När motorn gav upp i somras så blev det ett långt äventyr, många timmar i garaget är det så tänkte visa lite iaf vad som hänt under sommaren ! Motorrenovering, byte, bakaxelbyte, renovera underrede, göra egna ljuddämpare, m.m!
Nu är det mest körning och polering som görs Bytte fördelarlocket till ett svart för en snyggare look Har även bytt lite munstycken i förgasaren och fått till lambda värdena nu, fick bort att den fick för lite soppa på låga varv med 3 nr större munstycken på primären och 2 nr större squirters https://youtu.be/d0Z_khVEj7k
Då mätarna är från 1974 i bilen så ville jag ha lite nyare utan att ta ut originalen så blev att tillverka ett fäste för att ha under huven istället, blev oljetryck och vattentempsmätare till att börja med, kan utöka fästet senare och ha oljetemp också Passade precis mellan huven och vindrutetorkaren Kapade ur min rostfria kant över brunnen till vindrutetorkarna Ligger nån mm under gallret Ska ta bort lite av bakre kanten på huven så syns mätarna helt, funkar nu med men kan ta bort litegrann, sitter en svart avbländare över mätaren men den är inte med på alla bilder dock
Alltid är de nått, först så åts ett knutkors upp så hela bakaxeln fick komma ner igen då korset ätit in i stubbaxeln... Tur jag hade en till så gick fort att byta , bytte även alla tätningar när jag höll på.. Ihop igen, bara slänga in i bilen...
Sen så var ena skivan bak så jäkla vind att fälgen vobblade på förarsidan.. Så nya sånna införskaffades Inte mycket nött på 40 år Ja och sen gick bilen varm med originalkylet så nu kylare fixades Även ett tryckkärl då det inte var nått trycklock på kylaren På plats En riktigt snygg hållare för kärlet tillverkades Använder originalhålen för det gamla överfyllnadskärlet Hamnade där, blev bra
Självklart så ska inte allt fungera, dom jäkla kinakylfläktarna började ge upp lagom till wheels Umeå och cruising, tur det gick så satans sakta så man kunde gå ur bilen och öppna huven och ge dom en smäll... Då gick dom igång en stund... Nått galet iaf, så nya spal 12" fixades Dom var lite större än dom andra så nya hål fick tas upp i fläkt kåpan men inga större problem Mycket mer fläktar går inte att få in på en Corvette Sen drogs nya 2.5mm2 kablar till allt som löddes ihop och krympslang, sen dess har det fungerat klockrent, mitt i värmeböljan och cruising i Lycksele, 35 grader så hölls tempen på 87 grader utan problem, ska bara byta till en justerbar tempsensor för dom går lite mycket, ställa så det går igång kring 87 grader istället för 70 som den är nu
Dags att uppdatera lite kanske, bilen har gått fint hela sommaren förutom styrglappet har blivit värre, inte skoj med effekt i motorn när bilen åker över hela vägen när man ska iväg... Den gamla styrboxen bytte jag för ett par år sen till en renoverad... Höll väl i 2 månader innan den blev sämre.. Nu blir det nya grejer, Borgesson styrbox med Servo i boxen, så ut med en mängd gammalt skrot 😄 Nya boxen, det körs corvetter i USA med denna box i bland annat road course, mycket bra grejer, först ska hela underredet rengöras då det blev fler mil än nånsin i år 😊
Nu är man tillbaka! Detta år så får bakvagnen en översyn, måste få bort det hemska hjulhoppet som är... Har plockat isär hela och ska sätta ledlager och Uniballs överallt Bärarmarnas bussningar var väldans mjuka, tror det blir bra med ledlager, lite svets är nödvändigt Svetsat och slipat till huset som håller lagret Blir bra Sen en massa svart färg på det Hjulhusen fick sig en översyn också, nu ska allt bara ihop igen...
Har även tagit ner bakaxelklumpen och stummat bussningar som är där, den flyttade sig väldans mycket när man släppte kopplingen, vred sig sidledes, nu stum borde bli bättre Hållaren för bakaxelklumpen med stumma fästen målade Klumpen skurad och fjädern målad svart igen, måste bara byta en tätning så den inte läcker
Läst igenom tråden 👍 C3 är min favorit vette. Kul med lite muskler och manuell! Kompisen har en 68 med 406 och manuell och den är hysterisk 😄
Jo dom är riktigt roliga manuella Hejdlöst hjulspinn men har haft problem med hjulhopp, nu hoppas jag stummad bakvagn ska resultera i 300 meters svartsträck