Mew skrev:
Snyggt! Vad använder ni för medel till listerna?
Hei!
Listene var tatt fra alle dører, og fra frontruten, og var et ganske dårlig utgangspunkt. To stykk kommer fra bilen som har stått ute i nesten tre år, og ingen av dem var tatt av og renset før, så det var med 25 års gammel smuss både over og under å gjøre.
Derfor måtte jeg behandle dem først med pre-vask middel, som denne gangen var Extrem Prewash-t fra Turtle wax, for å få av smuss og asfalt. På noen PrickBort måtte også brukes. Etterpå vasket jeg dem med Meguiars Wash plus.
Etter en såpass aggressive vaskemidler måtte jeg "mate" dem med svart vinyl blandet 50\50 med silikon (vinyl fra Biltema og CRC silikon, blandet selv), i 5 timer, en lag hver time. Etterpå har jeg jevnet lagene med Meguiars plastrestorer.
På andre sidene brukte jeg WD40 for å rense gangene.
Resultatet er ikke vedlikeholdsfritt
På min bil har jeg gjort dette to ganger hvert år i tre år, før dem sluttet å få flekker etter vanlig bilvask
Svaret er blitt litt langt; og det er kanskje noe tungvint måte å gjøre det på. Sikkert andre kjemikalier kan også brukes, til og med at jeg har sett på YouTube at folk bruker varmluftpistol på plasten og får et riktig bra resultat.
Ellers bruker en noen brukbar plastrestorer ofte, blir resultatet også bra!
Dere får også fortelle hvordan dere vedlikeholder plasten utvendig, for at jeg synes dette er komplisert