigt för rakställd t5 som jag förmodligen får hem nästa vecka. Så nu letar jag efter ett färdigt / 960 oljetråg samt vattenrör.
Ha det gött / Nija