Mr_B skrev:
Evildan skrev:
Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?
Det gör ingen som helst skillnad längre... Jag körde om en gentleman med två barn i bilen, som var upptagen med barnen, och inte sett att han hade en buss & busshållplats framför sig i god tid. När han insåg att han skulle bli tvungen att stanna låg jag antingen i hans döda vinkel, eller så tittade han inte ens. Gick från höger till vänster fil, över heldraget, och hans vänstra framhjul fick tag i bak/underkant på min högra främre hjulhus, och började lyfta.
Trots att ha skrev under skadeanmälan med olycksförloppet solklart, blev det ignorerat för han lämnade ett annat händelseförlopp via internet. Försäkringsbolaget gjorde precis som ovan "ni får betala era egna självrisker", påverkar inte eventuella bonusar.
Growe skrev:
så enkelt är det inte... Man ska i god tid blinka och låta bilisterna ha en chans att sakta ner... Vi hade uppe det där när jag gick en bussförarutbildning. Var även på ykb hos nobina då sa dom att man inte får svänga rakt ut och att dom ska vara riktigt försiktiga när dom kör ut från hållplatserna.
Man önskar att fler vore så pass pålästa. Här i stan har busschaufförer flera spännande missförstånd för sig. De kan lämna bussficka, för att korsa 2 filer, då de ska till vänster i korsningen. Jäkligt dumt planerad färdrutt, eftersom chauffören verkligen inte har annat val än fullt rattutslag och korsa filerna med en gång, för att hinna över till rätt sida innan korset, men det är definitivt vanlig försiktighet som ska iakttagas när man byter fil.
En annan som irriterar mig, och får mig att stå på bromsen, helt i onödan, är bussar i egen bussfil, där bussfickan är en del av bussfilen. De lämnar aldrig bussfilen, utan blockerar den när de står still. Helt ok, ingen annan har där att göra i alla fall. Men varför i glödheta börjar de blinka vänster när de lämnar bussfickan? Eftersom jag vet att bussarna är typiskt opålitliga, så står jag på bromsen med andan i halsen, var gång det händer, men busschauffören har ingen som helst avsikt att byta fil, han har fri väg, och blinkar bara för att han tror att han ska det.
Brådhis skrev:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P45S1Inget nytt under solen, detta gällde redan när jag tog körkort på 90-talet.
Jag tror inte det är någon nyhet att den övergripande regeln är att alla i trafiken ska samarbeta, och att med en dåres envishet hävda sin rätt, för att lagen är på ens sida, kan sluta med vårdslöshet i trafik. Exempelvis. Jag håller 200 km/h på 50 väg, busschauffören ser mig, och tycker "han kan gott stanna," slår på sin blinkers, och kör ut, med resultatet att jag hamnar under bussen, och tvärdör. Om busschauffören erkänner att han såg mig i god tid, men tyckte att han skulle agera paragrafryttare, så kommer han åka på allt från vårdslöshet till grov vårdslöshet, och möjligen vållande av annans död.
Du har rätt, i sak. Det är personbilens skyldighet att släppa fram bussen. Han har precis lika rätt. Det är busschaufförens skyldighet att se till så han kan lämna bussfickan på ett säkert sätt.
Ontopic... I dag har jag kamera både fram och bak, med automatisk lagring av de senaste 5 minuternas färd. Man måste bara komma ihåg att spara dem innan man kör vidare.