köpte i söndags en Saab 9-5 vector sport årsm 03 för 2000;- besiktad till ngn gång i nov. 353555 mil. Bytt olja och filter. Men när jag gasar på så att turbon får arbeta, och när j släpper gasen eller växlar till högre växel, ryker det vitt bakom bilen. Tanken är att det är ngt fel på turbon eller? Går superbra om man inte laddar turbon. Vet någon var felet kan vara? Tackar för snabbt svar: Mvh Lurre777
Nej ryker inte vid kallstart. Lika mycket kyl vatten i behållare,som tömdes tillsammans m kylaren och nu påfyllt. Men när turbon får jobba, och efter gas på drag ryker det vit rök när j tittar i spegeln. Vet inte om det kommer från avgasrör eller under i från turbon? Går hur bra som helst än så länge om j inte ger järnet. Tack för svar . Mvh Lurre i Dalarna
Ja, med de hemska miltalen, så förvånar inget.. Turbon är väl slut och det var väl därför du fick den överlåten så billigt..
Är det värt att köpa beg Turbo, bilen är bra förövrigt, Och vad kostar en hyfsad turbo till en så gammal bil, går nog säkert till 2021- 11-? Bästa hälsning Lurre
Hej! Allt beror på hur mycket du värdesätter bilen! Till min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 lägger jag gladeligen (det är kanske att ta i..) 5000-6000kr bara för att veta att den är i topptrim och ser bra ut.
Ja, med de hemska miltalen, så förvånar inget.. Turbon är väl slut och det var väl därför du fick den överlåten så billigt..
Är det värt att köpa beg Turbo, bilen är bra förövrigt, Och vad kostar en hyfsad turbo till en så gammal bil, går nog säkert till 2021- 11-? Bästa hälsning Lurre
Hupp, en kinaturbo kan du köpa för 2k , va noga med att spola ut oljesystemet innan bytet- o se till att turbon får ren olja direkt vid start. Detta fixar en DIY skruvare lätt. - Lycka till. mvh/husse
Är det inte en Aero så sitter det med största sannolikhet en Garrett GT17 i den (det bör sitta en sån om inte någon tidigare ägare har bytt ut den). Och dessa aggregat har inte direkt ryktet att vara speciellt långlivade och om det ryker vitt bakom bilen (vattenånga) som du beskriver så är det med största sannolikhet turbo som behöver bytas. Lite trångt är det (avkapade 13-nycklar är bra att ha till hands) men man byter den på en eftermiddag.