2269
Sök

taktik Röstning!!

2 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Finns det något mera störande en folket som håller på att rösta lågt på bilar bara för att hålla betygen ner.. Som en del av bilarna som har högst betyg snitt men endå en massa 2or. Kanske låter lite invecklat men... Det borde finnas ett betygs sätt för hur man läger betygen tex om man röstar lågt tex en tvåa på en bil som nästan 5 i betyg så går ens röstnings betyg ner men endå måste man ju kuna rösta lågt så om bilen har en trea i stitt och man röstar en 2 så är det ju inte samma sak.. Själv klart ska man ju få rösta vad man vill men inte bara för att dra ner anndras betyg!!
skulle vara roligt att slippa all taktik röstning!!!

elektriker
591 Inlägg
11 mars 2007
inte för att verka otrevlig men det finns massor med trådar angående detta..

---------------> Kimpan

draminbil.nu
1 382 Inlägg
11 mars 2007
Som kimpan säger finns MASSA trådar om detta..
Sen fungerar systemet redan på ungefär det sättet du säger! Prova att räkna ut snittet på en bil på topplistan så får du se tongue

Beredare
561 Inlägg
11 mars 2007
Tycker att dom som röstar lågt ska skriva en kommentar varför de röstar så lågt.... Alla har ju rätt att ha en åsikt. Är det av avundsjuka så ska man ju inte rösta alls!!
Den senaste tiden har jag fått många 2or.... Undrar varför?? =0)

Mvh Jonas

9 108 Inlägg
11 mars 2007
Groggmugg skrev:

hehe jo nu när man kan se hur folk röstat den senaste månaden så såg jag att 47 av mina 53 tvåor är från senaste månaden, lite sjukt wink

Som sagt fungerar redan röstningssystemet så att de avvikande betygen inte räknas alls lika mycket.

Avstängd
1 031 Inlägg
11 mars 2007
Tycker det är ganska lusitgt att 25st tycker min bil är så ful att de ger den en 2:a...

5:   117 röster (74%)
4:   9 röster (6%)
3:   6 röster (4%)
2:   25 röster (16%)
1:   1 röst (1%)

126 Inlägg
11 mars 2007
Ja, det är lite konstigt om man bara fått fyror och femmor, så plötsligt får man en etta. Om man inte har allt för många röster så påverkar ju betyget kraftigt. Taktik ja...
För min pickis är ju verkligen hemskt ful!

7 120 Inlägg
11 mars 2007
Runn WS7 skrev:
Tycker det är ganska lusitgt att 25st tycker min bil är så ful att de ger den en 2:a...

2:a är ju "nja, sådär". Det är väl ändå inte så farligt?

1 893 Inlägg
11 mars 2007
Aerodynamik skrev:
Runn WS7 skrev:

Taktik på hög nivå. De röstar inte etta, för de vet att den inte räknas in i bilens betyg om bilen blir invald i kategori. Citerar från ansökningssidan för kategorier.

"Särskilda regler för kategoriserade bilar. En bil i kategorierna "Extreme", "Streetcar", "Exclusive" samt "Veteran" saknar möjligheten att få ett betyg lägre än 2."

Röstar de etta så vet de att den försvinner i samma sekund som bilen hamnar i någon av ovanstående kategorier. Därav alla tvåor. Många skulle antagligen varit ettor utan kategorisystemet.

Tycker det lät som en utmärkt idé, att man har ett röstnings betyg.
En som röstar mycket låga betyg, skulle inte ha lika mycket vikt på sitt betyg. Borde vara en smal sak att få med. Mao en som bara röstat ettor, skulle bara ge en bil han röstar på 25% av en etta. En som har snitt 4 i utdelade betyg, skulle ge 100% av betyg denna delar ut.
Då skulle man tänka sig för lite extra innan man delade ut massa ettor.

Räkna ut snittet på personens utdelade betyg och sätt dennas betygs vikt enligt nedan.
1-2 - 25%
2-3 - 50%
3-4 - 75%
4-5 - 100%

Fast det kanske komplicerar till det lite mycket. wink

9 108 Inlägg
11 mars 2007
Kristian_V skrev:
Taktik på hög nivå. De röstar inte etta, för de vet att den inte räknas in i bilens betyg om bilen blir invald i kategori.

eeh, den är ju faktiskt redan i en kategori det är därför han inte har ettor. tongue

1 893 Inlägg
11 mars 2007
Kollade inte innan jag postade, men där har vi anledningen till tvåorna. Ettor skulle inte räknas och det vet de som röstat tvåorna.

Administratör
11 899 Inlägg
11 mars 2007
Kristian_V skrev:
Kollade inte innan jag postade, men där har vi anledningen till tvåorna. Ettor skulle inte räknas och det vet de som röstat tvåorna.

Man KAN inte rösta 1:a på en bil med streetcar, extreme, veteran eller exclusive. Det är nog där vi har förklaringen wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 893 Inlägg
11 mars 2007
chrizz. Tror du det vore möjligt att införa det som jag skrev i förra posten, med vikt på röstaren.? Ifall du förstår vad jag menar. Skulle ju sopa bort det mesta av rävspelet, men jag kan förstå att det kan vara klurigt att genomföra.

Maizer
11 mars 2007
Jag har fått 10st 1or varav 9st är från den här månaden.. hmm lite skumt

LillNaisarn
11 mars 2007
Groggmugg skrev:
Tycker att dom som röstar lågt ska skriva en kommentar varför de röstar så lågt.... Alla har ju rätt att ha en åsikt. Är det av avundsjuka så ska man ju inte rösta alls!!

Ren och skär avensjuka ?
kan inte se det som annat, bryr mig inte så jätte mkt om betyg systemet om jag ska vara ärlig blir bara mer irriterad på en massa som väljer att rösta 1:a på ens kärra, om folk tycker att den är så skabbig kan dom väll säga det och varför dom tycker det,

eller är det så också att folk är avensjuka på ens bil? visst har inte ngn speciellt fet kärra men en 1:or är väll att ta i smile (min åsikt dock)

så hära ser det ut för min kärra:
5:   5 röster (33%)
4:   1 röst (7%)
3:   0 röster (0%)
2:   3 röster (20%)
1:   6 röster (40%)
Betyg snittet ligger på 2,567 smile
kanske man skulle borda fundera på att skrota bilen då majoriteten väljer 1p wink

28 Inlägg
11 mars 2007
mm många som röstar 1or och 2or för att få ner ens betyg, uppdaterade bilen nyss nån petar direkt dit en 1a som betyg.

Har dock ingen speciell bil men en 1a är den inte värd vet jag.

2 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
För mig vart det inte för en man komme på in på märkestoppen dom dåliga betygen började komma in.. var bara kvar i ca 1 dygn sad
Men samtidigt kan man ju vara glad för att det finns andra som tycker att ens bil är ett hot...

draminbil.nu
1 382 Inlägg
12 mars 2007
Jag måste bara säga att ifall det systemet skulle bli verklighet borde de som röstar (kanske) 4:or i snitt ha röster som är värda mer än de med 5:or! För de som bara röstar 5:or förstör ju betygs systemet åt andra hållet smile

Kristian_V skrev:
Aerodynamik skrev:
Runn WS7 skrev:

Taktik på hög nivå. De röstar inte etta, för de vet att den inte räknas in i bilens betyg om bilen blir invald i kategori. Citerar från ansökningssidan för kategorier.

"Särskilda regler för kategoriserade bilar. En bil i kategorierna "Extreme", "Streetcar", "Exclusive" samt "Veteran" saknar möjligheten att få ett betyg lägre än 2."

Röstar de etta så vet de att den försvinner i samma sekund som bilen hamnar i någon av ovanstående kategorier. Därav alla tvåor. Många skulle antagligen varit ettor utan kategorisystemet.

Tycker det lät som en utmärkt idé, att man har ett röstnings betyg.
En som röstar mycket låga betyg, skulle inte ha lika mycket vikt på sitt betyg. Borde vara en smal sak att få med. Mao en som bara röstat ettor, skulle bara ge en bil han röstar på 25% av en etta. En som har snitt 4 i utdelade betyg, skulle ge 100% av betyg denna delar ut.
Då skulle man tänka sig för lite extra innan man delade ut massa ettor.

Räkna ut snittet på personens utdelade betyg och sätt dennas betygs vikt enligt nedan.
1-2 - 25%
2-3 - 50%
3-4 - 75%
4-5 - 100%

Fast det kanske komplicerar till det lite mycket. wink

Beredare
561 Inlägg
17 mars 2007
Och 2orna trillar in hela tiden.....tongue Betyget dalar upp o ner hela tiden..... Men det börjar bli många 2or nu..... Som ngn sa... Kanske lika bra att skrota den för bilen verkar ju vara skrotmaterial.... wink

Mvh Jonas

9 108 Inlägg
17 mars 2007
Groggmugg skrev:
Och 2orna trillar in hela tiden.....tongue Betyget dalar upp o ner hela tiden..... Men det börjar bli många 2or nu..... Som ngn sa... Kanske lika bra att skrota den för bilen verkar ju vara skrotmaterial.... wink

Du tycker inte 4,69 i snitt duger bara för att du fått några tvåor? Man kan inte ändra systemet så att alla får femmor hela tiden, deal with it.

Sök