zemet skrev:
Growe skrev:
tror folk kommer inse att det inte gör någon som helst skillnad vad vi kör för något i slutänden.
man målar upp bilder att en sak är så jävla bra och allt annat är skit hela tiden vi ser det gång på gång... det jag kan säga att om vi idag förbjöd alla förbräninngsmotorer från och med nu skulle vi sitta djupt i skiten på en dag.... inget fungerar utan förbränningsmotorer..
att tro att man kan köra elbussar och ellastbilar och klara att ersätta förbärnings dito så är man i fablernas värld.... skulle vilja se den som kan presntera en buss som klarar Örebro-västerås-arlanda-stockholm en timmes rast sen stockholm-västerås-örebro-karlstad-oslo 45min rast sen oslo-klarstad-örebro... 120mil ungefär med full buss full last alltså max vikt istort sätt hela tiden... det händer inte... samma sak med att ersätta lastbilarna med el.. finns inte en chans i helvete att ersätta dom.. om nu politiker inte vorre totalt outbildade idioter så hade vi satat på att göra renare bränslen istället för att flagga att stoppa all utveckling av fordon med förbränningsmotorer och dess bränsle som man nu gjort för att man är korkad..
Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.
Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.
500 km om man laddar under en lunchrast.
Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.
Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.
länk om någon vill läsa lite om ett pro … 53115.htmlJag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.