Hej, det här blir ett tråkigt inlägg men jag känner ett behov av att skriva några rader på grund utav hur långsamt det har gått på sistone.
Skruvat har hela tiden skjutit fram leverensdatumet och jag har inte velat fortsätta innan jag har alla grejer för att göra det ordentligt och utan dubbelarbete. Men, kors i taket, i fredags när jag kom hem från jobbet låg det en avi i brevlådan. Glad i hågen hämtade jag i tisdags ut paketet och kunde konstatera att en av länkarmarna som jag har beställt inte är levererad, istället har jag fått något annat.
Det jag fick var en länkarm till en Mazda 6, direkt tog jag kontakt med skruvat vilka ville att jag skickade en bild på länkar en i fråga samt lådan som den kom i. Något som jag fixade med en gång, nu har det varit tyst från skruvat i ett par dagar.
Känns trist att inte komma igång.
Men om det inte var allt ligger jag dessutom i någon form av tvist med autodoc. I korta drag består tvisten i att de har valt att leverera en annan vara än den jag har beställt och vidare har de därefter vägrat att ta den i retur när jag påtalat felet.
Som tur är tog jag köpet hos Klarna och de har nu låst fakturan så att autodoc blir utan pengar tills de vill gå med på att följa avtalet.
I mitt mail till Klarna beskriver jag problemet enligt följande: " Hej.
BAKGRUND
Jag hade bl.a. beställt bromsbelägg från tillverkaren/importören nipparts med artikelnummer PP-601af, jag fick bromsbelägg från tillverkaren(?) STARK med artikelnummer SKBP-0010392.
FEL
Dessa är av en mycket lägre kvalité, dessutom var syftet med beställningen att få matchande bromsbelägg på alla fyra hörn. Detta har nu förfelats.
Jag har varit i kontakt med Autodoc och de menar på att de har levererat en bättre produkt (som dessutom är dyrare) och att jag därmed inte har möjlighet att reklamera varan.
STARK är ett varumärke som är registrerat på samma adress som Autodoc GmbH, det är Autodocs egna produkter. Det är bara Autodoc som säljer produkterna märkta med STARK, Autodoc har därmed själva möjlighet att sätta ett högre pris på en sämre vara.
Som jag förstår saken är det väldigt få personer som frivilligt köper varorna som saluförs under varumärket STARK då de prismässigt ligger i samma intervall som varor från mycket välkända tillverkare såsom SKF, Bilstein och Brembo.
Det här verkar vara bedrägeri eller på gränsen till bedrägeri, då Autodoc har satt det i system att låta personer köpa märkesvaror men istället leverera sina egna sämre varor (se bifogade länkar). Förfarandet strider i vart fall mot god affärssed.
Dessutom verkar Autodocs returhanteringssytem vara utformat så att det tar en närmast oändlig tid innan reklamationer godkänns.
KONTAKT MED AUTODOC
Autodocs sista erbjudande var att jag skulle få en rabatt på fraktavgiften på nästa order, detta är under de givna förutsättningarna inte acceptabelt eftersom förfarandet tycks vara något som Autodoc tillämpar för att maximera sina vinster.
LÄNKAR
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293423https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=124302https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312024https://forums.mbclub.co.uk/threads/bew … er.224362/https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk … 364/"Det blev mycket texten för att hålla intresset uppe kommer en bild på en, för mig totalt värdelös, länkarm till en Mazda 6.
Och en lite mer användbar övre länkarm till en mx5.
Nu får jag bara hoppas på att skruvat lyckas skaka fram rätt länkarm helst innan augusti är över.