1329
Sök

Byt ut eller fortsätt felsöka?

3 Inlägg
fredag 12:56
Trådstartare
#1
Hej, hör ett ljud när jag kör min Peugeot 206 SW 1,4 från 2006 i framvagnen till vänster. Det knackar när jag kör över guppar. Lyfte upp bilen och misstänker starkt stötdämpare då jag skakade den för hand och den lät. När jag kollar på den ser allt helt ut förutom att den är väldigt rostad (på båda sidorna). Enda felet jag ser är att dammskyddet på vänster sida (där problemet är) inte är fäst längre, men det finns ingen rost eller smuts under, utan den ser helt ren ut.

Är 90% säker på att det är något med stötdämparen men vet inte om det bara är själva fjädern eller hela dämparen. Finns det ett smidigt sätt att felsöka detta eller måste jag verkligen byta båda hela stötdämpare fram?

3 122 Inlägg
fredag 16:49
#2
Kan vara övre fjädersäte och  övre bussning till dämparen också.

Samt givetvis övriga leder och bussningar.

Lätt att kolla är det väl inte.
Bryt och bänd i allt med en hävstång.
Senast redigerat av Mossan1 (fredag 16:51)

1 647 Inlägg
lördag 00:15
#3
Hmm, en hel fjäder låter inte. Så byt fjäderben och framför allt lagringen. Finns i överflöd på bilsidor till löjligt låga priser. Undvik märket Stark om du handlar på Tyska sidorna. Kan vara det enda märke som e´sämre än orginal på dessa skitbilar. Antar att du har kollat så det inte e´ gnällstagen som låter. Lycka till. mvh/husse
Senast redigerat av husseman (lördag 00:19)


Sök