Audi S3 eller Golf R32 ??

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

nicke_b2 skrev:
men att r32 an får spö av civicen kan jag tänka mig för de e ju helt onormala de varvar vel uppåt 9000 varv!? men du köp inte en astra opc! för fan, var och testade en sån ivåras, så jävla plastig och ljusvredet var det samma som från en kadett från 81!! och ingen färddata hittade jag och stolarna satt man på och inte i som man ska och ingen vattentemp mätare!!
och så har de mage att jämföra den med golf gti!! de var ju inte i samma standard!!
mvh niclas känns som denna tråd har gett quattronicke lite mer än vad han ville;)
men en kompressor eller turbo kitt i r32 så då jävlar!!wink

Dem varvar 8250 orginalt.Denna på filmen ovan varvar hade för mig mera än 9000 varv wink

Jag har inte provat en Astra opc än men den såg snygg ut och snabb med 0-180 på 18.6 sec är riktigt snabbt.Mätaren är inga problem man sätter dit egna men dåligt av dem att inte lägga såna mätaren på en så sport bil som det krävs i.Undrar hur dem tänker ibland.

Men ska inte säga nåt mera om denna bil måste prova den först och sen ´kan jag återkomma med mitt tycke.

Får 4 pers plats i Astran ??

Japp har sett några filmer på youtobe på nya R32 och gammla  med kompressor den gick så in i helvete bra alltså.

Mvh

skogenracing xcOOb
18 februari 2007 · 388 Inlägg

tycker s3an är snyggare iaf..

JeyKay Allvetande uppfinnare
18 februari 2007 · 377 Inlägg

Golf_Gti skrev:

nicke_b2 skrev:
dessutom angående 0-100 och vad som kör ifrån vad, var ute och provkörde phaeton(4motion) för några år sen! hade en sträcka exakt längd( kanske 100- 150 meter,) vet jag inte men han som snackade om bilen frågade om vi trodde att bilen skulle hinna upp till 100 innan en 90 skylt, ja sa vi och det gjorde den knappt, min r32 han upp till 100;) och pheaton på pappret accar vel bättre än r32 upp till 100 ?? kan ha fel
och säg om jag har fel men en 4 hjulsdriven accar väl bättre än en framhjulsdriven för 4 hjuls driften har ju 4 drivande hjul ist för 2 hjul som driver! visst kanske första 10 meterna drar väl framhjulsdriften fortare men så fort man fått ner kraften till all 4 hjul på en 4 hjulsdriven bil så rent utav skjuter det iväg!!och angående testet i teknikens värld, hur vet vi att deras dyno är rätt? det kan ju lika gärna vara tvärtom, för de mätte upp 218 hk på octavia rs men bara 213 hk på gti:n och de har exakt samma motor! förklara detta!
mvh niclas

Angående fyrhjulsdrift så accelerar den bättre i start än framhjusldrift för att den får fäste direkt ,så fort den har fått fäste så blir den segare än framhjulsdrift specielt uppe i fart.

Sen Skoda och Gti allt berör på själva bilen ,det skiljer bil till bil.Sen vad har samma motor med hkr att göra ??Allt berör på SW som sitter i och bil till bil hur inkörd den är osv.Kör dem med samma oktan i bägge bilar ?Många faktorer kan påverka det lilla.

Hur vet man om deras dyno är rätt,ja det är svårt att veta faktiskt,men nya r32 går dåligt för att vara 250 häst så är det bara.Jag hade funderingar på att köpa en sån när jag insåg vilken prestanda den hade så vart det inget av.Den har allt men prestanda inte för dem 250 häst.

Kolla på lite filmer där jag utfört tester samt kört R32

http://www.youtube.com/watch?v=c72MuVZ7Crc

Kan inte göra av mig med en 9-3 Aero 210 hkr riktigt

http://www.youtube.com/watch?v=sN8IkOhlF8I

http://www.youtube.com/watch?v=TlTO5ueR8ys

Inte heller en Volvo 210 hkr

Då undrar man vart är dem 250 häst ??

Visst skiljer sig något i vikt mellan dem bilarna men 40 häst är en del effekt som borde prestera bättre.

oooh! streetrace i hallstahammar;) 252 highway smile

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
nicke_b2
18 februari 2007 · 266 Inlägg

Golf_Gti skrev:

nicke_b2 skrev:
men att r32 an får spö av civicen kan jag tänka mig för de e ju helt onormala de varvar vel uppåt 9000 varv!? men du köp inte en astra opc! för fan, var och testade en sån ivåras, så jävla plastig och ljusvredet var det samma som från en kadett från 81!! och ingen färddata hittade jag och stolarna satt man på och inte i som man ska och ingen vattentemp mätare!!
och så har de mage att jämföra den med golf gti!! de var ju inte i samma standard!!
mvh niclas känns som denna tråd har gett quattronicke lite mer än vad han ville;)
men en kompressor eller turbo kitt i r32 så då jävlar!!wink

Dem varvar 8250 orginalt.Denna på filmen ovan varvar hade för mig mera än 9000 varv wink

Jag har inte provat en Astra opc än men den såg snygg ut och snabb med 0-180 på 18.6 sec är riktigt snabbt.Mätaren är inga problem man sätter dit egna men dåligt av dem att inte lägga såna mätaren på en så sport bil som det krävs i.Undrar hur dem tänker ibland.

Men ska inte säga nåt mera om denna bil måste prova den först och sen ´kan jag återkomma med mitt tycke.

Får 4 pers plats i Astran ??

Japp har sett några filmer på youtobe på nya R32 och gammla  med kompressor den gick så in i helvete bra alltså.

Mvh

ja du 9000 varv hörs långt i filmen;) jo astran e snygg o snabb ja men inte funktionsduglig tycker jag, om det får plats 4? det beror på om hur korta de är och hur mycket du vill se bakåt!! men kolla klippet jag la upp, såååå jävla fdint ljud!!
mvh niclas

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

JeyKay skrev:

Golf_Gti skrev:

nicke_b2 skrev:
dessutom angående 0-100 och vad som kör ifrån vad, var ute och provkörde phaeton(4motion) för några år sen! hade en sträcka exakt längd( kanske 100- 150 meter,) vet jag inte men han som snackade om bilen frågade om vi trodde att bilen skulle hinna upp till 100 innan en 90 skylt, ja sa vi och det gjorde den knappt, min r32 han upp till 100;) och pheaton på pappret accar vel bättre än r32 upp till 100 ?? kan ha fel
och säg om jag har fel men en 4 hjulsdriven accar väl bättre än en framhjulsdriven för 4 hjuls driften har ju 4 drivande hjul ist för 2 hjul som driver! visst kanske första 10 meterna drar väl framhjulsdriften fortare men så fort man fått ner kraften till all 4 hjul på en 4 hjulsdriven bil så rent utav skjuter det iväg!!och angående testet i teknikens värld, hur vet vi att deras dyno är rätt? det kan ju lika gärna vara tvärtom, för de mätte upp 218 hk på octavia rs men bara 213 hk på gti:n och de har exakt samma motor! förklara detta!
mvh niclas

Angående fyrhjulsdrift så accelerar den bättre i start än framhjusldrift för att den får fäste direkt ,så fort den har fått fäste så blir den segare än framhjulsdrift specielt uppe i fart.

Sen Skoda och Gti allt berör på själva bilen ,det skiljer bil till bil.Sen vad har samma motor med hkr att göra ??Allt berör på SW som sitter i och bil till bil hur inkörd den är osv.Kör dem med samma oktan i bägge bilar ?Många faktorer kan påverka det lilla.

Hur vet man om deras dyno är rätt,ja det är svårt att veta faktiskt,men nya r32 går dåligt för att vara 250 häst så är det bara.Jag hade funderingar på att köpa en sån när jag insåg vilken prestanda den hade så vart det inget av.Den har allt men prestanda inte för dem 250 häst.

Kolla på lite filmer där jag utfört tester samt kört R32

http://www.youtube.com/watch?v=c72MuVZ7Crc

Kan inte göra av mig med en 9-3 Aero 210 hkr riktigt

http://www.youtube.com/watch?v=sN8IkOhlF8I

http://www.youtube.com/watch?v=TlTO5ueR8ys

Inte heller en Volvo 210 hkr

Då undrar man vart är dem 250 häst ??

Visst skiljer sig något i vikt mellan dem bilarna men 40 häst är en del effekt som borde prestera bättre.

oooh! streetrace i hallstahammar;) 252 highway smile

Ja så klart wink)

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

nicke_b2 skrev:

Golf_Gti skrev:

nicke_b2 skrev:
men att r32 an får spö av civicen kan jag tänka mig för de e ju helt onormala de varvar vel uppåt 9000 varv!? men du köp inte en astra opc! för fan, var och testade en sån ivåras, så jävla plastig och ljusvredet var det samma som från en kadett från 81!! och ingen färddata hittade jag och stolarna satt man på och inte i som man ska och ingen vattentemp mätare!!
och så har de mage att jämföra den med golf gti!! de var ju inte i samma standard!!
mvh niclas känns som denna tråd har gett quattronicke lite mer än vad han ville;)
men en kompressor eller turbo kitt i r32 så då jävlar!!wink

Dem varvar 8250 orginalt.Denna på filmen ovan varvar hade för mig mera än 9000 varv wink

Jag har inte provat en Astra opc än men den såg snygg ut och snabb med 0-180 på 18.6 sec är riktigt snabbt.Mätaren är inga problem man sätter dit egna men dåligt av dem att inte lägga såna mätaren på en så sport bil som det krävs i.Undrar hur dem tänker ibland.

Men ska inte säga nåt mera om denna bil måste prova den först och sen ´kan jag återkomma med mitt tycke.

Får 4 pers plats i Astran ??

Japp har sett några filmer på youtobe på nya R32 och gammla  med kompressor den gick så in i helvete bra alltså.

Mvh

ja du 9000 varv hörs långt i filmen;) jo astran e snygg o snabb ja men inte funktionsduglig tycker jag, om det får plats 4? det beror på om hur korta de är och hur mycket du vill se bakåt!! men kolla klippet jag la upp, såååå jävla fdint ljud!!
mvh niclas

Jag har sett klippet ,ljudet är grym.Hade varit roligt om jag hade R32 motorljud i min gammla GTI wink

Mvh

cado_mdrei
18 februari 2007 · 71 Inlägg

nicke_b2
du har fortfarande inte förklarat varför en bil med mer nm skulle gå bättre en en med mindre nm.......kan du förklara det så är jag nöjd??? en annan grej i min bil har jag 365nm och du 325nm? enligt dig skulle vi gå ungäfer lika uppe i fart därför utmanar jag dig för att vissa för dig att nm inte har ett shit att göra med prestanda.

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

cado_mdrei skrev:
nicke_b2
du har fortfarande inte förklarat varför en bil med mer nm skulle gå bättre en en med mindre nm.......kan du förklara det så är jag nöjd??? en annan grej i min bil har jag 365nm och du 325nm? enligt dig skulle vi gå ungäfer lika uppe i fart därför utmanar jag dig för att vissa för dig att nm inte har ett shit att göra med prestanda.

Alltså,nm och hkr är väl samma skit ,turbo bil har effekt  under hela registret alltså 2000-6500 rpm effekt medan än en sugis har bara mellan 4500 rpm till 7000 osv.

Så i denna film alltså när jag körde med min gammla Gti mot en M3 E46 ..Från 80 med 3an.Vad händer jo precis för mig spelar det inte så stor roll vart jag börjar medan en M3 måste komma upp till ett viss varv för att den ska köra ifrån mig. I filmen så låg den på dåligt varv tal och vad händer jag kör ifrån,när den precis kommer på rättvarvtal så blir jag omkörd.Detta ser ni på filmen
Den måste varvas så är det medan en turbo bil har effekt under bredare register.

http://www.youtube.com/watch?v=-8LCPX6mrig

Sen dessto mera vrid på lägre varv blir bensin förbrukning mindre.
Vrid är körbarhet
Sad sam ga usro ko i uvjek ali eto jebiga.

Senast redigerat av Golf_Gti (18 februari 2007)

cado_mdrei
18 februari 2007 · 71 Inlägg

vala jesi al haj nekaga....wink on ono sto prica to nema blage veze zbog toga mu ja pisem.

cado_mdrei
18 februari 2007 · 71 Inlägg

och gti du hade väll strax över 400nm om jag mins rätt och m3 365 nm kan nicke förklara varför vridet i detta fallet inte hjälpte han uppe i fart.

ErskPersk Svindåre
18 februari 2007 · 1 433 Inlägg

cado_mdrei skrev:
vala jesi al haj nekaga....wink on ono sto prica to nema blage veze zbog toga mu ja pisem.

Huh?

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

cado_mdrei skrev:
och gti du hade väll strax över 400nm om jag mins rätt och m3 365 nm kan nicke förklara varför vridet i detta fallet inte hjälpte han uppe i fart.

Japp, vid 2000 rpm 400 nm men i den varv tal som är på 3500 rpm vid 80 med 3an så hade jag ca 350 nm,vid 6000 rpm hade jag 300 nm och dessto mera vridet minskar dessto mera ökar hkr.

Har man inte hkr så hjälper inte vridet så mycket.Det är vad jag tycker.Om vridet hade spelat så stor roll uppe i fart så tror jag att M3 bilar skulle gå som ett påse nötter då.Och istället är det motsats.

Kolla bara en 320 hänger på och till o med något snabbare uppe i fart efter 200 än 9-3 aero ss och 320 har 210 i vrid medan Aero hade 300 nm.

Eh allt detta är svårt med vrid och nm.Jag kanske har fel.

Mvh

Senast redigerat av Golf_Gti (18 februari 2007)

cado_mdrei
18 februari 2007 · 71 Inlägg

Golf_Gti skrev:

cado_mdrei skrev:
och gti du hade väll strax över 400nm om jag mins rätt och m3 365 nm kan nicke förklara varför vridet i detta fallet inte hjälpte han uppe i fart.

Japp, vid 2000 rpm 400 nm men i den varv tal som är på 3500 rpm vid 80 med 3an så hade jag ca 350 nm,vid 6000 rpm hade jag 300 nm och dessto mera vridet minskar dessto mera ökar hkr.

Har man inte hkr så hjälper inte vridet så mycket.Det är vad jag tycker.Om vridet hade spelat så stor roll uppe i fart så tror jag att M3 bilar skulle gå som ett påse nötter då.Och istället är det motsats.

Kolla bara en 320 hänger på och till o med något snabbare uppe i fart efter 200 än 9-3 aero ss och 320 har 210 i vrid mellan Aero hade 300 nm.

Eh allt detta är svårt med vrid och nm.Jag kanske har fel.

Mvh

Bra sagt det är det jag vill komma fram till bmw är kända att gå riktigt bra uppe i fart och kända för förhållande viss lite nm skulle nm spela någon som helst roll skulle det inte vara så som det är.....effekt är allt volym på motor och antal cylindrar.

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

Cado_mdrei

På vilken varv tal måste man ligga med en M3 e46 för att den ska gå bra ??

Kolla detta

PS - UMin  343 PS (252 kW) - 7900/Min
Nm - UMin  365 Nm - 4900/Min

Detta innebär ligger man på ca 5000 rpm så har M3 både bra vrid och effekt vilket gör att den går som den gör.

Så en viss del spelar Nm roll men allt berör vart man har den nånstans.Har man den uppe i varv som M3 då är det riktigt bra..Har man det mellan 2000-4000 så är det bara för körbarhet,alltså för segdragningar.Slippa växla vid omkörningar och sånt


Mvh

Senast redigerat av Golf_Gti (18 februari 2007)

cado_mdrei
18 februari 2007 · 71 Inlägg

Golf_Gti skrev:
Cado_mdrei

På vilken varv tal måste man ligga med en M3 e46 för att den ska gå bra ??

Kolla detta

PS - UMin  343 PS (252 kW) - 7900/Min
Nm - UMin  365 Nm - 4900/Min

Detta innebär ligger man på ca 5000 rpm så har M3 både bra vrid och effekt vilket gör att den går som den gör.

Så en viss del spelar Nm roll men allt berör vart man har den nånstans.Har man den uppe i varv som M3 då är det riktigt bra..Har man det mellan 2000-4000 så är det bara för körbarhet,alltså för segdragningar.Slippa växla vid omkörningar och sånt


Mvh

den har max vrid 365nm vid 4900 varv men max effekt 343hk vid 7900varv och ju närmare ca 8000varv man kommer dessto bättre går bilen så att starta runt 5000 varv för att bilen ska gå riktigt bra stämmer men obs max vrid alltså tidigare än när bilen går riktigt bra.

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

cado_mdrei skrev:

Golf_Gti skrev:
Cado_mdrei

På vilken varv tal måste man ligga med en M3 e46 för att den ska gå bra ??

Kolla detta

PS - UMin  343 PS (252 kW) - 7900/Min
Nm - UMin  365 Nm - 4900/Min

Detta innebär ligger man på ca 5000 rpm så har M3 både bra vrid och effekt vilket gör att den går som den gör.

Så en viss del spelar Nm roll men allt berör vart man har den nånstans.Har man den uppe i varv som M3 då är det riktigt bra..Har man det mellan 2000-4000 så är det bara för körbarhet,alltså för segdragningar.Slippa växla vid omkörningar och sånt


Mvh

den har max vrid 365nm vid 4900 varv men max effekt 343hk vid 7900varv och ju närmare ca 8000varv man kommer dessto bättre går bilen så att starta runt 5000 varv för att bilen ska gå riktigt bra stämmer men obs max vrid alltså tidigare än när bilen går riktigt bra.

Jag tror att den går bra från 4900 rpm men från 7900 rpm så går den som bäst.

Undrar om M3 har 365 nm mellan 4900 rpm till varvstop ??I fall den har det så är det riktigt bra..

Mvh

nicke_b2
18 februari 2007 · 266 Inlägg

Golf_Gti skrev:

cado_mdrei skrev:

Golf_Gti skrev:
Cado_mdrei

På vilken varv tal måste man ligga med en M3 e46 för att den ska gå bra ??

Kolla detta

PS - UMin  343 PS (252 kW) - 7900/Min
Nm - UMin  365 Nm - 4900/Min

Detta innebär ligger man på ca 5000 rpm så har M3 både bra vrid och effekt vilket gör att den går som den gör.

Så en viss del spelar Nm roll men allt berör vart man har den nånstans.Har man den uppe i varv som M3 då är det riktigt bra..Har man det mellan 2000-4000 så är det bara för körbarhet,alltså för segdragningar.Slippa växla vid omkörningar och sånt


Mvh

den har max vrid 365nm vid 4900 varv men max effekt 343hk vid 7900varv och ju närmare ca 8000varv man kommer dessto bättre går bilen så att starta runt 5000 varv för att bilen ska gå riktigt bra stämmer men obs max vrid alltså tidigare än när bilen går riktigt bra.

Jag tror att den går bra från 4900 rpm men från 7900 rpm så går den som bäst.

Undrar om M3 har 365 nm mellan 4900 rpm till varvstop ??I fall den har det så är det riktigt bra..

Mvh

snälla slut nu du har rätt då om det nu betyder så mycket!! kan tala om för dig att ett test som top gear gjorde med en lancer evo8 som hade typ 400 hk och typ 600 i vrid låg på högsta växeln jämsides med en orginal fiat stilo det tog 1(en) km för lancern att köra ifrån stilon!! och var så snäll och förklara för mig om turbo och ketchup effekt för mig då om nu inte vrid har nån betydelse!!

_BoBBo_
18 februari 2007 · 7 Inlägg

verkligen ett grymt svårt val men vist är r32 lite vassare 1

Golf_Gti
18 februari 2007 · 72 Inlägg

nicke_b2

Varför blir du förbannat för ??Kan man inte diskutera vissa saker om man har rätt eller inte .Det är alltid något som har rätt och fel och jag har inte sagt att jag har rätt,men man kan ändå diskutera utan att det förekommer sånt (Snälla sluta nu )

Att ligga på högsta växel med ett hur stor turbo som helst är inget höjdare.Den måste ligga på rätt varv tal för att den ska gå bra.Hade det varit lika stor turbo som  i GTI 5 så hade den dragit ifrån denna Fiat.

Som sagt allt berör på vart man har vridmoment.Denna Mitsubishi hade den inte på 1500 rpm i alla fall..

Mvh

nicke_b2
18 februari 2007 · 266 Inlägg

jag er inte förbannad, men han verkar ju inte förstå att nm är ganska viktigt i en bil ovh helst vill man ju ha det så tidigt som möjligt för att få ut effekten som ligger i bilen! se bara på diesell bilar!! du kan ju ha två lika dana bilar en diesel och en bensin och med samma häst antal då kan man ju gissa att dieseln kör ifrån bensinaren tack vare sitt enorma vrid vid lågt varvtal!!! vrid = styrka!
mvh niclas
cado_mdrei no hard feelings, jo du skulle antagligen plocka mig hur enkelt som helst med din m3!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang