3372
Sök

Vilket slutsteg ska jag välja? 3st alternativ.

Bmw E36
304 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
Tjenare,  har en MDS 12" i bagaget och MTX slutsteg vet ej watten.
Tänkte att jag köper en ny slutsteg & nya högtalare fram.
Lite senare har jag tänkt att jag ska köpa 2x12"(2x400WRMS) till bagaget, vill ha en ny slutsteg som kan klara av det.

ex:
CD/MP3 spelare: Nån Blaupunkt Mp3 spelare.

Fram: 4" MDS 100WRMS
         MTX Slutsteg

Bak: 12" MDS
        Vilket Slutsteg?

Här är ett par länkar till några slutsteg:
http://www.blocket.se/view/5904499.htm? … amp;city=0

http://www.tradera.com/auction/Bilstereo/aid_17657841

Eller nån annat men vilket?

Har ~1500kr att sätta på ett slutsteg.
Kan ingenting om slutsteg därför jag frågar er.
Inga dumma kommentarer om att mds suger eller liknande tack.

Tack till alla svar.
Senast redigerat av valkonen (29 augusti 2005)

Team Tondöv
649 Inlägg
29 augusti 2005
Tycker du ska glömma båda två!
Bara en massa fantasisiffror ang watten, dessutom totalt okända fabrikat..
Lägg på en femhundring och kika på tex det här:
http://www.mds.se/?artnr=2Y150
Var bara ett exempel, finns en hel del att välja på!
Se till att köp nåt av lite bättre kvalisort bara, istället för Megasuperduper 1200W-stegen som det tyvärr finns alldeles för mycket av..

391 Inlägg
29 augusti 2005
usch för båda dem där stegen,
du skulle behöva  hela bagage med baterier för att kunna ha nåt som kan leverera den där effekten,

sata på nåt Rf steg,  gärna begagnat, de är bra grejer,  och om fu ska gå på "Watt"  så får du ett tungt steg runt 50W

Bmw E36
304 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
Ahaa, okej. Rockford har jag kollat på också ett tag.
Om det var dom du menade?
Då får jag spara pengar och köpa en beg rockford steg istället.
Finns det nått jag måste kolla på när jag köper slutsteg? är det bara märket som spelar roll eller?

Vad tycker ni jag ska ha för högtalare på hatthyllan?
Finns det några 2x12" högtalare ni kan rekommendera till mig? jag tar gärna emot bra förklaringar för att jag fattar inte mycket själv om detta smile

391 Inlägg
29 augusti 2005
jag brukar ofta snegla på hur många Ampere dem är avsäkrade på,  tycker det känns som en säkrare utgångspunkt än massa W som eg inte säger så mkt,

35 Inlägg
29 augusti 2005
varför  2 st 12" lägg dom pengarna istället på en rejäl och bra 12" bas

Bmw E36
304 Inlägg
29 augusti 2005
Trådstartare
MrScorpio: Vad har det för fördel?
Senast redigerat av valkonen (29 augusti 2005)

6 851 Inlägg
29 augusti 2005
Håller med som övriga ang. stegen..har svårt att tro att de verkligen ligger på den effekt de säger..Jag skulle satsa på ett beg. Kicker steg..skall du ha det till basarna enbart så ett av deras monoblock. De kostar mer, men är mycke mera kraft i än de som du kollat på iaf..

2lateuloose
543 Inlägg
30 augusti 2005
1500:- för ett steg.. hmm varför inte spara ett tag & få tag på nåe regält.. MDS går fett bort! köp ett beggat Rockford Fosgate el. kanske ett Orion av äldre modell.. kicker funkar de oxå!

På basar så skulle jag köpa Spl Dynamics om jag hade tänk spela högt.. billiga & har världsrekord i dB annars så finns RF, Orion, Crossfire, t ex
satsa på två 12" det brukar funka kanon

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

859 Inlägg
30 augusti 2005
För att "få igång" ett par 12" basar som spelar någolunda bra behövs effekt, och för effekt behövs batterier, och då är vi helt plötsligt uppe i HELT andra pengar. Satasa på en enkel 12"bas för runt 1500kr och ett beggat steg av känt märke för 2000kr, det funkar bättre än man kan tro om det är rätt byggt.

MVH Theo

Bmw E36
304 Inlägg
30 augusti 2005
Trådstartare
Theo: Vadför bas ? nått speciellt märke som är bra?
Jag har en 12" MDS i bagaget just nu. den dunkar till rätt ok, men tänkte att jag köper en ny baslåda om jag ska köpa en ny slutsteg.
Vet ej alls watten på basen.

Eller får jag bättre bas om jag går och byter mitt slutsteg? har en MTX Thunder 280.

680 Inlägg
30 augusti 2005
jag har ett 900 w slutsteg du kan få köpa billigt om du vill??hör av dig för mer info

391 Inlägg
30 augusti 2005
demk:  900 W hur många baterier ahr du i bagaget då? vad är det avsäkrat på,    nej nej  valkonen  det är sånan här steg du skall undvika!   fantasi siffror

859 Inlägg
30 augusti 2005
valkonen skrev:
Theo: Vadför bas ? nått speciellt märke som är bra?
Jag har en 12" MDS i bagaget just nu. den dunkar till rätt ok, men tänkte att jag köper en ny baslåda om jag ska köpa en ny slutsteg.
Vet ej alls watten på basen.

Eller får jag bättre bas om jag går och byter mitt slutsteg? har en MTX Thunder 280.

Vill helst inte sitta och göra reklam för några speciella märken, men köper du en bas av ett kännt märke, som inte kostar allt för lite ny, så brukar det oftast bli bra. Watten på basen skall du inte bry dig så mycket om, det är endast hur mycket talspolen klarar innan den brinner av. Watten säger ingenting om hur bra basen är, för då skulle MDS vara värdsledande.

andreasl skrev:
demk:  900 W hur många baterier ahr du i bagaget då? vad är det avsäkrat på,    nej nej  valkonen  det är sånan här steg du skall undvika!   fantasi siffror

Hur kan du säga så? Du har väl ingen aning om vad han har för steg?

Sedan behöver man inte ha ett gäng batterier för 900wrms heller, jag klarade mig helt OK med ett Tudor Maxxima 900, och då körde jag med ca. 1100 Genesis WRMS.

/Theo

391 Inlägg
30 augusti 2005
sant, kanske lite förhastat, men ett kvalitets steg på 900W  köper man inte för en billig peng...

ex som mitt förra Rf steg på 50 W kostae närmare 6000så att jag kan tänka mig vad ett 900w slutsteg bör kosta...

altså förstår du hur jag tänkte?

Genesis: de är härliga grejer det!
Senast redigerat av andreasl (30 augusti 2005)

859 Inlägg
30 augusti 2005
andreasl skrev:
sant, kanske lite förhastat, men ett kvalitets steg på 900W  köper man inte för en billig peng...

ex som mitt förra Rf steg på 50 W kostae närmare 6000så att jag kan tänka mig vad ett 900w slutsteg bör kosta...

altså förstår du hur jag tänkte?

Genesis: de är härliga grejer det!

Att man inte köper steg på 900w så speciellt billigt de så sant som det är sagt. Men vad som e billigt e an annan fråga...

Vad var det för steg du hade "demk"?

Å visst Genesis är bra, Men jag skall bara ha två i nästa bygge:-)

Bmw E36
304 Inlägg
30 augusti 2005
Trådstartare
Theo: Hittade ett litet Paket från en annan sida.

slutsteg:
det är ett fyrkanaligt hyfsat kraftigt rockford steg. benämningen är 501. Det ligger på ca 1600 watt.

bas:
basen är en rockford punch P3. spelar på riktigt bra.
tyvärr så är det ett märke i plasten. Det ger inget missljud men ser kanske inte så kul ut.

För 3000:-, skulle det vara bra paket? Har 2500:- just nu så jag får ta och låna från nån isåfall. Vad tycker du om slutsteget?

Hur länge klarar man av utan att köpa en "batteri" ?

eller denna kanske? skulle den ge nånslags bra ljud? vill ha bra bas så att man inte behöver vara och köpa nya grejjer efter ett halvår smile detta är min första bil så jag vet inte vilka saker som är bra.
http://www.blocket.se/view/5918476.htm? … amp;city=0

Demk: Du har Mail
Senast redigerat av valkonen (30 augusti 2005)

391 Inlägg
30 augusti 2005
501:a `n   är grym

859 Inlägg
30 augusti 2005
valkonen skrev:
Theo: Hittade ett litet Paket från en annan sida.

slutsteg:
det är ett fyrkanaligt hyfsat kraftigt rockford steg. benämningen är 501. Det ligger på ca 1600 watt.

bas:
basen är en rockford punch P3. spelar på riktigt bra.
tyvärr så är det ett märke i plasten. Det ger inget missljud men ser kanske inte så kul ut.

För 3000:-, skulle det vara bra paket? Har 2500:- just nu så jag får ta och låna från nån isåfall. Vad tycker du om slutsteget?

Hur länge klarar man av utan att köpa en "batteri" ?

eller denna kanske? skulle den ge nånslags bra ljud? vill ha bra bas så att man inte behöver vara och köpa nya grejjer efter ett halvår smile detta är min första bil så jag vet inte vilka saker som är bra.
http://www.blocket.se/view/5918476.htm? … amp;city=0

Demk: Du har Mail

Det är ett bra steg helt klart, och basen vet jag inte mycket om, men bra skall den också vara. så 3000kr låter väl som ett bra pris!

Ja mellan 1000-1500wrms tycker jag gränsen går till ett extra batteri(altså två till bilstereon), men ström kan man ju inte få för mycket av.

238 Inlägg
30 augusti 2005
tittade bara in lite och läste en del och blev lite intreserad av en bas
som ni snackade om på första sidan en Spl Dynamics var säljs dom ?

Tack på förhand

//Tuben

Sök