1858
Sök

V50 1.6D orklös

271 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#1
Hallå.

Nu har jag försökt få igång en V50 som stått ett år pga läckande spridare. Minns att den var rätt pigg innan jag ställde ner den, inga problem med accelerationen öht.

Nu när jag har bytt spridare, tightat åt allt så stinker den inte längre diesel (+1), men den är nu totalt orklös (-1).

Felkoder lästes ut och tyvärr så fanns inga. Jag bytte då både luftfilter och bränslefilter som hade sett bättre dagar. 15L ny diesel hälldes i tanken som redan hade 7L~ gammal diesel, om det nu ska spela någon roll. Jag är inte jättehaj på dieselmotorer men förstår att dessa behöver luftas och primas för att starta. Ny diesel hälldes i bränslefiltret och den startade för att gå lika dåligt.

Med dåligt menar jag; som att den går utan turbon. Mer vrid vid högre varv som en sugmotor, absolut inget händer vid låga varv. Låga varv på höga växlar resulterar i att den segar in, så t.ex på 5an i 100km/h så tappar den varv vid full gas.

Fick felkod på lågt turbotryck. Kikade runt lite, märkte blött vid ett turborör, skruvade isär och en gummidel till ett plaströr hade separerat och läckte luft. När det hade blivit bytt så passade jag även på att göra rent alla spjäll och sensorer vid den stora sensorklumpen mellan turbo och insug. Även LMMen gjordes ren.

Liten skillnad efter den proceduren, nu går den upp till 120 (istället för 100) på 4an, men bognar fortfarande på 5an. Svartryker inte. Går inte bättre om jag drar ur LMM. Inga felkoder. Blir inte klok. smile

Är det någon som har varit med om liknande problem? Har tänkt göra rent EGR, försöka göra rent DPF, men fortfarande helt bet på detta med att jag inte får felkoder.


NISMO <3
1 091 Inlägg
24 juli
#2
När du byter spridare på dessa så måste du koda in den nya. Blev väldig skillnad på min V50 vid spridarbyte när jag fick kodat den.
Senast redigerat av Rikard_Persson (24 juli )

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm


Sök