OK. Då tar vi och kör en omstart.
Bil 1: 400 Hkr och 500Nm
Bil 2: 500 Hkr och 400Nm
Alla andra randvillkor likadana. Dvs samma utväxlingar, samma cw, samma maxvarv, lika stor motorvolym.
Problemet är att ansätta att maxvarvet skall vara lika mellan bilarna, det leder till att Bil 2 blir lite konstig.
Antag att maxvarvet är 7700 rpm. Då kommer respektive bil att ha:
Bil 1: M(8000) = 400 * 7023 / 7700 = 364 Nm vid 7700 rpm
Bil 2: M(8000) = 500 * 7023 / 7700 = 456 Nm vid 7700 rpm.
Men ansatsen var att Bil 2 skulle ha ett MAX vrid på 400Nm. Då måste det alltså vara en motor som varvar betydligt mer än 8000 rpm. Om vi antar att vi vill ha 10% momenttillväxt mellan max effekt och punkten med max vrid så skulle motor 2 ha ca 364 Nm vid max effekt.
Vi räknar om motor 2 och kollar vad den bör ha för maxvarv:
Bil 2: n (max) = 500 * 7023 / 364 = 9650 rpm.
SLUTSATS => Vi måste alltså rucka på villkoret att motorerna skall ha samma maxvarv.
Rimligt sett så är Bil 1 en bil med "normal" sportmotor varvmässigt medans Bil 2 är en lite udda skapelse.
ANTAG: nu att vi vill accelerera på typ trean från vridmomentmax upp till max effekt (låt oss säga max varv för enkelhetens skull). Skall vi nu kunna jämföra så måste bilarna ha olika utväxlingar för att kompensera för dom olika maxvarven.
ANTAG: att vridmomentmax ligger på 60% av maxvarv, för Bil 1 : 4620 rpm och för Bil 2: 5790 rpm.
=> Båda bilarna kommer nu att accelerera från 100 till 167 km/tim.
ANTAG: att vridmomentet är linjärt avtagande mellan vridmomentmax och maxvarv.
Vi tittar på effekt vid vridmomentmax för båda motorerna:
Bil 1: P (5600) = 500Nm * 4620 / 7023 = 328 Hkr vid 4620 rpm
Bil 2: P (7000) = 400Nm * 5790 / 7023 = 329 Hkr vid 5790 rpm
Nu syns konsekvensen av dessa två motorers väldigt olika karaktär. Bil 1 är "dieselkaraktär" - det händer inte mycket över vridmomentmax. Bil 2 har allt sitt krut kvar över vridmomentmax.
Och: Eftersom bilarna har EXAKT samma effekt när dom börjar accelerera vid 100km/tim så är det ganska uppenbart att Bil 2 kommer att accelerera ifrån då tillgänglig effektintegral mellan startpunkt och maxvarv är mycket större.
I relativa tal har vi en startpunkt på 0.6nmax, en stopp-punkt - maxvarv - på nmax. Bil 1 en effekttillväxt på 328 - 400 Hkr, Bil 2 en effekttillväxt på 328 - 500 Hkr.
Räknar vi ut skillnaden i tillgänglig effekt mellan Bil 1 och Bil 2 i detta tänkta fall så har Bil 2 14% mera tillgänglig energi => Bättre acceleration.
Hoppas jag fick alla siffror rätt - jag kollräknade en gång men fel kan alltid smyga in. Egentligen skulle jag behöva räkna om det här och ansätta ett lägre maxvarv för Bil 1 eftersom Bil1 med ett maxvarv som ovan på 7700 rpm inte är riktigt vettig.
Men notera att detta visar på svårigheten att "från höften" svara på vilken bil som kommer att vara snabbast.
/Göran
Och långslagiga motorer btw: Dom har större vridmomentområde och det är lättare att få ner föroreningar samt det går att bygga kortare motorer. Nackdel är att dom blir tunga, tunga rörliga delar, tål inte höga varv och leder till bilar med hög tyngdpunkt.
Samt då som sagt var att det är lättare att få ut hög litereffekt ur kortslagiga motorer.
-------------------------- faktaruta --------------------------------------
Formel, Hkr och Nm:
I SI-enheter så ser formeln ut så här:
Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)
Ett helt varv är 2 x PI radianer.
=>
P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)
Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.
Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W
Då kan vi göra om formeln
=>
P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60
=>
P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [ ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]
=>
P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5
---------------------------------------------------------------------------
cado_mdrei skrev:
Åka fort det är därför jag startade denna tråd....ÅKA FORT det var en person som sa såhär "uppe i fart alltså efter hundra typ har man ingen användning av effekt det är vridmoment som gör jobbet" det var det jag reagerade på och därför ville se vad ni har att säga om det...för det andra tror jag att bil nummer 2 med 500hk och 400nm är mycket snabbare än bil nummer 1 400hk och 500nm förutsatt att allt är likadant på bilarna...