Det är åt h-e fel att batteri-dragna är sämre än luftdrivna... Det finns en enkel anledning till att "proffsen" inte (generellt) använder batteri-dragare - nämnligen just batteri och kostnad. En däckverkstad har redan en(eller flera) rejäl(a) kompressor(er) till däckmaskinerna osv, så kostnaden för en luftdriven som inte har någon "downtime" pga. urladdade batterier är ett "givet" val för företag som inte gör annat än att skifta hjul.
Att t ex köpa en milwuakee M18 för 3-4000kr + tillräckligt många batterier á ~2000kr styck för att kunna köra non-stop en hel dag är ekonomiskt självmord när dom istället kan köpa en luftdriven för 2-3000kr och köra non-stop.
-----
Ang större batterier vs mindre kontra effektuttag... Det är helt enkelt bara så att större batterier har fler celler i sig.
Varje cell kan bara skicka ut så mycket effekt innan dom skulle koka sönder, så med fler celler kan man ta ut mer effekt, både under kort tid och lång tid, då varje cell inte behöver jobba skiten ur sig.
Värt att veta är att det är inget magiskt med batterier till elverktyg. Dom flesta använder helt vanliga 18650-celler man kan köpa typ överallt. Vissa high-end batterier använder dock 21700-celler, vilket möjliggör ännu större effektuttag.
Cellerna är kopplade i serie för att uppnå den önskade spänningen, t ex 18V(nominell spänning för en cell är 3.7V, så för 18V krävs 5 celler i serie), och parallelt för att kunna ta ut mer effekt samt få längre drifttid. Med andra ord - fler celler = mer effekt och längre drifttid. Det är inte märkvärdigare än så
