noob_robban skrev:
Jag anser att det är mycket roligare att köra en långsam bil snabbt, än att köra en snabb bil snabbt. En av mina roligaste upplevelser var att köra en gammal Toyota Yaris. Liten klen sak, man kunde ha gasen i botten hela tiden och motorn skrek något underbart, innan man ens nått 80km/h. Men det kändes snabbare!
Och eftersom du inte vill ha kombi, kanske det går bra med en småbil?
Du vill inte ha en rishög heller. Kolla runt på vägarna. Vilka gamla bilar ser du? Du kan lätt hitta en 15-20 år gammal bil för 15.000, men kolla lite vilka modeller som fortfarande är ute och kör. Antingen är det för att de är lättfixade, eller bara bra byggda från början.
Jag hade tittat på:
Volkswagen. Golf, Passat eller Bora. 1,6 liter-motorn är lagom. Vill man ha extra skoj kan man leta upp en 1,8 med turbo.
Skoda/SEAT, typ samma som Volkswagen under huven. Skoda brukar vara billigare, SEAT är sportigare.
Ford Focus/Fiesta. Skojiga halvkombis. Man ser fortfarande exemplar från 2001 som är still going strong.
Toyota. Hållbara små saker. Yaris, Corolla och Avensis kanske inte låter som jättesexiga bilar, men de är utmärkta förstabilar.
Renault Clio. Okej, lite tveksam på denna, men du hittar nog en bra för 15.000!
SAAB har rasat i värde sedan konkursen. Men de är schyssta bilar så länge de håller. Hitta ett helt exemplar och ta det lugnt i guppen så blir det bra.
Och så några sista tankar. Din första bil kommer vara rolig vad det än är, just för att det är din första! Det är din bil, du får göra vad fan du vill med den, åka var du vill, när du vill. Och den känslan kan till och med göra en Volvo S40 rolig!
Det kvittar om din bil har en toppfart på 180 eller 280km/h, kör du så fort kommer du bli av med körkortet dirr! Så en "vanlig" bil kommer räcka, bara den inte är trasig.