30 december 2017
Trådstartare
Jag och min sambo köpte en Ford Focus -05 (WJU 969) förra året som hade gått 17500 mil, och som nu gått ca 18500 mil.
I augusti tändes en lampa till vänster om panelen som indikerar att det är något slags elfel i motorn, om man ska tro instruktionsboken. Bilen har sedan dess gått sämre också.
Felsökningar har gjorts. Man har läst av felkoderna som bilen gav ifrån sig och det verkar som att det är något fel med cylinder 1, någon trodde att det kunde vara en ventil som har låst sig. Det konstiga är att ibland släcks hastighetsmätaren. går ner till noll, och börjar sedan plötsligt funka igen efter x antal sekunder/minuter. Vi har bytt spole, tändstift och kablar till stiften.
Felkoderna som ges är:
Bensin (FXDA - EEC-V Zetec-SE - MT - Inte den ryska marknaden)
P0301 -Cylinder 1, feltändning detekterad
Startspärr (Startspärr - PATS - Passivt stöldskyddssystem)
P0301 -Cylinder 1, feltändning detekterad
SRS (Airbag)
B1318 -Låg batterispänning
Multifunktion (Allmän elektronikmodul - GEM (Mångfunktionsstyrdon)
B1244 -Relä bakrutetorkare, kretsfel
B2110 -Framtorkare motor relä krets öppen
Tidigare har vi endast kört på bensin 95. Jag testade att tanka i 50% E85, men då gick den extremt dåligt och motorn dog ibland när man kom fram till ett stopp när den skulle gå på tomgång.
Vi har besiktning senast Januari. Är det värt att fortsätta rota i problemet, eller bör vi kanske sälja bilen?
Eller går den igenom besiktningen ändå, trots att lampan är tänd?
Vad kan man förvänta sig att få för den isåfall?
Tack.
Senast redigerat av RobinJacobsson (30 december 2017)