Bwonka
5 mars 2020
· 236 Inlägg
GenesisCoupe skrev:
[
- Så är det, perifer massa i större omkrets är rena accelerationsbromsen.
De fälgar i 20" jag tittar på är mycket lättare än mina nuvarande 19":are, men samtidigt en större cirkel som ska vridas runt. Därav tråden...kan de lättare, större fälgarna (med lite mindre däckvolym) kompensera sin storlek med just mindre roterande massa även om det blir en större "snurrcirkel" av den?
Du har rätt i ditt tankesätt, tröghetsmomentet påverkas av den perifera massans läge i kvadrat.
Enkelt räkneexempel:
Låt säga att vi har två cykelhjul, ett 19 tum och ett 20 tums hjul, där hjulens massa är fördelad som en ring på exakt 9,5 eller 10 tums radie från centrum (vi bortser från navet och ekrarnas vikt). Då kommer 20 tummaren ha 10,8% högre tröghetsmoment än 19-tummaren om båda hjulen har samma massa. (Tröghetsmoment = m*r^2). Med det konstaterat så vet vi att det räcker med att 20 tummaren är ca 10% lättare för att tröghetsmomentet ska bli mindre än för 19 tummaren.
Exemplet gäller ju för hjul som har massan utbredd som beskrivet ovan, i verkliga hjul är ju massan jämnt utbredd från centrum och blir därmed svårt att räkna på. Men med exemplet ovan ville jag belysa att skillnaden i tröghetsmoment kanske inte är så stor som man tror även om 20 tum känns som mycket större hjul. Är hjulen lättare kan tröghetsmomentet mycket väl bli mindre.
I mitt fall var hjulen rejält mycket tyngre, två tum större i diameter och motorns vridmoment var beskedliga 174 Nm. Ens där var det svårt att känna en skillnad, även om den fanns.
Är hjulen snygga och du vill ha dom så kör!