Irmscher Vectra skrev:
Kom på en riktigt dum grej som hände för nåt år sen.
Jag hade min Primera och gled runt på byn med parkeringsljus och dimljus - i mörker.
Åkte upp mot 45:an, svängde söderut och får jordens ryck och tänker nu jävlar! Stampar allt som går på ettan, tvåan, trean, får i fyran sen får jag möte! En blåvit SAAB 9-5 kombi! Och dom tvärnitar och ska till att vända...
Saaatan! Jag tänkte släpper jag nu så åker jag dit för allt möjligt...
Jag petade ner ett hack och drar fullt. Det sista jag såg i backspegeln var bromsljus, blåljus och däcksrök! På med helljuset och ut i mörkret!
Adrenalinet rann ut ur öronen och jag ger bilen allt den har. Passerade 190...200.. 210, sen bär det uppför förbi en golfbana och blir lite krokigt. Jag släpper lite och manövrerar mig förbi refugen - i 190.
Sen svänger det ganska kraftigt höger vid Rottnerosparken. Den kurvan gled jag genom med fyhjulssläpp i ca 170... Sen ser jag tanklampan börjar lysa.. NEJ!!! Inte nu...
Jag får en snilleblixt och kommer att tänka på en tvärväg som ledde in mot pappersbruket precis efter ett backkrön och tänker; in dit, släcka allt och hoppas på det bästa. Sagt och gjort. Står på bromsen över krönet, siktar in mig på infarten och lyckas ta mig in utan större däcksrök och sladd. Upp på vägen som går liksom tillbaks en bit, stänger av bilen och allt som heter ljus och ljud. Får ner rutan och hör en bil komma som attan.
Ser bara blåljus blåsa förbi nere på riksvägen och håller andan. JA! Dom försvann. Jag startar och åker nån kilometer in på den grusväg som leder bort från allt.
Ringer en polare som jag sett tidigare och frågar om hon ville reka lite efter poliser ute på byn. Kaos; hon hade kört hem och tagit en öl.. Jag samlar mig och smyger in mot samhället igen och tar alla möjliga smågator hem. Stänger av bilen, går in hemma och bara sitter där. Längst inne känner jag; Det ringer snart på dörren och polisen står där arg som en tjur i Madrid! Jag har ju den enda Primeran det står just PRIMERA med stora vita bokstäver på i hela byn! :7
Men allt gick bra och ingen polis kom. Men jag var nojjig i veckor efter det. Sen dess har jag varit hemskt lugn och kört utan större incidenter med lagen.