torsen skrev:
En tätning mot en roterade del, i det här fallet förmodligen packboxen bakom bakre ramlagret framför svänghjulet, måste ha någon form av smörjning för att fungera.
Alla packboxar bör fukta lite.
Men börjar det droppa/rinna så kan det KANSKE vara aktuellt med åtgärd.
Denna åtgärd är mycket kostsam eftersom motor och växellåda måste säras och svänghjul demonteras för att packbox ska kunna bytas.
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.
Du kan fylla åtskilliga liter motorolja innan kostnaden härför överstiger kostnaden för byte packbox.
Håll koll på läckaget och torka av eventuella oljedroppar.
Speciellt inför besiktning bör du torka rent, men då inte endast där oljan runnit, utan runt om.
Oljeläckage, som torkats bort, skvallrar med den rena metallen om ett läckage.
Därför bör du torka rent ett stort område, så att inte ett läckage kan misstänkas av besiktningsteknikern.