Tjena tjena.
Efter nästan 1,5 års arbete bestämmer jag mig nu för att göra en projekttråd om mitt gamla ladugårdsfynd.
Det här första inlägget borde egentligen vara fyllt med massor av bilder från projektets gång, men min telefon tog livet av sig i helgen och tog alla bilder med sig i graven 😢
Därför lägger jag nu upp projektet här så blivande bilder kommer finnas kvar.
Bilen är som redan sagt en BMW 2000, NeueKlasse från 1970.
Hjärtat består av en 2liters fyra med en enkel solex36a.
Motorn levererar drygt 100 vilda strutsar, dock så lär ungefär hälften ha sprungit iväg under åren.
Bilen fick jag tag i förra hösten via en man här uppe i Norrlands skogar. Den hade då stått bortglömd bakom en ladugård sen -94.
Tanken med bilen var inte att göra särskilt mycket med den, utan bara fixa det gamla vanliga, bromsar, kopplingen å annat småpill och sedan köra den igenom besiktningen.
Planen höll dem första månaderna, alla bromsar helrenoverades, med nya belägg, kolvar, cylindrar, backar, slangar och rör. Backspeglar införskaffades, lampor, olja, glykol byttes och bilen var i stort sett god to go!
Kan tillägga att bra mycket mer rost än jag hade räknat med upptäcktes under tidens gång fram till den här punkten. Hjulhus, golv, delar av torpeden och trösklarna kapades upp eller bort och byttes ut.
Sen en dag när bilen i princip var färdig för en besiktning så spårade allt ur.
All plåt som var lös togs bort, allting invändigt togs bort, lysen, kofångare och lister flög all världens väg.
Jag hade fått en bra idé, idag är det ju relativt vanligt med bmws med m-paket, men finns det någon NeueKlasse, förutom alla dessa 02 modeller som någon byggt om på något sådant sett?
Jag googlade en del men fick inte fram särskilt mycket.
På den vägen har det sedan fortsatt.
Skärmarna kapades upp, breddades, framlyktorna har jag bytt ut till e28 framlysen, bilen har in och utvändigt rensats på underredsmassa och annat skit som suttit där sedan 1900 kallt.
Colis byggdes och anpassades, topplagringar fixades, innertak gjordes nytt och tusen andra småsaker gjordes eller införskaffades.
Ett annat projekt orsakade sedan ett stillestånd på flera månader sedan slutet på sommaren och fram tills helt nyligen då motivationen och drömmar om Elmia slog ned i huvudet.
Senaste veckorna har varit hektiska
Ljuddämparmatta har lagts i hela bilen och senare klätts med svart tyg.
Motorn är urplockad och har fått sig en ordentlig tvätt, hos den väntar nu byten av packningar, bussningar i tex generatorn, kolbyte, rem, remskivor osvosv.
De senaste veckorna har motivationen varit på topp och grejer har hänt nästan varje dag!
Motorn är snart redo att stoppas i igen, det är bara den lilla detaljen att slipa ner och göra motorutrymmet trevligt.
Med lite tur kanske jag får möjlighet att ställa ut bilen på Elmia, får jag den chansen ska jag se till att bilen är färdig tills dess!