2526
Sök

Ska beställa fälgar + däck från gummihuset, behöver snabba svar tack.

1 582 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Tjenare.

Det är så att jag ska beställa fälgar och däck från gummihuset. Men vet inte riktigt om fälgarna passar däcken, ja tror dom gör det så. Ska köpa till min Seat Toledo med 4-bult.

ACE / SPIKE 7.5*17"
Antal: 4 Pris: 4900:- 

Hankook / W-300 Friktion HR/VR 205/50-17"
Antal: 4 Pris: 4200:-

Tror ni dessa däck passar till fälgarna? Tacksam för snabba svar då jag antagligen gör beställning idag. Föresten är de någon som har några erfarenheter från gummihuset, om dom är bra osv.

Mvh Pappi

Medlem 5280
552 Inlägg
1 juli 2007
Det ska funka bra..
Men om det är fel så lär dom ringa dig för det gjorde dom till mig..
Gummihuset är mycket bra. Handla på bara.

1 582 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Tack för ditt snabba svar, då får ja köra på och hoppas på det bästa smile

OEM <3
6 957 Inlägg
2 juli 2007
Beställde därifrån nyligen, fick dom förra midsommarveckan, dom sa 4-5 arbetsdagar till
mig...
Ring å kolla så dom har allt på lagret, annars kan de ta tid vill ja lova, nu hade iofs alla mina saker på lagret, de va post helvetet som strula.

Hoppas du har bättre flyt än va ja hade, men ring dit iaf!

Du ska inte ha 45-profil ist...?

Mvh Björk
Senast redigerat av Bjork (2 juli 2007)

OEM <3

1 863 Inlägg
3 juli 2007
Kolla däcken när du får hem dom, jag köpte för två år sen och dom var inte runda. Skakade ganska bra i bilen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 582 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Jo kanske blir 45 jag får kålla upp vad som finns att välja på smile har inte ännu gjort beställningen då ja är osäker, funderar på att sälja bilen men behöver både nya vinter och sommardäck då mina inte är så bra.

Får hoppas att däcken är runda big_smile

1 297 Inlägg
4 juli 2007
ta 40 i profil! är mycket snyggare!

1 582 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Ska kolla upp det, men innan de så undrar jag om man kan ha 18" på en Seat Toledo - 96, vill inte göra några ombyggnationer eller att de skrapar mot skärmarna osv. Funkar inte detta så får de bli 17"

Sen undrar jag även om någon vet max bredd på däcken är de 225 eller ännu mindre?

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (4 juli 2007)

1 174 Inlägg
4 juli 2007
MrTobias skrev:

Jag fick svar från min däckhandlare att om man köper 17" fälg så ska man ha 45 i profil pga att hastighetsmätaren måste stämma överens med däcken sant lr falkskt vette fan men låter rimmligt!

Stålmannen
465 Inlägg
4 juli 2007
Akka skrev:
MrTobias skrev:

Jag fick svar från min däckhandlare att om man köper 17" fälg så ska man ha 45 i profil pga att hastighetsmätaren måste stämma överens med däcken sant lr falkskt vette fan men låter rimmligt!

Man får skilja max 5% i omkrets på hjulen har jag för mig. Att det gäller 45-profil spelar nog ingen roll med tanke på att det är procent utav bredden. Men det finns olika sidor där man kan kolla vad det blir för omkrets på hjulen. smile

Jag beställde mina fälgar och däck från gummihuset, fick vänta drygt 2-3 veckor. dom hade slut på däcken jag beställt hmm

268 Inlägg
4 juli 2007
Akka skrev:
MrTobias skrev:

där har du rätt till viss del, det gäller ju inte alla bilar att dom måste ha 45 profil bara för dom ska ha 17" det varierar från bli till bil. men profilen avgör ju hur pass hastighetsmätaren stämmer eller ej!!

har en sida man kan gå in o kolla det på. så man vet vad man ska ha, för rullomkretsen får inte ändras mer än +/- 5% har ja för mig smile

här är länken i alla fall smile http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

2 123 Inlägg
4 juli 2007
Marcus_Turbo skrev:
Akka skrev:
MrTobias skrev:

där har du rätt till viss del, det gäller ju inte alla bilar att dom måste ha 45 profil bara för dom ska ha 17" det varierar från bli till bil. men profilen avgör ju hur pass hastighetsmätaren stämmer eller ej!!

har en sida man kan gå in o kolla det på. så man vet vad man ska ha, för rullomkretsen får inte ändras mer än +/- 5% har ja för mig smile

här är länken i alla fall smile http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Haha, mina nya 18" klarade sig med 4.9% i skillnad big_smile

1 582 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Jag fattade inte riktigt den kalkylatorn, kanske någon som kan hjälpa mig då big_smile

Som ja skrivit tidigare så ska ja beställa fälgar och däck till bilen då mina nuvarande däck är helt slut.

Jag hade tänkt mig när de gäller fälgar ACE - SPIKE |8*18" och när de gäller friktionsdäck hade ja tänkt mig Hankook - W-300 Friktion HR/VR |225/40-18" men jag vet inte riktigt om de passar till min bil.

Nuvarande däck storlek har ja 185/60-14 riktiga traktordäck haha och sen har ja 14" fälgar på det. Kan ja ha däcken + fälgarna som ja tänkt mig utan några ombyggnationer eller?

Tacksam för svar. Mvh Pappi

Dieselgypsy
538 Inlägg
6 juli 2007
Tja, jag tror inte det passar om en Toledo är ungefär likadan som en Golf III (vilket det ungefär borde göra).

Däckstorleken i 18" som överenskommer mest med din originalstorlek är:
215/30R18, som endast har en rullomkrets som är 1,4% större än den du har nu.

Vet dock tyvärr ej om den storleken finns, men går du bredare måste du 99% säkert valsa skärmarna och bängla med annat djävulskap.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (6 juli 2007)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 582 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Tjenare och tack för ditt snabba svar.
Jo Toledo är som en Golf III.

Fan det var synd då, men så jag kan ha maz 215 i däck eller, kan ja ha 18" fälgar eller måste ja ha 17" för att slippa ombyggnation på bilen?

Dieselgypsy
538 Inlägg
6 juli 2007
17, med 7" breda fälgar med en inpressning mellan 35 och 43, med 205/40R17 däck. Då har du något som hos en Golf III passar problemfritt (dvs: också hos en Toledo).

I lite enklare språk:

Bästa fälg/däckkombinationen du kan skaffa till din bil i 17" är:
7Jx17H2 ET 35/43 205/40R17

Var förövrigt vänlig och snåla inte på däcken. Köp altså några däck från:

Bridgestone
Dunlop
Continetal
Michelin
Uniroyal
Pirelli (P Zero xxx om du inte bryr dig om slitaget)

Köper du något annat kommer du märka att du gjorde fel val, den dagen du just behöver det lilla extra fäste som krävs

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 582 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Hehe okej jag förstår men då får det bli ett par 17" fälgar, synd att 18" inte funka men men, hittade även däck men inge av det du nämnde, Nokian - WR Friktion |215/40-17" vad ja hört/läst så ska Nokian vara helt ok däck, stämmer det eller?

När de gäller fälg mått så är jag urkass på det. Kollade även efter 205 i däck, men alla var så höga i profil tyckte jag big_smile men 215 skulle också passa, right?

Tack för all hjälp. //Pappi

Dieselgypsy
538 Inlägg
6 juli 2007
beroende på sänkningen kan det skrapa i med 215.

1 582 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Fan det lät mindre bra, hade tänkt att sänka mellan 30-35 inte mer. Du tror inte de funkar?

1 582 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Någon som tror att 215 däck skulle passa med 30 eller 35 sänkning? På min Seat.

Sök