3062
Sök

JET har gjort bort sig.... big time

1 722 Inlägg
2 februari 2007
#21
Det är väl billigare att köra med 95??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 februari 2007
#22
Kanelbullen skrev:
Det är väl billigare att köra med 95??

Skämtar du eller`?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

231 Inlägg
2 februari 2007
#23
nån som vet varför? låter ju puckat..ja ger inget under 98 till min lilla gumma:P

_____________________________________________
Jag gasar tills de rasar, en motor o en växellåda senare och jag har fortfarande samma filosofi!wink haha


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
2 februari 2007
#24
Håll koll på Soppa priset i närheten wink Bojkotta dom som säljer sin sås dyrt ....

http://www.bensinpriser.se

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Living the good Life!
585 Inlägg
2 februari 2007
#25
Shell kommer ju alltid att ha vpower på sina stationer, eller? Vill inte ha något mindre än 98 oktan i min tank.

When the flag drops, the Bullshit stops.

638 Inlägg
2 februari 2007
#26
mflumtobbe skrev:
jet kommer ta bort all 96- 98 oktan. alla mackar kommer också ta bort de inom kort

Och vart i hvete har du hört det? Har inte hört att vi (OKQ8) kommer ta bort det inom kort iaf. Inte hört ett ord om det faktiskt.

JET gör väl det kanske för att det tankas mest 95 och att det kostar dom mer än dom tjänar att ha 96 och 98 fast vad vet jag, fråga dom om svaret istället.

Men att all 96 - 98 ska bort finns det ju ingen chans till? En del bilar FÅR ju inte köras på under 98, vad ska dom göra åt dom?
Senast redigerat av Renjägarn (2 februari 2007)

Kommer väl nånting här snart!

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2007
#27
Kan dom inte ha BF98, etanol och diesel istället då??

Vad har V.A.G för motorteknik egentligen? Jag menar, gamla saabar har ju haft APC sedan urminnes tider nästan, och dom gamla ställer ju mellan 90 - 99 oktan automatiskt... Borde det inte hänt någonting med motortekniken på 25 år?
Jag personligen skulle aldrig köpa en modern bil som jag inte kan tanka vilken oktan jag vill i...

Att sen gamla B20 vill ha 98 kan man ursäkta... dom har ju trots allt ingen motorteknik wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

498 Inlägg
2 februari 2007
#28
twin_cam skrev:
Kan dom inte ha BF98, etanol och diesel istället då??

Vad har V.A.G för motorteknik egentligen? Jag menar, gamla saabar har ju haft APC sedan urminnes tider nästan, och dom gamla ställer ju mellan 90 - 99 oktan automatiskt... Borde det inte hänt någonting med motortekniken på 25 år?
Jag personligen skulle aldrig köpa en modern bil som jag inte kan tanka vilken oktan jag vill i...

Att sen gamla B20 vill ha 98 kan man ursäkta... dom har ju trots allt ingen motorteknik wink

Iom att 95 kostar mindre än 98 och folk bara kollar pris så verkar det även rätt dumt att ta bort 95, då de flesta säkerligen tankar 95.

* Voff voff *
10 701 Inlägg
2 februari 2007
#29
herr lilltroll skrev:
en kompis köpte nyss en spritt  ny audi a4 1.8t fsi och bilhandlaren sa att han inte skulle köra på annat än 98, var nå skit med att dom (dubbla?) inspruten inte funkade som dom skulle på mindre än det.

rätt mej om jag har fel=)

Stämmer bra att FSi-motorerna kräver 98 oktan... Snacka om stenåldersteknik...

Jag har haft 30 bilar och jag har provat iaf i hälften av dom att tanka 98 istället eftersom förståsigpåarna alltid tjatar om att bilen drar mindre med 98... Men jag har då aldrig lyckats få nå´n mätbar skillnad...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Live the dream
358 Inlägg
2 februari 2007
#30
AudiZack skrev:
Shell kommer ju alltid att ha vpower på sina stationer, eller? Vill inte ha något mindre än 98 oktan i min tank.

Nu var du lustig... wink
När jag började tanka min första bil...så tankade jag 108 oktan.
Den försvan efter ett par år, och då fick jag tanka 100 istället.
Nu finns det iaf 98..men jag orkar inte vänta på försämringar. så jag kör redan på 95..
(inte på pärlan.. den får gå på 98 så länge som möjligt)
Senast redigerat av DeLorean (2 februari 2007)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Almännt tokig
481 Inlägg
2 februari 2007
#31
kör helst 98 på fin bilen det sägs ju att det är mindre risk för spikningar med högre oktan.

Inline sixes ist sie scheisse.......

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2007
#32
Brådhis skrev:
herr lilltroll skrev:
en kompis köpte nyss en spritt  ny audi a4 1.8t fsi och bilhandlaren sa att han inte skulle köra på annat än 98, var nå skit med att dom (dubbla?) inspruten inte funkade som dom skulle på mindre än det.

rätt mej om jag har fel=)

Stämmer bra att FSi-motorerna kräver 98 oktan... Snacka om stenåldersteknik...

Jag har haft 30 bilar och jag har provat iaf i hälften av dom att tanka 98 istället eftersom förståsigpåarna alltid tjatar om att bilen drar mindre med 98... Men jag har då aldrig lyckats få nå´n mätbar skillnad...

//Brådhis

Enda skillnaden som blir i prestanda på min bil mellan 95 med lite oktanSÄNKARE (fotogen) i och 98 är att den blir lite piggare på högre varv, då APC kan skruva upp tändningen mer... den drar också mindre bensin, men bara typ 0,1 dl/mil..

En myfiken fråga tongue : Vad händer om en bil med sådan motor kommer in på verkstad med motorskador, och det visar sig att den har körts på 95 oktan? Blir det ingen ersättning då? Täcker garantin det?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Live the dream
358 Inlägg
2 februari 2007
#33
DeLorean skrev:
Spika sönder motorn?
I min Merca, så sitter det ett vred i motor-rumet som man kan "mappa" om motorn med.
Jag kan köra på vad jag vill mellan 108-81 oktan beroende på hur jag ställer in motorn.
DET är tysk kvalitet, jag kör på 95 för det mesta, men när jag körde runt i gamla öststaterna var jag tvungen att vrida ner till 91, funkade kanon bra. Enda skilnaden var att bilen drog lite mer per mil.

Som jag skrev tidigare...verkningsgraden är lägre i öststaterna... men om man jämför med priset på soppan så vete fan om man inte kommer lika långt per krona.
Men att bygga en motor som inte klarar en diff på 3oktan är vansinigt..
Kolla spannet på Merca 108-81...och det är utan att åka in i en verkstad och ställa om..
Måste säga att FSI suger i så fall
Senast redigerat av DeLorean (2 februari 2007)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

21 Inlägg
2 februari 2007
#34
för att det tydligen inte är lönande att ha kvar de å när jag pratade med jet och volvo besinmakarna så säger dom att de inte är några bilar som inte kör med 96/98 längre så de kommer tydligen försvinna med tiden på fler makar hos mej i haninge har bara preem och statiol och okq8 kvar ingen jet eller tanka mackar


245 Inlägg
3 februari 2007
#35
varför sånt tjat om jet...jämför med preem, åtminstone här, så är det samma pris, å bättre kvalite på bensinen...för tankar jag på jet(98oktan) så spikar det å har sig på högre ladd, men med soppan från preem(98) så spikar den inte lika lätt

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

1 567 Inlägg
3 februari 2007
#36
tias aka katten skrev:
varför sånt tjat om jet...jämför med preem, åtminstone här, så är det samma pris, å bättre kvalite på bensinen...för tankar jag på jet(98oktan) så spikar det å har sig på högre ladd, men med soppan från preem(98) så spikar den inte lika lätt

Angående kvaliten på soppan så har det diskuteras i en stor tråd på zatzy om kvaliten på olika mackar...Resultatet är att att tex Jets bensin skulle vara rena skiten är en stor fet lögn.Ett par tankbils chaffisar som förklarar att dom hämtar bensinen ifrån samma cistern till tex  till både Ok/Q8 , Preem ,Shell och Jet har samma 98.96,95 och diesel

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

245 Inlägg
3 februari 2007
#37
940R skrev:
tias aka katten skrev:
varför sånt tjat om jet...jämför med preem, åtminstone här, så är det samma pris, å bättre kvalite på bensinen...för tankar jag på jet(98oktan) så spikar det å har sig på högre ladd, men med soppan från preem(98) så spikar den inte lika lätt

Angående kvaliten på soppan så har det diskuteras i en stor tråd på zatzy om kvaliten på olika mackar...Resultatet är att att tex Jets bensin skulle vara rena skiten är en stor fet lögn.Ett par tankbils chaffisar som förklarar att dom hämtar bensinen ifrån samma cistern till tex  till både Ok/Q8 , Preem ,Shell och Jet har samma 98.96,95 och diesel

förklara då varför min går så betydligt mycket sämre på jet's bensin...eller har dom så dåliga tankar på jet att det kommer in vatten å skit?  å det är riktigt märkbar skillnad nu på vintern.  men det är bara vad jag å några polare märkt...

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

557 Inlägg
3 februari 2007
#38
Jag skulle nästan vara glad om jag kunde köra 95 smile måste köra 98 på grund av laddtrycket. Laddar 1 Bar och under 98 oktan är inte att prata om tongue

//Jerry

1 567 Inlägg
3 februari 2007
#39
tias aka katten skrev:
940R skrev:
tias aka katten skrev:
varför sånt tjat om jet...jämför med preem, åtminstone här, så är det samma pris, å bättre kvalite på bensinen...för tankar jag på jet(98oktan) så spikar det å har sig på högre ladd, men med soppan från preem(98) så spikar den inte lika lätt

Angående kvaliten på soppan så har det diskuteras i en stor tråd på zatzy om kvaliten på olika mackar...Resultatet är att att tex Jets bensin skulle vara rena skiten är en stor fet lögn.Ett par tankbils chaffisar som förklarar att dom hämtar bensinen ifrån samma cistern till tex  till både Ok/Q8 , Preem ,Shell och Jet har samma 98.96,95 och diesel

förklara då varför min går så betydligt mycket sämre på jet's bensin...eller har dom så dåliga tankar på jet att det kommer in vatten å skit?  å det är riktigt märkbar skillnad nu på vintern.  men det är bara vad jag å några polare märkt...

Jätte svårt att svara på för det finns säkert 1000 olika teorier om varför just du och dina kompisar märker av det.Men jag som själv kör samma bil som dig har inte märkt av något.Har nog mycket med slumpen att göra oktan talet sjunker ju varje en viss % oktan hela tiden så det kan ju varit gammal 98 som ni har tankat eller vad vet jag.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

199 Inlägg
3 februari 2007
#40
940R skrev:
tias aka katten skrev:
varför sånt tjat om jet...jämför med preem, åtminstone här, så är det samma pris, å bättre kvalite på bensinen...för tankar jag på jet(98oktan) så spikar det å har sig på högre ladd, men med soppan från preem(98) så spikar den inte lika lätt

Angående kvaliten på soppan så har det diskuteras i en stor tråd på zatzy om kvaliten på olika mackar...Resultatet är att att tex Jets bensin skulle vara rena skiten är en stor fet lögn.Ett par tankbils chaffisar som förklarar att dom hämtar bensinen ifrån samma cistern till tex  till både Ok/Q8 , Preem ,Shell och Jet har samma 98.96,95 och diesel

Att Shell har samma soppa som de andra är rent bullshit, Shell har ett eget raff i Göteborg. Preem har också ett eget raff har jag för mig.

Tanka-mackarna är ett samarbete mellan Volvo och OK/Q8 och därför säljs det OK/Q8-soppa på tanka.

Shell har egna tankbilar, OK/Q8 har egna tankbilar, Preem har egna tankbilar och Jet hyr in ett företag att sköta deras drivmedelsleveranser.

Shells citydiesel är dessutom inte samma som till exempel Preems diesel heller.

Det har gjorts och görs undersökningar om bensins kvalitet på olika stationer och kedjor. Kvaliteten mäts i cisterna och man letar bland annat efter vatten i cistererna. (Något stationerna gör själva också med hjälp av vattenpasta). Dessa undersökningar har visat att Jet inte hållt rätt antal oktan i sin BF95. Såg en undersökning där de hållt 91 oktan. Statoil var för övrigt bäst i just den undersökningen och Shell låg på andra plats.



Sök