Nu har jag äntligen hämtat bilen efter rostlagning! Kommer lägga upp bättre bilder om några dagar, men tog dessa nu på kvällen Bilen blev lite skitig på väg hem.
Ny plåt vid hundbenen, rostlagade hjulhus (lite småbubblor) samt bakdelen mot stötfångaren.
Kul med ett 9-5 projekt 👌 har en 05 lineair som jag använder som brukis o har tänkt fixa lite med allteftersom! Men åkte på ett motorbyte nu... så det ska jag börja med i veckan 😊 Vad fick du ge för lagning o lack av hundbenen? Skulle behöva göras på min med! 😮
Nu har jag äntligen hämtat bilen efter rostlagning! Kommer lägga upp bättre bilder om några dagar, men tog dessa nu på kvällen Bilen blev lite skitig på väg hem.
Ny plåt vid hundbenen, rostlagade hjulhus (lite småbubblor) samt bakdelen mot stötfångaren.
Kul med ett 9-5 projekt 👌 har en 05 lineair som jag använder som brukis o har tänkt fixa lite med allteftersom! Men åkte på ett motorbyte nu... så det ska jag börja med i veckan 😊 Vad fick du ge för lagning o lack av hundbenen? Skulle behöva göras på min med! 😮
Hej! Jag gav 4500 för svetsning, spackling, rostskydd och lackering. Riktigt bra pris!
Har även köpt lite nya delar till bilen, såsom ett komplett aero 2004-2005 paket bland annat. Dock har jag hittat en lägenhet (3:a) som jag ska flytta till, så prioriterar Volvon och lägenheten just nu. Ska byta avgassystemet snart också. Gör många smågrejer med bilen hela tiden, men vill fokusera på större uppdateringar i denna tråd
Funderar på att bygga ny motor senare, men nuvarande fungerar utan problem ännu
Förhoppningsvis sista bilderna innan nytt avgassystem Har monterat en ledramp på bilen nu också. Tog bort fronten för att få dit den rejält, sedan satte jag en toningsfilm på rampen för att få den lite mer diskret. Jämförde med en likadan ramp som är otonad, märkte ingen skillnad i ljusstyrka.
Avgassystem monterat för en månad sedan. Låter riktigt fint tycker jag! Hörs knappt när man kör lugnt Ska byta ut katalysatorn framöver till en som renar bättre, just nu sitter en racekatt.
Har varit ute på lite semesterturer runtom i landet, från Ystad till Orsa. Det jag är mest imponerad över är förbrukningen, jag snittade 0.63l/mil på 50/50 bensin/etanol under långkörning från Leksand! Hur kan det vara möjligt? Enligt SID är det 0.73l/mil, men när jag tankar får jag i 20 liter på 30 mil, samt 28.37 liter på 45.01 mil. Det ger en bränslekostnad på knappt 8 kr mil med dagens priser. Väldigt imponerande för en bil från 2004 och över 250 hk! Dock skjuter förbrukningen iväg skapligt vid stadskörning, där snittar den 1.3-1.5
Bilen fortsätter att rulla på, snart dags för en ny koppling. Funderar på fjädrad sinterlamell, har hört att det inte är så stor skillnad på känslan jämfört med original. Någon som har erfarenhet? Planerar att använda bilen för övningskörning också
Varför byta katalysator? Du har ju en som är bra för effekten och om du skulle vilja öka den.
Tycker inte att den renar tillräckligt bra, känner en stark doft av avgaserna när man står utanför. En 3" sportkatalysator skulle nog göra sig bättre Sen kan man ju sätta V-band så man enkelt kan byta om man vill.
Idag blev det lite rostlagning av bagageluckan. Det var inte mycket, men tillräckligt för att jag skulle störa mig på det. Passade även på att modifiera backljusen. Köpte mig en uppsättning extra och körde bort sockeln med en hålborr. Limmade på en lins,reflektor och tillverkade en egen kylfläns. Under testet i källaren så körde jag 7 volt, det ska vara nästan dubbelt så starkt vid 12v. Ska bli spännande att se när det blir mörkt ute
Ja, avgassystemet hänger tyvärr på höger sida. Har kört in i en sten och krökt upphängningen. Ska åtgärda när motivation kommer, måste svetsa. Nästa helg blir det förhoppningsvis rustning inför vintern, ska underredsbehandla den igen tänkte jag.
Då var kopplingen bytt! Blev en orignal 240mm (Aero) Efter 2.5 år utan fullgas så fick jag äntligen tummen ur Tog 25 arbetstimmar under en helg med hjälp av en kollega, varken någon av oss hade bytt koppling på en 9-5 innan, kul att lära sig!
Har under de senaste 2 månaderna sett att växellådan har läckt, men hade ingen aning vart den läckte. Fick tips av en kompis att det kanske var packboxen till växelföraren, och det visade sig vara rätt
Bytte även packboxar till drivaxlarna och slavcylinder. Även länkaget fick nya bussningar
Vart dock problem när vi skulle lufta systemet, slavcylindern var inte luftad innan montering av växellådan... Men en Luftman gjorde susen! Nu känns bilen ännu roligare att köra!
Har efter kopplingsbytet haft problem med 5:ans växel. Den hoppar ur när man belastar den lite, kan räcka med en uppförsbacke... Tänkte att det skulle varit något med dreven, så jag köpte en drevsats och bytte samt bytte växellådsolja till original istället för redline shockproof lightweight.
Problemet kvarstår... Har en liten tanke att det kanske är "kuggringen" som kan vara defekt. Innan kopplingsbytet hoppade aldrig växeln, men nu hoppar den ganska ofta... Ska försöka hitta en ny ring och byta, annars blir det ny växellåda.
Har även hittat ett utskjutbart lastgolv! Har letat bra länge efter detta, testade att lasta en B20 motor till Volvon. Det gick kanon!
Är du säker på att du fick till justeringen på länkaget rätt?
Edit:
Orion har flångnya lådor för 4900 kronor om jag inte minns fel.
Länkaget är justerat flera gånger, även på verkstad. En låda till min bil blir 8100 kr med frakt, har kollat detta med Orio I värsta fall blir det en sådan.
Mr_Lööf skrev:
Har läst och hört att Redline ShockProof oljorna sliter på synkringar. Ska kolla igen om jag kan hitta vart jag läste det.
Hörde det också, därför jag bytte tillbaka till Original. Körde 4000 mil med redline då de flesta tipsade om det på den tiden... Hoppas ingen skada skedde
Lite ont om uppdateringar här! Så nu kommer en liten uppdatering om den röda 9-5:an
Växellådan fixades av en ny medbringare, det gjorde susen! Det var backarna på denna som gjorde att växeln gled ur.
Sedan har jag och en kompis bytt spridare och programvara, vi börjar lite lågt med ungefär 250 hk på e85, mer finns att ge! Programvaran är hemmasnickrad
Och sen blev det provkörning med programvaran upp till dansbandsveckan i Malung, ganska imponerad på en förbrukning på 1.5l/mil (e85) med husvagn och full packning Husvagnen följde efter som en vante
Dags för nästa projekt, Bromsbyte! Köpt 314mm ok från 9-3 Aero samt Aero-ok från 9-5 bak. Ska försöka blästra i veckan, har börjat lite med hammaren
Japp! Men det var ändå hög tid att byta hela drevsatsen på 5:an Ser det som en liten investering i förlängt liv för bruksbilen! Kör ungefär 3000 mil/år, varav 2800 på 5:an.
Firade även detta med en toning av de 7 bakre rutorna
Hehe ja jag valde att klyva en låda som jag tänkte först att bara tvätta och byta med i min brukis. Men klyver lådan och byter till den nya knäckhylsan och hylsan i diffen. När man ändå håller på alltså. hahaha
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY