OttoM skrev:
Enligt reglerna är då nedvinklingen beroende av vilken höjd strålkastaren har. Så vill jag också ha det, i motsats till vad man många gånger läst att det alltid är 1 cm / 1m.
Fast...vem har påstått att det ALLTID är 1%?
Det har vi ju redan avhandlat i tråden att det inte alltid är 1% (1cm/m)
Fast egentligen inte. Det...står klart och tydligt;
Bländande - För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är <5cm/10m, samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljuset
anses bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen enligt tillverkarens uppgift är mellan 1,5–2,0% ska halvljuset också anses bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.
Upp till en meter så anses det bländande om sänkningen är MINDRE än 0.5% (<5cm/10m). Dvs 1%=Inte bländande = OK
Över en meter är det bländande om sänkningen är MINDRE än 1%. Dvs 1% (<10cm/10m) = inte bländande = OK
0.8-1m OCH tillverkaren angett att den ska vara 1.5-2%, ska det iaf anses som INTE bländande vid 1%
Samma sak på -för stor- nedvinkling; 1% är "OK" på alla varianter. Sen betyder inte det att det är helt rätt. Men OK iaf.
- - - - Edit För förtydligandet - - - -
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är
>25cm/10m ; 2.5% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)
För bilar med strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är >30cm/10m ; 3% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen enligt tillverkarens uppgift är mellan 1,5–2,0% ska halvljuset nedvinkling anses vara för stor om nedvinklingen är >30cm/10m = 3% = För Stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)