janneN skrev:
Låter rimligt det du skriver, men inte lätt jämföra oljor med alla dessa klassificeringar men stämmer klasserna borde väl i övrigt kvaliteterna på oljor vara likvärdig, ja sant viskositet är ju bara hur trögflytande oljorna är och hur de tål värme respektive kyla vad jag förstått.
Undra om det finns någon sajt där det går jämföra klassning av oljor? (Jag menar att man kunde skriva in de klassificeringar man minst måste använda).
Kan det göra något köra med de senaste klassningarna ex, A5/B5 i äldre bilar?
Det funkar inte riktigt så, olika klassificeringar är inte bättre eller sämre, bara annorlunda.
En svindyr olja som används i en formel-1 bil skulle säkerligen vara direkt olämplig i en gammal dieselmotor. Det betyder inte att det är en dålig olja, bara att den inte är anpassad för just det ändamålet.
Klassningarna anger vad en olja är anpassad för, inte hur bra den är.
Således följer att olika oljor med samma klassning inte alls behöver vara lika bra. Låt säga att en klassificering anger att en olja måste klara *minst* 100 graders värme, då innebär det att både en olja som klarar 100 grader och en olja som klarar 800 grader uppfyller klassificeringen. Men är dom identiska bara för att dom har samma klassning? Nej, givetvis inte.
Väldigt förenklat kan man kalla klassificeringen en *miniminivå*, alltså vad oljan *måste* klara. Vissa ligger precis på gränsen, andra ligger långt över.
ACEA klassningen funkar så att bokstaven A anger att den är till bensinbilar och 5 är ett "index" som anger att oljan klarar vissa krav. B är motsvarande men för dieselmotorer. Det finns även C och E men dom oljorna används främst i industri eller tunga dieselfordon.
En olja märkt med exempelvis A5/B5 kan användas i både bensin och dieselmotorer och uppfyller vissa baskrav.
API klassningen påstår sig vara "bakåtkompatibel", alltså att en senare klassning ska uppfylla allting tidigare klassningar krävde, lite som det du frågade efter. Dock anser jag personligen att API är väldigt grov och generell och inte säger särskilt mycket alls om huruvida en olja är lämplig eller inte, vilket gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att gå efter API klassningar.
Kvar är då tillverkarnas egna klassningar, exempelvis Dexos II, BMW-LL-04, MB 229.31, VW 501.01 och allt vad dom nu heter. Detta är vad som verkligen säger vad som passar i din bil. Kan du hitta en olja som uppfyller klassningen i samtliga dina bilar, så kör på den. Kan dock bli lite svårt då din lista bestod av lite varierande typer av bilar, så dom har antagligen väldigt skilda krav på oljan.
Man måste inte stirra sig helt blind på klassificeringar, det finns givetvis oljor som fungerar utmärkt även om dom inte har rätt klassificering. Men, det kräver oerhörd kompetens och erfarenhet för att avgöra sådant, så om man inte känner sig helt säker på vad man håller på med så skulle jag säga följ alltid tillverkarens klassificering! Den finns där av en anledning, och säger tillverkaren av motorn att denna olja fungerar utmärkt så är det så, dom har antagligen lagt miljoner på att ta fram klassificeringen så dom ger den inte till vem som helst.
Sen kommer det alltid att finnas folk som hävdar att den billigaste oljan på Biltema funkar jättebra i alla motorer, för det har deras kusin som även är deras bror minsann hört från deras gemensamma farbror. Dock har ännu ingen av dessa förståsigpåare varit villig att lämna några garantier om något skulle gå fel pga deras rekommendationer, vilket faktiskt alla biltillverkare gör, så jag vet vem jag väljer att lyssna på.