Nu känner jag mig nästan taskig. Men iaf det jag inte gillade var färgena speciellt innuti men i övrigt har du gjort ett bra jobb med bilen. Men som sagt färgerna:D
Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Nu känner jag mig nästan taskig. Men iaf det jag inte gillade var färgena speciellt innuti men i övrigt har du gjort ett bra jobb med bilen. Men som sagt färgerna:D
Hehe ok du är inte den ända som hajar till över framförallt inredningen. Kanske inte jätte diskret och vanligt med en ljus inredning.
Jaha då kör vi väll en liten uppdatering igen om helgens pysslande. I lördags bestämde jag mig för att ta mig i kragen och skruva ur inredningen i bilen så man kan skicka den till lackeraren utan att vara rädd för att sätena blir kassa. Och sen är de ju ett plus när den är borta när man ska börja koppla och bygga ljudet i den. I dag söndag så började jag äntligen med själva ljudbygget. De hela började med att jag i Fredag var hos Ljudia och snackade och passade på att ta med mig ett par prylar. Jag fick med mig, ett kitt Zachry XLNT-520, ett kitt Zachry XLNT-620, en Zachry X3M-100 DVC bas och två steg. Detta tyckte jag var bra att ha hemma till och början med så man har nått att ta mått på. Så i dag började jag med att tillverka bafflar till 5.25 och 6.5 kitten. Det blev tot 18 st får se om alla hittar en plats i bilen .
Lite bilder då:
Mallar upp ritade så jag lättare kan ställa in fräsen.
Samma sak till 5.25:erna
De blir en del
ut fräst för öronen som finns på 5.25 högtalarna.
Arbetsplatsen efter en hård dag.
Det färdiga resultatet.
Fick ett ryck för ett par veckor sen då jag blev sugen att plasta lite så jag passade på att gjuta av grillen till bilen så detta är formen slät och fin. I denna tänkte jag sen gjuta min egen lilla grill
Saab_Robin: Jopp de blev ju en del får se om alla bafflar blir utnyttjade men de kommer inte bli många över i alla fall.
ToTTeN: De kommer bli så bra detta och med din hjälp så kommer det nog bli bra kopplat med
Haans: Tack och välkommen till tråden.
Rydholm99: Självklart ska jag fortsätta och uppdateringar kommer så fort jag har gjort nått. Tycker de är lite kul att inredningen är en liten grupp delare.
Tjena på er tänkte skriva av mig lite om vad som har hänt i helgen.
Jag började lördagen med att försöka få bort vinylen på alla dörrsidor. Efter en del tips så köpte jag mig en grov puttsskiva till rondellen som funkade riktigt bra. Så efter en halv dags slitande och inandning av diverse vinyl gifter så var all vinyl borta på dom. På söndagen så monterade jag bort hatthyllan i bilen och slet bort den blå vinylen på den med. Efter detta så plastade jag och tjejen den med ett lager 300 matta för att den ska hålla formen bättre än de där papp skiten som den består av. Nu gäller det bara att den inte har ändrat form och passar i bilen så man kan börja placera ut bafflarna där de hör hemma. Vi passade även på att plasta fast inläggen i dörrsidorna så de sitter fast ordentligt på baksidan av dörrsidorna. Så när detta är torkat så kan man starta med baffel placering och ännu mer plastande.
Dörrsidan utan vinyl.
Fast plastning av inläggen.
Hatthyllan på härdning. De gamla gallren är kvar då de kommer att hamna innanför själva "högtalarlådan" så de var smidiga att ha kvar så man fick de tätt lättare. Nu återstår bara att läck testa insidan. Sen placera bafflar.
Mer än så han man inte med då vädret är typiska höstigt och bilen står och tar upp garage plats.
Tjena på er. Tänkte börja med en fråga. Ser att de är många som är inne och kollar på tråden men stundtals inte så många som skriver. Varför?? Är de nått ni vill att jag ska ändra??
Också nu till själva uppdateringen. Eftersom man jobbar skift så blir de inte så mycket tid till att pyssla med bilen på vardagarna så de blir mest att ge järnet på helgerna. Så även denna helg. På schemat stod det Baffelplacering på hatthyllan, och dörrsidorna och även lite tillverkning av en form till ventilations tuneln som kommer gå i hatthyllan. Tänkte lägga upp lite bilder och förklara där vad jag har gjort.
Började med att placera ut vart 6.5" ska sitta i bakdörrarna. De var ganska lätt då det inte fanns en massa saker i vägen. I ett försök att inte få dom att sticka ut för mycket men ändå få en vinkel uppåt så skar jag ut i överkant för baffeln och sänkte ner den kanten i dörrsidan. Blev riktigt bra tycker jag.
Gjorde i stort sätt samma sak i framdörrarna fast de krävdes en hel del mer tänkande där. Va både instrumentbrädor och säten i vägen men jag tror att jag fick till de hela.
Placeringen av 5.25" på hatthyllan var helt klart lurigt på sitt sätt. Dels var de en bakruta i vägen och sen var de ju ett bälte till mitten platsen som var i vägen. sen är de ju rätt trevligt med lite symmetri också men efter en del mätande blev de bra. Gjorde även en tunnel till kallufts intaget i hatthyllan. Ska sätta en snygg liten detalj där sen som galler.
Nu är allt förberett för plastning på baksidan. Detta gör jag främst för att täta oönskade hål och så är de ju rätt trevligt om bafflarna sitter kvar.
Formen till tunneln plastad. Den är uppbyggd av kartong med en massa packtejp på så att den sen lossnar.
Jaha då var allt plastat och klart för denna helg. Blev rätt nöjd med allt jag han med trots de tråkiga vädret. Tur att man har någon stans att lägga allt på tork i alla fall..
KoSoVaR: Ja du siktar på att göra de nästa helg tror jag ska lägga ett lager plast på andra sidan med av dörrsidan. Och gjuta in luftkanalen och lägga mer plast på hatthyllan först innan jag drar över med flisen.
Har kollat igenom hela tråden nu, och blir verkligen imponerad av ditt bygge! Innan du började bygga om den igen blev den verkligen grymt fin, och tvivlar inte en sekund på ett ännu bättre resultat denna gången