Åh goda lycka!Skulle blivit en uppdatering igår, men var så jävla sliten så jag orkade inte
Så, det första som gjordes var att dra åt muttrarna på grenröret
De var någorlunda lätta att komma åt, och det är första gången jag skruvat fast ett grenrör. Fick rekommendationen att börja från mitten och jobba mig utåt för att se till att allt skruvades fast tight.
Vi märkte ett par saker när detta grenrör monterades tillbaka, vilket gör mig lite gladare att jag har ett nytt grenrör påväg, den högra översta pinnbulten för turbomonteringen är 12.5mm medan de andra är 11mm samt att den är lös. Riktig tur att inget gått sönder tidigare, men för uppstartens-skull så såg jag förbi detta. Det som var intressant igår var ju att se om avgasläckaget har slutat.
Runt detta steg tömde jag även ur oljan och dum som jag är slog det mig att jag glömt köpa olja. Det blev en sväng till Jula och köpte
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ja-624104/ för uppstartens skull. Verkar dugligt, men detta tömdes ut igen senare på kvällen för att se till att rejäl olja åker in i vinter.
Sen var det egentligen en process att montera tillbaka allt, jag var lite dålig att ta bilder här men jag var så spänd att montera ihop allting.
Som ni ser är en del slangar till turbo och wastegate inte kopplat samt att downpipen inte sitter på. Detta är av två anledningar, 1. för uppstartens skull och lyssna efter avgasläckaget behövde det inte monteras och 2. v-bandet som satt mellan turbo och downpipe var helt sönderkört och det 3" jag hade på hyllan var för stort.
När allt var ihop var det dags för uppstart (får se om jag hittar nå klipp), nyckeln vreds runt och ... den startar inte. Testade igen men märkte att jag inte hörde bränslepumpen. Blev lite fundersam och testade igen, då hördes pumpen och sen vreds monstret igång! Utan downpipe och allt annat skoj så lät den som en traktor på tomgången, och jag tänkte inte lägga mig på launchcontrol då inte allt var monterat, men jävlar vad fint det lät ändå! Inge avgasläckage, inget knackade ljud, ingenting hemskt alls faktiskt! T.om. tomgången lät bra trots att inte en lambdasensor var på plats. Så det var helt underbart
Efter ett par lyckoskrik, och en till uppstart bara för att fyfan vad najs så stängdes bilen av och påbörjning av demontering igen. Nu kan projektet verkligen ta fart.
För någon med ett skarpt öga kan ni se att pinnbulten längst ner på 1:an inte sitter där, det visar sig, eller ser ut som, att någon tidigare försökt gänga om det hålet och inte gjort ett bra jobb. När vi drog åt muttern för grenröret så började pinnbulten snurra, sepåfan, gängsallad delux. Lite segt, men på det stora hela är 10 av 12 pinnbultar hela och fina. Har ju dock en hel vinter på mig att fixa det!
Där står projektet nu, jag kommer ta några dagar i veckan och lugna ner mig och spendera lite tid med sambon då jag vart borta så mycket på senaste, men sen är det bara upp i hästen igen!
Närmast nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, men har en del saker att göra. Det jag kan komma på just nu är:
* Städa motorutrymmet
* Försöka fylla i repor och liknande i motorutrymmet för att ge en lite finare look
* Byta ut slangar som inte är på topp, både vanliga vakuum och stålomspunna
* Fixa de två pinnbultarna
* Fräscha upp ventilkåpan och byta packningar
* Göra en bultgenomgång och byta ut de som är trötta
* Polera upp lite metalldetaljer
* Byta ut slangklämmor runtom
* Flytta bak avgasröret lite så det sticker ut mer (eventuellt även ny downpipe)
* Fixa inredningen i bakluckan
* Fixa interiören i bilen, både uppfräschning men också mätarinstallation och nya stolar
* Ta hand om två rostblämmor innan det blir för mycket
* Laga och lämna in front på lackning
* Byta växellåda eller byta syncroringar (Har ni någon som säljer en hel och ren växellåda, manuell till RB25DET, hojta till!)
* Göra en översyn av bussningar ifall något behövs bytas
* Höja coilsen lite
* Lyfta upp avgasröret lite så det inte hänger så jävligt
* Måla om bromsoken
Tror det just nu är allt. Lär fyllas på med mer framöver, men jag är exalterad att komma igång rejält nu.
På återseende vänner!