2853
Sök

Vad kan man begära i Lön som mekaniker?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 mars 2007
chrille_ skrev:
twin_cam skrev:
Har för mig att det är 60 kr/timme som är det minsta som en arbetsgivare får ge till en anställd. men det är få som gör. De flesta brukar ge mellan 80 - 110 kr/timme.

jag vet att det inte är något välbetalt jobb.

60kr/timmen känns nog lite att ta i .. när man e utbildad inomdet allafall..

när man sommarjobbar i en verkstad och är 18 år och går utbildningen är lägsta lönen ca 70-75 kr.. 

60kr kanske gäller när man inte är utbildad?

näe inte så mycket aneby kommun ger 35kr i timmen hmm

Snabb =)
247 Inlägg
21 mars 2007
jag går ut skolan till sommarn och har också praktik just nu på en märkes verkstadjag har fått garanterat jobb där till sommarn och skulle få 90.60 i timmen. inte helt fy skam men då har man ju slitit där i 2 ½ månad nu gratis och dom vet vad jag kan osv. Så jag är glad att jag slipper söka jobb nu direkt efter skolan smile

/mvh markus

Just real power no turbo shit =)

12 086 Inlägg
22 mars 2007
chrille_ skrev:
tja!
Nu e de så här att de börjar dra sig mot studenten och man börjar tänka på jobb och såhär.
Jag praktiserar på en märkesverkstad nu och dom är intresserade av att anställa mig..
jag har gått ett 3 årigt fordonstekniska program med bra resultat.
då e min fråga till er här på garaget.

Vad kan man kräva i lön? 
vad är minimum, var kan man hitta detta?
vad har ni i lön?

inte bara jag som är kluven över detta även pratat med min polare som sitter i samma sits.

tacksam för alla svar
pm:a om ni inte vill ta de för alla.

mvh Chrille_

Har du precis kommit från skolan ska du nog inte kräva ett skit! smile

88 Inlägg
22 mars 2007
va du än gör gå in med i facket iaf... där kostar det bara pengar! och om dem "kräver" högre lön eller diskuterar nått som du kommer inblandas i och du inte är med i facket så om du inte gillar det så behöver du abslout inte göra som dem säger el gå med i nått om du förstår? asså om dem kräver högre lön så utan att vara medlem i facket så får du automatisk högre lön smile

om jag vore dig så skulle jag inte tvekan MINST 100kr/tim för det finns folk där ute som sitter utan jobb med höga utbildningar och folk som jobbar på verkstäder idag som knappt vet vad skolan är...men jag säger inte att dem folken är dåliga snarare tvärtom!!

så lycka till med nya jobbet smile

mvh jocke
Senast redigerat av Jooko (22 mars 2007)

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 mars 2007
ja minst 100:- timmen inget under det.

att vara ny är ju inget negativt.

Jag hoppade av skolan och började jobba i industri med 250:- timmen som grundlön som egen företagare och det är absolut inget överpris, räknar man om det i normallön så ska 120kr timmen vara normalt för dig.

Men som sagt, det är ju iaf ett jobb..

Idag så ser jag iaf inte av någon skillnad i lön på de som jobbat i 40år på samma plats och de som börjar jobba. Mycket det att företagen vill ha in ny vilja och kompetens. Kolla vad de andra på företaget har och våga lägg dig nära.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

SupeR
106 Inlägg
22 mars 2007
Nej. Stå på dig för fasen!
Massa folk som sitter och säger att du inte har rätt att kräva nånting för att du är nyutbildat,
Det är ju enbart skitsnack.. Som du själv säger så har du ju redan visat vad du kan.
Och nu gäller det bara för dig att få dom att fatta vilken resurs du är!

Klart du ska kräva en fin lön.. Men kan ju inte få mer än nej!

-red lights-

Kettunen
22 mars 2007
Klart du ska ha lön va fan o inga 40kr som nån skrivit.. Det är inte ens väl lagligt att jobba för dom pengarna?? Sen kommer ju skatt på dom 40 kr så man känar ca 10-15 kr i timmen. Skulle inte tro det...
Stå på dig som Jaysx säger. Du kan bara få ett nej

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
okey tack för alla svaren jag fått ... lite blandade... men som ni säge 100kr/timmen hadej ag tyckt va en "bra" lön .. men är inte så säker på att man får så mycke ... ska inte skriva papperna än men om 1 månad ungefär...

får se vad som händer o hoppas på de bästa...

// chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

23 Inlägg
22 mars 2007
jag är själv mitt uppe i en löneförhandling och de vill att jag ska ha efter vad fack avtalen säjer men de kan glömma att jag går i skiten för 70kr/timmen. de andra på jobbet har 126kr/timmen så varför skall jag ha hälften jag är den ende som är under 50 så de ska istälet vara glada att man är där

Börjar bli trött på arbetsgivaren

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
brekas skrev:
jag är själv mitt uppe i en löneförhandling och de vill att jag ska ha efter vad fack avtalen säjer men de kan glömma att jag går i skiten för 70kr/timmen. de andra på jobbet har 126kr/timmen så varför skall jag ha hälften jag är den ende som är under 50 så de ska istälet vara glada att man är där

erbjuder dom dig 70kr/timmen ... fyfan .. va dåligt..

är du färdigutbildad?

//chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

601 Inlägg
22 mars 2007
Ja jobba innan som bilmekaniker på en liten verkstad å hade 81kr/timmen. Tyckte de va lite för allt slit ja fick utföra å gick inte förhandla upp nått så ja sluta där. Hoppas nu på å finna nått bättre betalt. Där man iaf får runt 100-lappen timmen. D elåter rimligt eftersom mekanikerjobb är inget slöjobb utan där får man ju jobba å slita å möga ner sig

23 Inlägg
22 mars 2007
chrille_ skrev:
brekas skrev:

erbjuder dom dig 70kr/timmen ... fyfan .. va dåligt..

är du färdigutbildad?

//chrille_

jag har gått ut gymnasiet med allt godkänt.

166 Inlägg
22 mars 2007
Får man inte bättre betalt när man e utbildad mekaniker får ju mer när man jobbar på sapa eller dylikt ju. Det är skamligt.

23 Inlägg
22 mars 2007
Crille666 skrev:
Får man inte bättre betalt när man e utbildad mekaniker får ju mer när man jobbar på sapa eller dylikt ju. Det är skamligt.

jag är inte mekaniker direkt jag är sme men skruvar mycke på tunga maskiner

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 mars 2007
Runt 100-lappen absolut! Jag är inhyrd på SAAB nu och står på linan där ett par timmar varje morgon innan skolan och jag får ca 120kr i timmen.. så jo 100-lappen ska du allt ha i plånkan!

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sleeper
3 084 Inlägg
22 mars 2007
tänk vad lite 2kr i minuten låter jämfört med gates som tjänar 2k i sekunden ^^,

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

4 554 Inlägg
22 mars 2007
jag hade 120-130 tror jag när ja jobbade som mekaniker utan utbildning hehe

8 Inlägg
14 november 2009
Jag har själv nu fått jobb efter allt letande och enkelt var det. Har kommit överrens om att jobba gratis vissa dagar som praktik så får 90kr/tim vilket är hyffsat men räknar man bort skatt och hyra och bensin som inte ingår blir det inte mycket kvar det är ungefär som att vara arbetlös iaf om jag jobbar gratis 2dagar/veckan.
När jag var arbetslös fick jag en liten slant i hyresbidrag + socialbidrag och det har varit jobbigt jämfört när man gick i skolan och åkte buss och fick 1050kr/månaden det kunde man ändå leva på smile

har utbildning med bra betyg.

huh?
10 427 Inlägg
14 november 2009
En bilfirma ville ge mig 21200 [~130kr/timmen] i ingångslön som kundmottagare/servicerådgivare
och det speglade väl även någorlunda vad mekanikerna/teknikerna tjänade där.

Edit: Tråden är ju gammal som gatan ffs tongue
Senast redigerat av steifan (14 november 2009)

12 086 Inlägg
14 november 2009
steifan skrev:
En bilfirma ville ge mig 21200 [~130kr/timmen] i ingångslön som kundmottagare/servicerådgivare
och det speglade väl även någorlunda vad mekanikerna/teknikerna tjänade där.

Edit: Tråden är ju gammal som gatan ffs tongue

Jag får 21200kr till drygt 122kr/h?

Sök