2494
Sök

Vad kommer hända i framtiden med bilar

Forummoderator
17 996 Inlägg
5 oktober 2022
#21
zemet skrev:
Growe skrev:
tror folk kommer inse att det inte gör någon som helst skillnad vad vi kör för något i slutänden. 

man målar upp bilder att en sak är så jävla bra och allt annat är skit hela tiden vi ser det gång på gång...      det jag kan säga att om vi idag förbjöd alla förbräninngsmotorer från och med nu skulle vi sitta djupt i skiten på en dag....    inget fungerar utan förbränningsmotorer.. 

att tro att man kan köra elbussar och ellastbilar  och klara att ersätta förbärnings dito så är man i fablernas värld....      skulle vilja se den som kan presntera en buss som klarar Örebro-västerås-arlanda-stockholm en timmes rast  sen stockholm-västerås-örebro-karlstad-oslo 45min rast sen oslo-klarstad-örebro...      120mil ungefär med full buss full last alltså max vikt istort sätt hela tiden...    det händer inte... samma sak med att ersätta lastbilarna med el..  finns inte en chans i helvete att ersätta dom..    om nu politiker inte vorre totalt outbildade idioter så hade vi satat på att göra renare bränslen istället för att flagga att stoppa all utveckling  av fordon med förbränningsmotorer och dess bränsle som man nu gjort för att man är korkad..

Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.

Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.

500 km om man laddar under en lunchrast.

Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.

Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.

länk om någon vill läsa lite om ett pro … 53115.html

Jag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.

Bränsleceller har ett problem i nuläget. Väldigt kort livslängd. Har kört Hyundai NEXO.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
5 oktober 2022
#22
zemet skrev:
Growe skrev:
tror folk kommer inse att det inte gör någon som helst skillnad vad vi kör för något i slutänden. 

man målar upp bilder att en sak är så jävla bra och allt annat är skit hela tiden vi ser det gång på gång...      det jag kan säga att om vi idag förbjöd alla förbräninngsmotorer från och med nu skulle vi sitta djupt i skiten på en dag....    inget fungerar utan förbränningsmotorer.. 

att tro att man kan köra elbussar och ellastbilar  och klara att ersätta förbärnings dito så är man i fablernas värld....      skulle vilja se den som kan presntera en buss som klarar Örebro-västerås-arlanda-stockholm en timmes rast  sen stockholm-västerås-örebro-karlstad-oslo 45min rast sen oslo-klarstad-örebro...      120mil ungefär med full buss full last alltså max vikt istort sätt hela tiden...    det händer inte... samma sak med att ersätta lastbilarna med el..  finns inte en chans i helvete att ersätta dom..    om nu politiker inte vorre totalt outbildade idioter så hade vi satat på att göra renare bränslen istället för att flagga att stoppa all utveckling  av fordon med förbränningsmotorer och dess bränsle som man nu gjort för att man är korkad..

Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.

Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.

500 km om man laddar under en lunchrast.

Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.

Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.

länk om någon vill läsa lite om ett pro … 53115.html

Jag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.

varken 35 eller 50mil är ju något ett tung fordon rullar  vi snittar nog 70mil och uppåt och en lastbil går väll full lastad 60ton.. den här tog jag häromdage på min buss när den en vanlig dag varit i gång https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-7bacf782129f2423c2df580ea3224bfa.jpg där har bussen på den tiden stått stilla parkerad 1timme och 45min.   2chafförer har kört. bytt chafför vid en hållplats.   sen dragit igen.          största problemet med våra bussar är vikten vi har 3axlar att lägga lasten över en långtradare har väldigt många mer.. vi kan inte köra med enkel axlade bussar det vi kör eftersom det skulle bli överlast att ha 100+mil med batterier skulle aldrig gå.     det är totalt oplanerad trafik som är olika varje dag.    som bäst har jag 50mil på trippen på en dag när man kör något idrottslag och då skulle jag kunnna köra med mindre lastvikt då man oftast har bussen för lagets packning och man har 25-30pers istället för 49-57 pers.      att köra korta sträckor med elfordon fungerar ju men skulle ju vilja se dom där full lastade ica lasten som går varje dag från borlänge med battteri drift.. det skulle gå åt dubbla mängden lastbilar och dubbla mängden chafförer då hjälper det inte att  det "bara" kostar 5kr kw(h att ladda ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

4 146 Inlägg
6 oktober 2022
#23
Growe skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:
tror folk kommer inse att det inte gör någon som helst skillnad vad vi kör för något i slutänden. 

man målar upp bilder att en sak är så jävla bra och allt annat är skit hela tiden vi ser det gång på gång...      det jag kan säga att om vi idag förbjöd alla förbräninngsmotorer från och med nu skulle vi sitta djupt i skiten på en dag....    inget fungerar utan förbränningsmotorer.. 

att tro att man kan köra elbussar och ellastbilar  och klara att ersätta förbärnings dito så är man i fablernas värld....      skulle vilja se den som kan presntera en buss som klarar Örebro-västerås-arlanda-stockholm en timmes rast  sen stockholm-västerås-örebro-karlstad-oslo 45min rast sen oslo-klarstad-örebro...      120mil ungefär med full buss full last alltså max vikt istort sätt hela tiden...    det händer inte... samma sak med att ersätta lastbilarna med el..  finns inte en chans i helvete att ersätta dom..    om nu politiker inte vorre totalt outbildade idioter så hade vi satat på att göra renare bränslen istället för att flagga att stoppa all utveckling  av fordon med förbränningsmotorer och dess bränsle som man nu gjort för att man är korkad..

Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.

Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.

500 km om man laddar under en lunchrast.

Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.

Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.

länk om någon vill läsa lite om ett pro … 53115.html

Jag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.

varken 35 eller 50mil är ju något ett tung fordon rullar vi snittar nog 70mil och uppåt och en lastbil går väll full lastad 60ton.. den här tog jag häromdage på min buss när den en vanlig dag varit i gång https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-7bacf782129f2423c2df580ea3224bfa.jpg där har bussen på den tiden stått stilla parkerad 1timme och 45min.   2chafförer har kört. bytt chafför vid en hållplats.   sen dragit igen.          största problemet med våra bussar är vikten vi har 3axlar att lägga lasten över en långtradare har väldigt många mer.. vi kan inte köra med enkel axlade bussar det vi kör eftersom det skulle bli överlast att ha 100+mil med batterier skulle aldrig gå.     det är totalt oplanerad trafik som är olika varje dag.    som bäst har jag 50mil på trippen på en dag när man kör något idrottslag och då skulle jag kunnna köra med mindre lastvikt då man oftast har bussen för lagets packning och man har 25-30pers istället för 49-57 pers.      att köra korta sträckor med elfordon fungerar ju men skulle ju vilja se dom där full lastade ica lasten som går varje dag från borlänge med battteri drift.. det skulle gå åt dubbla mängden lastbilar och dubbla mängden chafförer då hjälper det inte att  det "bara" kostar 5kr kw(h att ladda ;-)

Det finns gott om tunga fordon som inte är lastade med 60 ton och som inte går 70+mil om dagen.
60 ton är ju bara här i norden, resten av Europa kör ju 40 ton.
Distributionsbilar, sopbilar, spolbilar mm. Även bilar som står väldigt mycket på tomgång och bara driver kraftuttaget, tex mobilkranar skulle nog ha en bra nytta av eldrift om dem skulle klara viktkraven.

Men du har helt rätt att med dagens teknik går det inte köra el på många körcykler.
Senast redigerat av zemet (6 oktober 2022)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 oktober 2022
#24
Felixholmberg skrev:
Skogs123 skrev:
Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

De hoppas jag att dom inser att el bilar är skräp likaså med el skotrar osv.

Fast du har fel. Elbilar är inte skit, de är snarare jävligt bra och bättre än fossilbilen på det mesta, inte allt, men det mesta.


7 392 Inlägg
6 oktober 2022
#25
zemet skrev:
Growe skrev:
zemet skrev:

Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.

Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.

500 km om man laddar under en lunchrast.

Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.

Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.

länk om någon vill läsa lite om ett pro … 53115.html

Jag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.

varken 35 eller 50mil är ju något ett tung fordon rullar vi snittar nog 70mil och uppåt och en lastbil går väll full lastad 60ton.. den här tog jag häromdage på min buss när den en vanlig dag varit i gång https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-7bacf782129f2423c2df580ea3224bfa.jpg där har bussen på den tiden stått stilla parkerad 1timme och 45min.   2chafförer har kört. bytt chafför vid en hållplats.   sen dragit igen.          största problemet med våra bussar är vikten vi har 3axlar att lägga lasten över en långtradare har väldigt många mer.. vi kan inte köra med enkel axlade bussar det vi kör eftersom det skulle bli överlast att ha 100+mil med batterier skulle aldrig gå.     det är totalt oplanerad trafik som är olika varje dag.    som bäst har jag 50mil på trippen på en dag när man kör något idrottslag och då skulle jag kunnna köra med mindre lastvikt då man oftast har bussen för lagets packning och man har 25-30pers istället för 49-57 pers.      att köra korta sträckor med elfordon fungerar ju men skulle ju vilja se dom där full lastade ica lasten som går varje dag från borlänge med battteri drift.. det skulle gå åt dubbla mängden lastbilar och dubbla mängden chafförer då hjälper det inte att  det "bara" kostar 5kr kw(h att ladda ;-)

Det finns gott om tunga fordon som inte är lastade med 60 ton och som inte går 70+mil om dagen.
60 ton är ju bara här i norden, resten av Europa kör ju 40 ton.
Distributionsbilar, sopbilar, spolbilar mm. Även bilar som står väldigt mycket på tomgång och bara driver kraftuttaget, tex mobilkranar skulle nog ha en bra nytta av eldrift om dem skulle klara viktkraven.

Men du har helt rätt att med dagens teknik går det inte köra el på många körcykler.

tvärtom,, dem skulle ju dränera batterier snabbt,, då dem kräver mkt effektuag när dem just står still wink isåfall måste dem ladda då dem spolar wink


97 Inlägg
10 oktober 2022
#26
SportPilot skrev:
Felixholmberg skrev:
Skogs123 skrev:
Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

De hoppas jag att dom inser att el bilar är skräp likaså med el skotrar osv.

Fast du har fel. Elbilar är inte skit, de är snarare jävligt bra och bättre än fossilbilen på det mesta, inte allt, men det mesta.

På vilket vis skulle dom vara bättre menar du?

7 433 Inlägg
11 oktober 2022
#27
Low skrev:
Total förbud tror jag absolut inte på.

Inte jag heller!

7 433 Inlägg
11 oktober 2022
#28
Theo911 skrev:
Som många är inne på kommer det säkert att fasas ut med förbränningsmotorer sakteligen... El är här för att stanna. Däremot behöver dom bygga ut laddmöjligheten ordentligt för ett så stort land som Sverige för att det ska bli praktiskt även för oss i Norrland att köra el.

Här i Dorotea finns Sveriges längst norrut belägna Tesla-laddstation.
Och det i södra Lappland.
Nästan en fjärdedel av Sverige utan Tesla-laddare.
Men å andra sidan kör de flesta på lantbruksdiesel här uppe!
Aldrig hört talas om att polisen någon gång kollat färgen på dieselsoppan!

4 146 Inlägg
11 oktober 2022
#29
granadadr skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:

varken 35 eller 50mil är ju något ett tung fordon rullar vi snittar nog 70mil och uppåt och en lastbil går väll full lastad 60ton.. den här tog jag häromdage på min buss när den en vanlig dag varit i gång https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-7bacf782129f2423c2df580ea3224bfa.jpg där har bussen på den tiden stått stilla parkerad 1timme och 45min.   2chafförer har kört. bytt chafför vid en hållplats.   sen dragit igen.          största problemet med våra bussar är vikten vi har 3axlar att lägga lasten över en långtradare har väldigt många mer.. vi kan inte köra med enkel axlade bussar det vi kör eftersom det skulle bli överlast att ha 100+mil med batterier skulle aldrig gå.     det är totalt oplanerad trafik som är olika varje dag.    som bäst har jag 50mil på trippen på en dag när man kör något idrottslag och då skulle jag kunnna köra med mindre lastvikt då man oftast har bussen för lagets packning och man har 25-30pers istället för 49-57 pers.      att köra korta sträckor med elfordon fungerar ju men skulle ju vilja se dom där full lastade ica lasten som går varje dag från borlänge med battteri drift.. det skulle gå åt dubbla mängden lastbilar och dubbla mängden chafförer då hjälper det inte att  det "bara" kostar 5kr kw(h att ladda ;-)

Det finns gott om tunga fordon som inte är lastade med 60 ton och som inte går 70+mil om dagen.
60 ton är ju bara här i norden, resten av Europa kör ju 40 ton.
Distributionsbilar, sopbilar, spolbilar mm. Även bilar som står väldigt mycket på tomgång och bara driver kraftuttaget, tex mobilkranar skulle nog ha en bra nytta av eldrift om dem skulle klara viktkraven.

Men du har helt rätt att med dagens teknik går det inte köra el på många körcykler.

tvärtom,, dem skulle ju dränera batterier snabbt,, då dem kräver mkt effektuag när dem just står still wink isåfall måste dem ladda då dem spolar wink

Jag vet inte hur många kw en spolbil drar när den spolar, men står den och spolar 8 timmar/dag eller mer? Känns som den tömmer/fyller tanken ganska snabbt? Isåfall borde även detta fungera med el, men jag är inte insatt i spolbilar så jag kanske är helt ute och cyklar.

Det jag ville ha sagt är att jag tror många applikationer som går lätt och mycket på tomgång bara för att driva ett PTO uttag skulle ha stor fördel av eldrift.


7 433 Inlägg
11 oktober 2022
#30
DennisCA skrev:
Jag tror bilar kommer bli mindre vanliga, dom är mindre populära bland unga, ja många unga har utvecklat ett regelrätt hat för bilar och vad som står för i min erfarenhet. Ja det finns också många unga med bilintressen, men allt mera bor i städerna och där är det vanligare med en avog inställning till privatbilism som koncept så vart det bär är nog tydligt för mig.

Det blir förmodligen vanligare med kollektiv trafik i och runt städernas förorter, men jag vill tro vi som bor på landet inte får nån förbättrad kollektivtraffik utan att bilägandet är nåt vi måste ha kvar oavsett.

Du har missat "vågen" med A-traktorer!

Undrar när man får se första batteribilen konverterad till A-traktor?

4 146 Inlägg
11 oktober 2022
#31
Veteranaren skrev:
SportPilot skrev:
Felixholmberg skrev:

De hoppas jag att dom inser att el bilar är skräp likaså med el skotrar osv.

Fast du har fel. Elbilar är inte skit, de är snarare jävligt bra och bättre än fossilbilen på det mesta, inte allt, men det mesta.

På vilket vis skulle dom vara bättre menar du?

Beroende på körsätt har dem ju många fördelar. En stor fördel här i norra europa är ju att du får värme direkt.
Det är ju väldgt bekvämt om man kör korta sträckor och inte har garage.
Korta sträckor och stadskörning är ju några andra grejer el är väldigt bra jämfört med förbränningsmotor.

Kostnaden att ladda är lägre en kostnaden att tanka. Inga lokala utsläpp mer än partiklar från däck och asfalt.

Jag tror att elbilen är bättre för den genomsnittliga resan och den genomsnittliga bilisten.

Sen är dem inte bättre på allt, och dem är väldigt dyra i inköpspris.

Jag planerar att köpa en elbil att arbetspendla med, och behålla min pickup för mer arbete. Dra tunga släp, lasta mycket och tungt, köra offroad mm.


7 433 Inlägg
11 oktober 2022
#32
Felixholmberg skrev:
Skogs123 skrev:
Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

De hoppas jag att dom inser att el bilar är skräp likaså med el skotrar osv.

En son kollade som hastigast på en elskoter innan han köpte en RIKTIG skoter.
Inget alternativ enligt honom.

4 146 Inlägg
11 oktober 2022
#33
torsen skrev:
Felixholmberg skrev:
Skogs123 skrev:
Vad tror ni kommer hända med bilar som har förbränningsmotorer i framtiden både Sverige och internationellt?  Kommer gamla hederliga bilar att försvinna helt o håller?


Jag tror på att man kommer märka ganska fort att elbilar inte är lösningen till en bättre miljö. Som även legenden själv  Elon Musk säger!

Vad tror ni? Kommer jag få har kvar min gamla bil tills jag ligger i graven eller hamnar den i graven före mi?

De hoppas jag att dom inser att el bilar är skräp likaså med el skotrar osv.

En son kollade som hastigast på en elskoter innan han köpte en RIKTIG skoter.
Inget alternativ enligt honom.

Min kompis köpte en KTM freeride, den är inget kraftpaket direkt. Går som en 125a kanske.

Men den är nästan helt tyst, vilket innebär att han kan ut och köra i skogen runt där han bor på kvällen utan att väcka barnen eller störa grannarna.
Samma sak med elektrisk röjsåg. Den är ingen proffsmaskin som man kan gå i 8 timmar med, men den är helt tyst och man klarar köra 1 timme och det räcker gott för privat bruk.

Det är nog den största fördelen med att ha en el skoter, att man kan ut och köra utan att störa djur, natur eller grannar.
Acceptansen för saker blir väldigt mycket större om det inte för massa oväsen som stör.


3 120 Inlägg
11 oktober 2022
#34
Cuefa skrev:
Jag kan gissa att de stora energibolagen (BP, Shell etc) sitter inne med ett helt gäng patent som nog kan göra en förbränningsmotor så gott som neutral mot miljön, men så länge det finns olja att pumpa upp och köpare av densamma (vi eldar ju >70000l olja/timme i Karlshamnsverket just nu t.ex) så sitter dom nog stilla i båten.
Men var så säkra på att de har backup-planer den dagen oljan sinar eller blir förbjuden att använda.

Sen behöver ju inte oljebolagen vara beroende av transportsektorn heller, tillverkningssektorn gör också av med otroliga mängder olja (plast-tillverkning etc. Tro inte att de fabrikerna står still bara för att Greenpeace skriker om förgiftade späckhuggare...), min spontana gissning är att så länge industrin behöver olja kommer även transportsektorn fortsätta använda det drivmedlet.
Jag är inte övertygad om att vi kommer se ett totalstopp/förbud mot fossila bränslen ens i vår livstid.

Men det är ju mina $0,05

Oljebolagen har lagt om upp mot 90% av sina investeringar mot fossilfria/förnybara energikällor och elbilsladdning istället för att pumpa olja. De är rustade för att möta framtiden.


3 120 Inlägg
11 oktober 2022
#35
zemet skrev:
Growe skrev:
zemet skrev:

Kostnaden för ett åkeri är ungefär 1/3 lastbil 1/3 chaufför och 1/3 bränsle.

Kan man kapa bort 1/3 av kostnaderna så är nog väldigt många intresserade av det.
lastbilarna vi lanserar nu klarar ungefär 35 mil på en laddning. Då med 40 ton last och snitthastighet på 80 km/h.

500 km om man laddar under en lunchrast.

Jag vet inte hur mycket en buss väger samt hur aerodynamiken är om man jämför med en FH men skulle tro att det är liknande.

Så ser det ut idag, så med dagens tillgängliga tunga el fordon så finnsingen chans precis som du säger.
Men vi är halvvägs där, batterierna blir mindre och billigare hela tiden.
Om 10 år tror jag det finns elfordon som klarar den resan du beskriver.

länk om någon vill läsa lite om ett pro … 53115.html

Jag tror på el drift för distrubition och stadsbussar mm, långhaul och tunga transporter kräver förbränningsmotorer eller fuel cell.
Vi får se om vätgas och bio bränslen kan vara en lösning på dem problemen.

varken 35 eller 50mil är ju något ett tung fordon rullar vi snittar nog 70mil och uppåt och en lastbil går väll full lastad 60ton.. den här tog jag häromdage på min buss när den en vanlig dag varit i gång https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-7bacf782129f2423c2df580ea3224bfa.jpg där har bussen på den tiden stått stilla parkerad 1timme och 45min.   2chafförer har kört. bytt chafför vid en hållplats.   sen dragit igen.          största problemet med våra bussar är vikten vi har 3axlar att lägga lasten över en långtradare har väldigt många mer.. vi kan inte köra med enkel axlade bussar det vi kör eftersom det skulle bli överlast att ha 100+mil med batterier skulle aldrig gå.     det är totalt oplanerad trafik som är olika varje dag.    som bäst har jag 50mil på trippen på en dag när man kör något idrottslag och då skulle jag kunnna köra med mindre lastvikt då man oftast har bussen för lagets packning och man har 25-30pers istället för 49-57 pers.      att köra korta sträckor med elfordon fungerar ju men skulle ju vilja se dom där full lastade ica lasten som går varje dag från borlänge med battteri drift.. det skulle gå åt dubbla mängden lastbilar och dubbla mängden chafförer då hjälper det inte att  det "bara" kostar 5kr kw(h att ladda ;-)

Det finns gott om tunga fordon som inte är lastade med 60 ton och som inte går 70+mil om dagen.
60 ton är ju bara här i norden, resten av Europa kör ju 40 ton.
Distributionsbilar, sopbilar, spolbilar mm. Även bilar som står väldigt mycket på tomgång och bara driver kraftuttaget, tex mobilkranar skulle nog ha en bra nytta av eldrift om dem skulle klara viktkraven.

Men du har helt rätt att med dagens teknik går det inte köra el på många körcykler.

De flesta sopbilar går färre km per dag än min personbil men de står och bullrar och släpper ut avgaser hela dagarna samt har otroliga mängder start och stopp (vid varje upphämtningsplats), där hade det varit en enorm besparing med eldrift - både utsläpp, plånbok och buller hade minskat.


7 392 Inlägg
11 oktober 2022
#36
zemet skrev:
granadadr skrev:
zemet skrev:

Det finns gott om tunga fordon som inte är lastade med 60 ton och som inte går 70+mil om dagen.
60 ton är ju bara här i norden, resten av Europa kör ju 40 ton.
Distributionsbilar, sopbilar, spolbilar mm. Även bilar som står väldigt mycket på tomgång och bara driver kraftuttaget, tex mobilkranar skulle nog ha en bra nytta av eldrift om dem skulle klara viktkraven.

Men du har helt rätt att med dagens teknik går det inte köra el på många körcykler.

tvärtom,, dem skulle ju dränera batterier snabbt,, då dem kräver mkt effektuag när dem just står still wink isåfall måste dem ladda då dem spolar wink

Jag vet inte hur många kw en spolbil drar när den spolar, men står den och spolar 8 timmar/dag eller mer? Känns som den tömmer/fyller tanken ganska snabbt? Isåfall borde även detta fungera med el, men jag är inte insatt i spolbilar så jag kanske är helt ute och cyklar.

Det jag ville ha sagt är att jag tror många applikationer som går lätt och mycket på tomgång bara för att driva ett PTO uttag skulle ha stor fördel av eldrift.

känner en som kör spolbil och 2 timmar stillastående är ej ovanligt alls,, med pumpagregat igång smile


2 397 Inlägg
12 oktober 2022
#37
Hm, jag känner mig väldigt tvärtemot andra här... Jag kan definitivt se stora fördelar med eldrift på "leksaker" såsom skotrar, crossar osv... Heck, jag skulle t om själv villa ha en eldriven "leksak" om jag hade en så stor budget att lägga på just leksaker big_smile

Men just elbilar anser jag har en lång väg att gå innan dom är dugliga ICE-ersättare, både i bildesign och infrastruktur. Och eldriven tung trafik har ännu längre att gå...
Här i länet har dom dock faktiskt grävt fram gamla bio-gas bussar och satt i trafik igen som ersättare/kompliment till dieselbussarna. Hurvida det är possetivt eller inte ska jag låta vara osagt, kan alldeles för lite om bio-gas drivmedlets för- och nackdelar...


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 oktober 2022
#38
Lucif3r skrev:
Hm, jag känner mig väldigt tvärtemot andra här... Jag kan definitivt se stora fördelar med eldrift på "leksaker" såsom skotrar, crossar osv... Heck, jag skulle t om själv villa ha en eldriven "leksak" om jag hade en så stor budget att lägga på just leksaker big_smile

Men just elbilar anser jag har en lång väg att gå innan dom är dugliga ICE-ersättare, både i bildesign och infrastruktur. Och eldriven tung trafik har ännu längre att gå...
Här i länet har dom dock faktiskt grävt fram gamla bio-gas bussar och satt i trafik igen som ersättare/kompliment till dieselbussarna. Hurvida det är possetivt eller inte ska jag låta vara osagt, kan alldeles för lite om bio-gas drivmedlets för- och nackdelar...

Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan? smile


* Voff voff *
10 582 Inlägg
12 oktober 2022
#39
SportPilot skrev:
Lucif3r skrev:
Hm, jag känner mig väldigt tvärtemot andra här... Jag kan definitivt se stora fördelar med eldrift på "leksaker" såsom skotrar, crossar osv... Heck, jag skulle t om själv villa ha en eldriven "leksak" om jag hade en så stor budget att lägga på just leksaker big_smile

Men just elbilar anser jag har en lång väg att gå innan dom är dugliga ICE-ersättare, både i bildesign och infrastruktur. Och eldriven tung trafik har ännu längre att gå...
Här i länet har dom dock faktiskt grävt fram gamla bio-gas bussar och satt i trafik igen som ersättare/kompliment till dieselbussarna. Hurvida det är possetivt eller inte ska jag låta vara osagt, kan alldeles för lite om bio-gas drivmedlets för- och nackdelar...

Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan? smile

Kombi med dragkrok för min del... smile Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
12 oktober 2022
#40
Brådhis skrev:
SportPilot skrev:
Lucif3r skrev:
Hm, jag känner mig väldigt tvärtemot andra här... Jag kan definitivt se stora fördelar med eldrift på "leksaker" såsom skotrar, crossar osv... Heck, jag skulle t om själv villa ha en eldriven "leksak" om jag hade en så stor budget att lägga på just leksaker big_smile

Men just elbilar anser jag har en lång väg att gå innan dom är dugliga ICE-ersättare, både i bildesign och infrastruktur. Och eldriven tung trafik har ännu längre att gå...
Här i länet har dom dock faktiskt grävt fram gamla bio-gas bussar och satt i trafik igen som ersättare/kompliment till dieselbussarna. Hurvida det är possetivt eller inte ska jag låta vara osagt, kan alldeles för lite om bio-gas drivmedlets för- och nackdelar...

Nyfiken på vad elbilarna behöver förbättra för att vara gångbara för den stora massan? smile

Kombi med dragkrok för min del... smile Mindre futuristisk design och mer normala bilar, behovet av att skrika ut att man har en elbil är passé idag.

Det finns ju ett fåtal alternativ, förvisso inte specifikt kombi men med samma eller bättre lastutrymme, o möjlighet att dra ganska tunga släp.
Däremot är ju prislappen ett större problem där... då är det inte för miljön eller att spara pengar man köper bilen, utan mer som ett "statement" mot grannar o kollegor, typ.

Audi e-Tron är ju ett bra exempel på en bil som får dra relativt mycket, ser ut väldigt mycket som en vanlig bil på insidan, o lastar rejält.
Men så kostar den runt miljonen också...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök