4381
Sök

NM vs HK?

5 710 Inlägg
22 februari 2007
#41
Ckosworth skrev:
Volvos lastbilar tål inte vikter även om dom har hästar, inte samma vrid,

Vrid är vrid och hästkrafter är hästkrafter och vilket märke det kommer ifrån, om det är en V8:a eller en rak 6:a har ingen betydelse.

Ckosworth skrev:
Kan tillägga att denna bara finns med automat...

Nej....

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
22 februari 2007
#42
jimmy1977 skrev:
Generellt får en motor med bredare kolvar (och kortare slag) mer vrid Nm
medans motorer med "smala" kolvar (och längre slag) mera hk.

Nej, snarare tvärt om.



Detta ämne är inte lätt men viccoA:s inklippta inlägg stämmer.
Dock beror det lite vad vi skall göra med vårat fordorn.
Skall vi åka fort eller skall vi dra tungt......

MVH Jonas
..............

71 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#43
jonTe skrev:
jimmy1977 skrev:
Generellt får en motor med bredare kolvar (och kortare slag) mer vrid Nm
medans motorer med "smala" kolvar (och längre slag) mera hk.

Nej, snarare tvärt om.



Detta ämne är inte lätt men viccoA:s inklippta inlägg stämmer.
Dock beror det lite vad vi skall göra med vårat fordorn.
Skall vi åka fort eller skall vi dra tungt......

Åka fort det är därför jag startade denna tråd....ÅKA FORT det var en person som sa såhär  "uppe i fart alltså efter hundra typ har man ingen användning av effekt det är vridmoment som gör jobbet" det var det jag reagerade på och därför ville se vad ni har att säga om det...för det andra tror jag att bil nummer 2 med 500hk och 400nm är mycket snabbare än bil nummer 1 400hk och 500nm förutsatt att allt är likadant på bilarna...

10 287 Inlägg
22 februari 2007
#44
OK. Då tar vi och kör en omstart.

Bil 1: 400 Hkr och 500Nm

Bil 2: 500 Hkr och 400Nm

Alla andra randvillkor likadana. Dvs samma utväxlingar, samma cw, samma maxvarv, lika stor motorvolym.

Problemet är att ansätta att maxvarvet skall vara lika mellan bilarna, det leder till att Bil 2 blir lite konstig.

Antag att maxvarvet är 7700 rpm. Då kommer respektive bil att ha:

Bil 1: M(8000) = 400 * 7023 / 7700 = 364 Nm vid 7700 rpm

Bil 2: M(8000) = 500 * 7023 / 7700 = 456 Nm vid 7700 rpm.

Men ansatsen var att Bil 2 skulle ha ett MAX vrid på 400Nm. Då måste det alltså vara en motor som varvar betydligt mer än 8000 rpm. Om vi antar att vi vill ha 10% momenttillväxt mellan max effekt och punkten med max vrid så skulle motor 2 ha ca 364 Nm vid max effekt.

Vi räknar om motor 2 och kollar vad den bör ha för maxvarv:

Bil 2: n (max) = 500 * 7023 / 364 = 9650 rpm.

SLUTSATS => Vi måste alltså rucka på villkoret att motorerna skall ha samma maxvarv.

Rimligt sett så är Bil 1 en bil med "normal" sportmotor varvmässigt medans Bil 2 är en lite udda skapelse.

ANTAG:  nu att vi vill accelerera på typ trean från vridmomentmax upp till max effekt (låt oss säga max varv för enkelhetens skull). Skall vi nu kunna jämföra så måste bilarna ha olika utväxlingar för att kompensera för dom olika maxvarven.

ANTAG: att vridmomentmax ligger på 60% av maxvarv, för Bil 1 : 4620 rpm och för Bil 2: 5790 rpm.

=> Båda bilarna kommer nu att accelerera från 100 till 167 km/tim.

ANTAG: att vridmomentet är linjärt avtagande mellan vridmomentmax och maxvarv.

Vi tittar på effekt vid vridmomentmax för båda motorerna:

Bil 1: P (5600) = 500Nm  * 4620 / 7023 = 328 Hkr vid 4620 rpm

Bil 2: P (7000) = 400Nm * 5790 / 7023 = 329 Hkr vid 5790 rpm

Nu syns konsekvensen av dessa två motorers väldigt olika karaktär. Bil 1 är "dieselkaraktär" - det händer inte mycket över vridmomentmax. Bil 2 har allt sitt krut kvar över vridmomentmax.

Och: Eftersom bilarna har EXAKT samma effekt när dom börjar accelerera vid 100km/tim så är det ganska uppenbart att Bil 2 kommer att accelerera ifrån då tillgänglig effektintegral mellan startpunkt och maxvarv är mycket större.

I relativa tal har vi en startpunkt på 0.6nmax, en stopp-punkt - maxvarv - på nmax. Bil 1 en effekttillväxt på 328 - 400 Hkr, Bil 2 en effekttillväxt på 328 - 500 Hkr.
Räknar vi ut skillnaden i tillgänglig effekt mellan Bil 1 och Bil 2 i detta tänkta fall så har Bil 2 14% mera tillgänglig energi => Bättre acceleration.


Hoppas jag fick alla siffror rätt - jag kollräknade en gång men fel kan alltid smyga in. Egentligen skulle jag behöva räkna om det här och ansätta ett lägre maxvarv för Bil 1 eftersom Bil1 med ett maxvarv som ovan på 7700 rpm inte är riktigt vettig.

Men notera att detta visar på svårigheten att "från höften" svara på vilken bil som kommer att vara snabbast.


/Göran

Och långslagiga motorer btw: Dom har större vridmomentområde och det är lättare att få ner föroreningar samt det går att bygga kortare motorer. Nackdel är att dom blir tunga, tunga rörliga delar, tål inte höga varv och leder till bilar med hög tyngdpunkt.
Samt då som sagt var att det är lättare att få ut hög litereffekt ur kortslagiga motorer.




-------------------------- faktaruta --------------------------------------

Formel, Hkr och Nm:

I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

---------------------------------------------------------------------------


cado_mdrei skrev:
Åka fort det är därför jag startade denna tråd....ÅKA FORT det var en person som sa såhär  "uppe i fart alltså efter hundra typ har man ingen användning av effekt det är vridmoment som gör jobbet" det var det jag reagerade på och därför ville se vad ni har att säga om det...för det andra tror jag att bil nummer 2 med 500hk och 400nm är mycket snabbare än bil nummer 1 400hk och 500nm förutsatt att allt är likadant på bilarna...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Smålänning
7 883 Inlägg
22 februari 2007
#45
Allt går att lösa matematiskt, tydligen... tongue Tror jag blev lite klokare i alla fall smile Mycket bra inlägg.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
22 februari 2007
#46
Oh nej. Men en problemanalys är så gott som alltid ett bra verktyg.

/Göran

twin_cam skrev:
Allt går att lösa matematiskt, tydligen..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 februari 2007
#47
Ah, det är sjukt..

Läste igenom Görans inlägg två gånger, och den blir bara bättre för varje gång.
Nästan att den borde klistras, grymt bra smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
22 februari 2007
#48
Ingen som har motsvarande bilar så vi kan testa???

alltid roligare att köra bil än att räkna matte smile

- V8 - 4 ever . . .
_________________

72 Inlägg
22 februari 2007
#49
jimmy1977 skrev:
Ingen som har motsvarande bilar så vi kan testa???

alltid roligare att köra bil än att räkna matte smile

Jag har två race filmer mellan en Passat disel på 115 hkr och 400 nm mot en Ford escort 1.6 90 hkr 167 nm.

Skillanden är mellan bilarna ca 250 kg,då passaten vägen självklart mera.

Hur tror ni att detta har slutat 50 km/h uppåt nåt ??

Kommer att ladda upp filmer sen,har förtillfället seg internet.

Mvh
Senast redigerat av Golf_Gti (22 februari 2007)

10 287 Inlägg
22 februari 2007
#50
Tillägg:

Jag tittade på kurvan från slutgiltiga bromsningen av min motor. Den är en kompromiss (som man alltid är tvungen att göra) mellan en massa parametrar som tex att max vrid bestämdes av drivlinan etc.

Den hade:

443Hkr vid 6500 rpm : 478Nm
max vrid 530 Nm vid 4500 rpm
Vrid över 500Nm mellan 3300 - 5800 rpm. Väldigt platt vrid alltså.

Detta gav en väldigt körbar motor utan en massa ketchup eller för mycket vrid lågt ner. Notera att det är ca 10% skillnad mellan vrid på maxvarv och max-vrid.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

71 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#51
Golf_Gti skrev:
jimmy1977 skrev:
Ingen som har motsvarande bilar så vi kan testa???

alltid roligare att köra bil än att räkna matte smile

Jag har två race filmer mellan en Passat disel på 115 hkr och 400 nm mot en Ford escort 1.6 90 hkr 167 nm.

Skillanden är mellan bilarna ca 250 kg,då passaten vägen självklart mera.

Hur tror ni att detta har slutat 50 km/h uppåt nåt ??

Kommer att ladda upp filmer sen,har förtillfället seg internet.

Mvh

hahahaah git mannen har du varit och rejsat med din ford det blir roligt att se...iaf tror på passat pga bättre vikt effekt förhållande och inte pga nm...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 februari 2007
#52
Sharky skrev:
Tillägg:

Jag tittade på kurvan från slutgiltiga bromsningen av min motor. Den är en kompromiss (som man alltid är tvungen att göra) mellan en massa parametrar som tex att max vrid bestämdes av drivlinan etc.

Den hade:

443Hkr vid 6500 rpm : 478Nm
max vrid 530 Nm vid 4500 rpm
Vrid över 500Nm mellan 3300 - 5800 rpm. Väldigt platt vrid alltså.

Detta gav en väldigt körbar motor utan en massa ketchup eller för mycket vrid lågt ner. Notera att det är ca 10% skillnad mellan vrid på maxvarv och max-vrid.

/Göran

Den bilen hade vart väldigt trevlig att köra! smile

Aldrig kört diesel, men det kanske man borde testa efter att ha läst denna tråden...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 827 Inlägg
22 februari 2007
#53
twin_cam skrev:
Det beror på. I en lågvarvig motor vill jag ha mer vrid och i en högvarvig så vill jag ha mer effekt för körglädjen.

Men det är gutt att inte behöva växla ner vid omkörningar = vridmoment.

Samtidigt är det gutt när motorn drar hela vägen till varvstoppet på alla växlar...

Tur då att det funkar precis så. NM*RPM=HK. Formeln är inte så enkel men om du har samma vrid genom hela registret så ökar effekten ju mer du varvar. Det svåra är att ha vrid vid höga varv för att då få ut så mycket effekt som möjligt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

21 Inlägg
22 februari 2007
#54
Sharky skrev:
Och långslagiga motorer btw: Dom har större vridmomentområde och det är lättare att få ner föroreningar samt det går att bygga kortare motorer.

Hej,
Vad är ett vridmomentsområde?

I övrigt....acceralationen följer vridmomentskurvan på en förutbestämd utväxling. Dvs att 400hk/500Nm kommer att ha 25% högre max-acceralation än 500hk/400Nm om dom har samma utväxling, vikt, Cw, osv.
Senast redigerat av Flåklypa (22 februari 2007)

Avstängd
63 Inlägg
22 februari 2007
#55
Ckosworth skrev:
Monster_Femma skrev:
Ckosworth skrev:
Det är för jäkla roligt att köra flakrent eller utan trailer som ni säger, dom är inte speciellt slöa då tongue

Blir en jäkla skillnad när man flakat av skåpet och kopplat av vagnen, skiljer väl en 50ton med fullt lass eller nått, det kallar jag lättning tongue

idiot, jag sa att man inte ska blanda in lastbilar, vad har en lastbil med en sportbil att göra? ta och göm dig.när de ändå har så mycket vrid varför har de då inte större toppfart än bara 110-120? joooooo för att de inte har kraft mera.660 hk räcker inte mera för en så tung lastbil.kraft är hk.de är gjorda bara för att dra tunga grejer.och det är max last gär i sverige 60 ton och inte 50.

Idiot?mad Undra vem som är idiot av oss två som måste ta till påhopp!
Jag skiter fullständig i vad du säger då det inte var frågan, frågan handlade inte om sportbilar för den delen heller utan häst/vrid!

Toppfart har nog snarare med utväxling att göra än med hästar/vrid roll Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling. Sen är det inte det som brukar stoppa en lastbil, pröva och sätt dig i en lastbil och kör 130km/h så får du se hur skoj det är, rätt vingligt, sen har "alla" lastbilar fartspärr på 90km/h

Du jag vet vad en lastbil får väga enligt svensk lag och det är 60ton, har jag skrivit att det var 50ton någonstans? Det jag menar var att man lättar lastbilen 50ton när man ställer av flaket, och kopplar bort vagnen, Alltså att lastbilen väger tio ton i runda slängar!
JAG VET DET har hållt på med sånna saker sen jag gick ur skolan.

Väx upp! Dom enda inläggen jag sett från dig är hur bra din bmw är och hur bra du är och hur alla andra är dumma i huvudet eller är idioter!
Du måste väl ha lite perspektiv på saker och ting inse att alla inte tycker som dig eller är det för mycket begärt?

har jag sagt nått om min bmw? ta och kör din volvo 240 i lugn o ro så lever du längre.oj vad cool du är nu när du har åkt lastbil haha.du när jag gick transport linje så lekte du fortfarande med leksaker.du har nyss gått ut skolan dvs 19-20 år är du.om du nu ens har gått ut skolan.så nu jobbar du med lastbilar waaaaauuu.nijs.om du nu e så smart berätta för mig vad bruttovikt är för nått? mycket enkelt fråga när det gäller lastbilar.det är det första man lär sig när man går transport.förklara mycket enkelt.

"Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling." haha den var rolig.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 februari 2007
#56
Monster_Femma skrev:
har jag sagt nått om min bmw? ta och kör din volvo 240 i lugn o ro så lever du längre.oj vad cool du är nu när du har åkt lastbil haha.du när jag gick transport linje så lekte du fortfarande med leksaker.du har nyss gått ut skolan dvs 19-20 år är du.om du nu ens har gått ut skolan.så nu jobbar du med lastbilar waaaaauuu.nijs.om du nu e så smart berätta för mig vad bruttovikt är för nått? mycket enkelt fråga när det gäller lastbilar.det är det första man lär sig när man går transport.förklara mycket enkelt.

"Du kan ju få en 100hk bil att toppa mer en 300hk bil om du bara har rätt/fel utväxling." haha den var rolig.

Det där hör inte till tråden, ta det i ett pm istället så slipper vi andra plågas av detta.

Bara ett tips till dig, du har ju blivit varnad, varför inte ta det lite lugnt?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 februari 2007
#57
Monster_Femma skrev:
Ckosworth skrev:
Det är för jäkla roligt att köra flakrent eller utan trailer som ni säger, dom är inte speciellt slöa då tongue

Blir en jäkla skillnad när man flakat av skåpet och kopplat av vagnen, skiljer väl en 50ton med fullt lass eller nått, det kallar jag lättning tongue

idiot, jag sa att man inte ska blanda in lastbilar, vad har en lastbil med en sportbil att göra? ta och göm dig.när de ändå har så mycket vrid varför har de då inte större toppfart än bara 110-120? joooooo för att de inte har kraft mera.660 hk räcker inte mera för en så tung lastbil.kraft är hk.de är gjorda bara för att dra tunga grejer.och det är max last gär i sverige 60 ton och inte 50.

max last i sverige 60 ton hahahah det är 70 ton
och med tillstånd får du köra hur mycket man vill bara söka på vv
ta tillexempel försvarsmakten pansarvangnar väger dryga 70 tonet sen har du en pansrad lastbil på ca 50ton då är du uppe 120 ton och det får dom köra me likadant på jobbet vi körde en grävmaskin på 80ton plus alla skopor och paddor så vi drog över 100ton från göteborg till jönköping
och det är ca 600hk och 3000nm i den och det går som på räls i en lastbil så är det viktigaste nm för att få ut mer vrid då det är så tungt och hk gr mest för att kunna komma upp i farten max hastighet med släp 80kmh utan släp 90kmh


10 287 Inlägg
22 februari 2007
#58
Acceleration först: Det är lömskt att skriva som du skrev för då kommer många att tro att accelerationen över ett register slaviskt följer av detta. Skall man veta accelerationen över ett register måste man ha koll på hur vridmomentkurvan ser ut över hela registret och inte bara vridet i en punkt.
Notera också att när man beskriver en motors egenskaper med tex "400Hk/500Nm" så säger man därmed inte att dessa två värden sammanfaller, det man beskriver är MAX effekt och MAX vridmoment.

När det gäller mitt ord "vridmomentområde" så tror att jag du säkert begriper att jag menar att det är lättare att få ett brett vridmomentregister på en långslagig motor.

/Göran


Flåklypa skrev:
Vad är ett vridmomentsområde?

I övrigt....acceralationen följer vridmomentskurvan på en förutbestämd utväxling. Dvs att 400hk/500Nm kommer att ha 25% högre max-acceralation än 500hk/400Nm om dom har samma utväxling, vikt, Cw, osv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 februari 2007
#59
Skall vi skrynkla hjärnan på er lite nu.

Om ni får välja mellan två olika motorer för att bygga en valfri bil som skall accelerera snabbt och jag kan erbjuda er:

Motor 1 : 1 Hkr

Motor 2: 10000 Hkr

(Anta att båda väger lika mycket så det inte blir en animerad diskussion om motorn vikt)

Vilken skulle ni ta?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

BMW Power
2 362 Inlägg
22 februari 2007
#60
Sharky skrev:
Skall vi skrynkla hjärnan på er lite nu.

Om ni får välja mellan två olika motorer för att bygga en valfri bil som skall accelerera snabbt och jag kan erbjuda er:

Motor 1 : 1 Hkr

Motor 2: 10000 Hkr

(Anta att båda väger lika mycket så det inte blir en animerad diskussion om motorn vikt)

Vilken skulle ni ta?

/Göran

Kuggfråga garanterat smile hehe, men skulle väl kanske satsa på 1hk motorn big_smile lite lättare att kontrollera än en 10000 hk motor.. men men vad vet jag tongue

+ får man ta till lite andra medel? eller är det bara just dom motorerna man får använda, och inga "hjälpmedel" ?


Mycket Kubik men lite häst? big_smile se bara på bland dom större go-kart klasserna som finns.. 125cc 40 hk cirka, drar 0-100 på cirka 3,2 sek smile
Senast redigerat av FugitivE (22 februari 2007)

BMW, bogsering med wire :/


Sök