Mossan1 skrev:
Måste man slipa belägen är något fel, eller, så gör man fel.
"Rustjacking" är ett uttryck för när något blir tajtare av rost.
Ofta har man rostfria plåtar som belägen ska glida i. Dom måste man ta loss och fila till rostade ytan i oket och återmontera plåtarna vid beläggbyte.
Man filar ju givetvis inte beläggen.....
När beläggen har tajt passning i oket istället för glidplåtar filar man OKET till tajt, (men lös) passning..
Inte beläggen....
Dvs justera det som ändrat mått.
Kärvande bromskolv ger inga dunk, men att "motionera" en kärvande kolv ökar livslängden med enstaka vecka eller så.
Även här är det rost som fått kolv större och/eller hål mindre.
Kolv och lopp ska aldrig ha fysisk direktkontakt ö.h.t så smörja löser ju INGET problem. Ganska uppenbart. Lindrar symptomen en stund i bästa fall.
Olja/fett (petrolium) kan få gummi att svälla och t.o.m ÖKA friktionen.
Lösningen är kolv ur, upp-putsning/honing av kolv OCH lopp och återmontage med nya gummidetaljer och ny luftnippel.
Man kan också lämna in ok för renovering till specialicerade firmor, eller, köpa nya ok.