twin_cam skrev:
Undrar hur det komer gå för volvo, som envist påstår att rak sexa är överlägset alla andra konstruktioner... Undrar om dom hänger med nåt vidare när det börjar komma uppåt 750 - 800 häst... Finns ju en anledning att de allra flesta trimmade jänkare har V8!
Volvo är redan sorgligt medvetna om den raka sexans begränsningar.
Begränsningarna ligger dock inte i motorn, utan i drivlinan. Det är inga problem att plocka ut lika mycket effekt ur en rak sexa. Problemet är att en sexa tänder tre gånger på varje motorvarv, medans en åtta tänder fyra gånger per varv. På de tre detonationerna skall all kraft igenom transmisionen och ut till drivhjulen. Men en fjärde detonation, (Samma effekt) blir det mindre effekt per detonation. Jag slutade köra lastbil för ca sex år sedan, efter det har jag inte haft så bra koll på den marknaden. Men då var det snack om att Volvo skulle köpa en 16 liters åtta, för det var inte värt att utvekla en egen. 12 liters börjar ju närma sig gränsen för vad drivlinan klarar. 610hkr är väl en tolva?
Även om vi pratar hästar, så är det vridmomentet som tar knäcken på drivlinan.
Exempel:
motor med 2400Nm.
I en rak sexa är det 1200Nm/varv (Fyrtaktare utför ett fullt förlopp på två varv.) som skall ner i marken via transmisionen. dvs 1200Nm / 3 = 400Nm per kolvslag.
I en V8 är det 1200Nm / 4 = 300Nm per kolvslag.
Moderna lastbilar har högre vrid än 2400Nm, men det är en bra sifra för exemplet, då den är delbar med både tre och fyra, utan en massa decimaler, samt att den raka sexan ger 400Nm per kolvslag. Det ger ett litet hum om kraften i en lastbils motor.
En modern Volvo personbils diesel (185hkr) lämnar nämnligen precis samma vridmoment på 400Nm. Fast då är kraften uppdelad på fem cylindrar.
Om en drivlina pallar 400Nm per detonation, kan man ju snabt räkna ut att man kan plocka ut x 1.25 ur V8an.