3373
Sök

Burkigt ljud? Varför? Bild UPDATE!

21 Inlägg
5 juli 2007
Vill bara tillägga att vad jag vet så kan man inte byta ut en port med en viss diameter till två mindre... Jämför typ med avgasrör... vad går lättast? Ett 5" eller 2 st 2,5"...

Det e ditt eget val om du vill vara en del av lösningen eller en del av problemet!!!!

21 761 Inlägg
5 juli 2007
Jodå, det kan man göra. Men då ska de två mindre portarna tillsammans ha samma area som den större porten för att kunna ha ungefär samma portlängd.

Team Autohifi!
865 Inlägg
5 juli 2007
Måste säga att "Tinnitus" har rätt!!

Du kan inte byta 1st 4" port mot 2st 2" portar, det borde Mr B veta.
arean på 2st 2" portar är mindre en 1st 4" port, hade han sagt 4st 2" portar så hade han varit lite närmare saningen.

Mitt råd, Pyss ner till Biltema och skaffa dig en 4" port och montera in den i lådan!
Vill du sen ha hjälp med att ställa in steg mot bas ( så gått det går ) så PM.a mig.
Jag finns i Linköping någon gång i veckan!

Good Luck!

21 761 Inlägg
5 juli 2007
Ja, 2 st 2" blir ju inte samma som 1 st 4", det håller jag med om. Det var därför som jag frågade om hur mycket det blåste från rören också.

oijoij-society.com
774 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, 160WRMS låter inte så mycket när det handlar om en 12" bas faktiskt. Men jag tänkte bara kika på vilka inställningar det finns på steget.

Du har väl bryggat rätt antar jag, högtalarkablarna på L+ och R-?

Har du satt "X-OVER" knappen i läge "LOW PASS"?

Har du ställt "LOW PASS" ratten så att den är vriden "lite till vänster om rakt upp"?

japp så jag har det.

oijoij-society.com
774 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
MrCalle skrev:
Måste säga att "Tinnitus" har rätt!!

Du kan inte byta 1st 4" port mot 2st 2" portar, det borde Mr B veta.
arean på 2st 2" portar är mindre en 1st 4" port, hade han sagt 4st 2" portar så hade han varit lite närmare saningen.

Mitt råd, Pyss ner till Biltema och skaffa dig en 4" port och montera in den i lådan!
Vill du sen ha hjälp med att ställa in steg mot bas ( så gått det går ) så PM.a mig.
Jag finns i Linköping någon gång i veckan!

Good Luck!

Okay ska ta och kolla till det lite mer och testa tipsen jag fått, annars blir det ett 4"s rör och om du känner för det kanske du skulle kunna ta en titt vid någon träff lr något om du skulle känna för det?

Men kan pm:a dig om mer info isf...

Mvh Alex

21 761 Inlägg
6 juli 2007
Hur långa är dina två rör, är du säker på att det är 2"?
Hur stor är lådan?

oijoij-society.com
774 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur långa är dina två rör, är du säker på att det är 2"?
Hur stor är lådan?

Lådan: ca 42 liter
rören är 2" 13cm

http://mds.se/Archive/documents/Ritning … reflex.pdf
Senast redigerat av __AleXx_ (6 juli 2007)

21 761 Inlägg
6 juli 2007
Lådan verkar vara avstämd till runt 40 Hz enligt mitt lådprogram iaf, men det ser ut som att frekvensgången får en baspeak vid 60-70 Hz och då kanske ljudet blir burkigt. Men det vet jag inte säkert, kanske MrCalle kan svara på det.

4" rör är betydligt bättre än de rör som du har nu, det finns risk för flåsljud vid höga ljudnivåer annars. Men den där basen är egentligen gjord för slutna lådor, den har ett högt Qts och då blir det en baspeak vid 60-70 Hz hur man än stämmer av lådan. Åtminstone med den där lådvolymen.

Prova gärna att täcka för rören, som _fillan_ skrev, och lyssna om ljudet blir mindre burkigt. Det borde bli så tycker jag.

oijoij-society.com
774 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lådan verkar vara avstämd till runt 40 Hz enligt mitt lådprogram iaf, men det ser ut som att frekvensgången får en baspeak vid 60-70 Hz och då kanske ljudet blir burkigt. Men det vet jag inte säkert, kanske MrCalle kan svara på det.

4" rör är betydligt bättre än de rör som du har nu, det finns risk för flåsljud vid höga ljudnivåer annars. Men den där basen är egentligen gjord för slutna lådor, den har ett högt Qts och då blir det en baspeak vid 60-70 Hz hur man än stämmer av lådan. Åtminstone med den där lådvolymen.

Prova gärna att täcka för rören, som _fillan_ skrev, och lyssna om ljudet blir mindre burkigt. Det borde bli så tycker jag.

Okay får tacka för hjälpen jag fått en så länge, ska testa det imorgon och se vad det ger för respons..

Men enligt Mds så har de inget alternativ på sluten låda på deras hemsida, hur kommer det sig?

Mvh

21 761 Inlägg
6 juli 2007
Ja, det undrar jag också. En 60 liters sluten med mycket dämpull borde fungera tycker jag, inget basdunk blir det men en jämnare ljudåtergivning iaf.

Vill man nu ha en basreflexlåda så skulle 70 liter med 4" rör som är 20cm långt låta bättre än den nuvarande lådan, det är jag ganska säker på.

oijoij-society.com
774 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
haxer skrev:
__AleXx_ skrev:
haxer skrev:
Vad har ni byggt lådan i för material? Hur tjockt material mdf eller spånskiva´? 2.2 eller  någon annan tjocklek?

22mm spånskiva...

Med limmade och siliconade skarvar...

ojsan hoppsan tongue väger rejält ialla fall big_smile

japp det kan jag lova smile

oijoij-society.com
774 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
http://aycu19.webshots.com/image/19858/2000016375049419686_rs.jpg

http://aycu34.webshots.com/image/20273/2000023841178281924_rs.jpg

http://aycu14.webshots.com/image/18973/2000014460373594019_rs.jpg

Har ställt om "rattarna" på slutsteget efter fotot,

Har inte haft tid lr ork att klä in lådan än men blir väl att bygga om? tongue hehe  ^^

Blev inte riktigt nöjd....

Sladdarna är en sån sak som man inte orkat bry sig om, men kommer fixa det när tiden är inne big_smile
Senast redigerat av __AleXx_ (7 juli 2007)

1 631 Inlägg
7 juli 2007
Du har ju en hatthylla med 6x9or i vägen!

Börja med att plocka ur den och lyssna igen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Kettunen
7 juli 2007
Köp längre basrör o dra dom upp till hatthyllan! Problemet löst wink

Proljece?
1 464 Inlägg
7 juli 2007
Därför man ska visa bildeR wink

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

oijoij-society.com
774 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Du har ju en hatthylla med 6x9or i vägen!

Börja med att plocka ur den och lyssna igen.

hatthyllan har en glippa på 20cm så det är inte helt slutet, men det låter burkigt om ljudet när hatthyllan är borta med hmm

Kettunen
7 juli 2007
Köp astfalts mattor o lägg runt omkring i bagaget då.- ( Överallt. Alla ställer där det finns plåt i

med lem
1 925 Inlägg
7 juli 2007
har du provat fasvända basen ? har du provat täppa igen portarna ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

oijoij-society.com
774 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
_fillan_ skrev:
har du provat fasvända basen ? har du provat täppa igen portarna ?

testat fasvändning men det vart inget bra,,, portarna ska jag testa täppa igen imörra wink

Tack för alla tips ... smileroll

Mvh

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök