Cassius skrev:torsen skrev:Så påstå inte att BMW alltid har haft fina motorer med riktigt bra driftsäkerhet.
Lustigt... Vill minnas att nära på varenda typ av deras bensinsexor överladdats i olika former, ofta utan att öppnas, och samtidigt påvisat väldigt god driftsäkerhet trots ofta mer än dubbla effekten... Deras motorer håller, och går ofta långt över 30 000 mil. Vad är de för motorer som gått ner kammarna och strulat du nämner? Och hur vanligt är problemet i förhållande till antal producerade motorer?rcy skrev:Lättmekade?? Hur många Subaru har du bytt stift i?
Endast en, Legacy 2.0 ~96. Inga konstigheter, lite trångt men gick bra överlag, värre på Mitsubishi Galant V6 då från 90-talet, där måste motorn flyttas frammåt för att komma åt de på den bakre banken.
Drivaxelbyte på samma bil tar typ 20min per sida däremot, motsvarande jobb på t ex en Audi Q tar över en timma. Dom är generellt sett lätta att komma åt saker på då motorerna är så korta, det är i så fall tändstiften som pga motorns bredd som kan vara klurigare på nyare modeller, samtidigt sitter ofta rambenen så högt att stiftingångarna på en Subba nästan borde hamna under dom på modernare modeller.Presidento skrev:Har du levt under en sten eller? Det är ingen rykte att audi med fsi/Tfsi drar olja och gärna rasar med jämna mellanrum desamma gäller folkvagn.
Jag undrar vem som lever under en sten egentligen Hur vore de med lite källkritik? Bara för att en får problem, betyder de inte att dom tio efter också automatiskt kommer få problem.
VAG's 2.0 TFSI motor finns i två tappningar, dom första kom om jag inte minns fel ca 2004. Sen dess har dom gått från kamrem till kamkedja (vilket skedde 2009). Kamkedjemotorerna är dom som det oftast gnälls över, dessa har suttit i typ 40+ olika bilmodeller och producerats i miljontals exemplar. Det har spottats ut OFANTLIGA mängder av den här motorn! VAG Har mellan 2009 och 2010 producerat 82 miljoner bilar. 2.0 TFSI är en av de vanligare motorerna dom stoppar i så säg för sakens skull att var tionde bil producerad har den motorn. Det är över 8 miljoner motorer!
Och ja, det är många som haft bekymmer. Men hur många? 10 000? 20 000? 100 000? 1% av 8 miljoner är 80 000. Även om de skulle vara 400 000 bilar som haft problem så är de bara 5% av dom som byggts.
Ta då därtill att många, i alla fall här i Sverige, kört dessa på longlife service. Ett program som är framtaget för Tyska pendlare. För att det service schemat ska fungera ska du:
1: Alltid ha motorvärmare om det är +5 eller kallare.
2: Undvika småkörning och stadskörning (mao ska du köra motorväg, ju längre sträckor i ett svep desto bättre)
3: Undvika att pressa motorn (mao aldrig stämpla fullt)
Kan du med gott samvete påstå att ALLA som kör longlife gör så här? Utöver de så annonseras longlife med serviceintervall på 2500-3000 mil. Om då servicelampan tänds vid 1500 mil för att du Inte kört motorn så som den ska köras för longlife schemat, vad tror du majoriteten av Svenskarna som Inte är pålästa om hur detta fungerar gör då? Åker dom direkt till verkstan? Eller tycker dom: Fan... de ska ju gå köra dubbelt så långt som detta! Eh... jag kör ett par hundra mil till.
Samtidigt finns det Minst lika många trådar med folk som kör dessa motorer utan bekymmer, original, chippade, hårt trimmade etc i många mil, ofta hårt, som de finns trådar om folk med rasade motorer, andra större problem och så vidare.
Ja, motorerna håller inte om dom missköts. Är de så konstigt då? Vilka andra moderna motorer håller om dom missköts? Är dom känsligare än andra motorer, kanske. Är de ett problem? Nä, bara om du missköter dom. Finns det måndags ex? Ja konstigt vore väl annat med tanke på hur många motorer som byggts..
Jag förnekar inte att många haft problem med dom här motorerna, däremot bör man försöka sätta sig in i varför dom haft problem och ställa de i paritet till hur många som Inte haft problem innan man stämmer in i kören och säger att motorn är kass.
De är lite samma sak som med Ford Pinto som käkade kamaxlar, de var en batch med sämre kvalite i godset som orsakade de ryktet. Mazdas kassa rostskydd en annan, Audi har t ex haft gott rykte ang. sitt rostskydd, ändå var Mazda före med helgalvanisering.. Det finns många exempel. Det lönar sig att sätta sig in i ämnet och vara källkritisk. Många gånger är "problemen" faktiskt kraftigt uppblåsta.
Jag jobbar med skiten. Vad har du för källa? Googla lite..
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
0
0
0
0