Har brottats med grymma vibrationer kring växellådan/motorn. Var redan när Ja köpte den. Har försökt vikta själv på startkrsnsen men inte fått till de. Provade vrida turbinen ett halv varv mot flexplattan också men de gjorde ingen skillnad så idag tog jag ner lådan och flexplattan för å kontrollera allt. Flexplattan satt på rätt ställe mot veven iaf, de finns 0 markeringar på bägge parter. Men däremot var den jäkligt skev så jag fick återigen åka på TA motor å hämta en annan bättre beg. Finns ju inga nya... svårt att fota så man ser men syns lite här iaf. De till vänster är de dåliga ser mkt mer skålformat ut de ska de inte göra.
Här kan man även se hur någon har brytit med något i hålen, var så på 2 ställen...
Upp med lådan igen.
En bild på gamla flexplattan när den satt på plats.
Nu är den då i alla fall vibrstionsfri. Så jäkla skönt!
Kanske dax att uppdatera här. Vibrationerna försvann efter flexplatta bytet på cadillacen. Fick tag i en besstid i sista minut innnan semestern och de blev några simpla tvåor. Började sen grubbla på en cab och har man väl börjat grubbla är de ju kört... Motivationen att göra klart de sista på cadillacen dog ut och den såldes vidare till en kille som tar hand om den väl å har glöden å fixa de sista. tog några sista bilder på cadillacen ute i solljuset innnan den såldes.
Kombin har fått rulla några mil i sommar iaf. Inte lika mkt som tidigare år men inte långt ifrån. En drivaxel gick av innna semestern, på e4 när ja hade husvagn bakom. Blev lämpligt spännande... Hade tur och allting gick ganska bra men en del skador blev de. Mer om de framöver.
Cadillacen såldes och ett nytt projekt köptes, osedd från södra Sverige. En impala 65 cab fick det bli denna gång, den tredje 65an ja äger. Den är ramlyft och totalrenoverad men ej färdigställd. Sitter bälgar runt om men luften är inte kopplad alls eller monterad i skuffen. Inredning och lister är inte monterat, rutor och alla karosslinjer måste justeras, den är oreggad osv. De blir vinterns pyssel och sen får vi se om de blir nå mer. här är lite bilder iaf.
Jaha, dax för en uppdatering här. De har blivit ändring i garaget. Chevrolet kombin är såld till en kompis. Och en ny bil är importerad. Mer om den sen.
Impala caben har fått en del timmar nu sista veckorna. Började med att justera karosslinjerna, blev inte perfekt men bra mkt bättre än innan. Fick lossa skärmar å huv för att börja med dörrarna. Inga Chims var monterade när ja köpte den å allt var bara monterat provisoriskt.
Fick även dit lister runt framrutan också. De är en hel del extraarbete när man inte tagit isär bilen själv. Plåten mellan huv å ruta var tvungen monteras innan skärmarna hängdes dit, vilket jag upptäckte efterhand
Nya fälgar köptes. Ett par coys c5. Dessa är 20x10 och med 2" mer breddning utåt (3.5" bs) än standard så axeln måste kortas.
Köpte mooser axlar till chevelle då chevellen har en kortare bakaxel å de blev lagom längd. Hade kunnat custom beställa men då hade ja vart tvungen köpa med andra lagerändar för att få bort c lipsen å de blev lite dyrare. Ville inte kosta på den här axeln mer än nödvändigt egentligen då de bara är en 10bultad utan diff... men gillar heller inte å köpa de billigaste därav fick de iaf bli nå "vettiga" axlar. Chevelle drivaxlarna är 1.875" (47.6mm) kortare än standard impala.
Svarvade ringar med passning till inre och yttre lagerlägena i banjon å med passning till en 50mm slipad axel som ja trädde genom allt sen så de blir rakt.
Kapade av ändarna och dom 47mm som skulle bort.
Fick även flytta in stötdämpar fästena då dom hamnade in i bromsskölden. Tror att de ska gå korta 1.5" utan att flytta dom. Kapade dom på samma sätt på bägge sidor och flyttade sedan höger fäste på vänster sida osv. Stämde rätt bra, då fick ja förskjutningen innåt.
Trädde igenom axeln och svetsade ihop allt, fick hjälp av en kompis att tigsvetsa.
Bättringsmålade ändarna lite efteråt och provmonterade axeln på bilen OCH!! Allt stämde tack å lov:D, det är tight med däcken men de går. Sitter 295 breda däck på.
Saknas någon enstaka cm här tror jag då dämparna bottnade. Dom har en lite mer rak vinkel nu eftersom nedre fästet flyttades in lite, får se om ja ska flytta in övre dämparfästet också eller skaffa några som är kortare. Fram ser de lågt å bra ut när man tagit bort genomslagen. Men dom får sitta tills reg å bess är gjort.
Då de är tight med 295erna i hjul husen å ja har luftfjädring behövdes ett justerbart panhardstag så man kan finjustera axelns förskjutning i sidled.
Kapade isär original staget så ja sparade Bussning ändarna och lite av stången så ja kunde svarva ner diametern lite och gänga m20. Svarvade även av en mutter så den passade i ett hydrualrör och svetsade ihop de. Gjorde samma sak på andra sidan
Kan bjussa på nån bild på Buicken också men jag tror den får en egen projekt tråd frammöver då den kommer få en så omfattande renovering. Den har stått sedan 1966 så hela drivlinan måste renoveras samt en massa rostlagning å inredning osv osv osv. De är iaf en Buick electra 225 från 1959.
De är ju insidan som räknas sägs de. Klart man slog till.
Har byggt avgassystemet klart i helgen, har dragit om de lite efter bakaxeln, höjt upp de hela vägen så de inte ska släpa i backen och svetsa dit v band.
Medan de var nere maskerade jag ramen och bakaxel och målade underredet mattsvart.
2.5" Avgas system och kardan på plats. Saknas sista upphängning på avgas men de blir senare, ska nog göra några rostfria utblås med en böj neråt så man precis kan skymta utblåsen.
Original dragningen är på utsidan av ramen längst bak, men då syns de mkt mer från sidan, och ja tycker inte de är lika snyggt att ha utblåsen så brett isär heller.
Så ja drog dom på insidan istället.
Måste få tag i kortare dämpare bak nu. Får se vad man ska ta från för bil.. Skulle vart iaf 3, gärna 5 cm kortare
Kolla volvo 240 dom har samma typ av infästning det kanske är rätt längd
Har kollat dom, men dom är för korta, dom är typ 11cm kortare å då får ja aldrig lös bakfälgarna eftersom dom hamnar för långt in i hjul huset. Lutar åt att bygga om nedre intästningen på bakaxeln.